Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 756 ggr
NyanRat
0

Dag och natt

Efter en lång diskution i familjen, så drar jag nu in er…. Jag har fått för mig att råttor är nattaktiva och att de inte "älskar" ljus så mycket. Då undrar jag… 1.Stämmer det att de inte gillar tex direkt solljus? 2.Vill de helst sova på dagarna? 3.(Följd fråga till nr 1) Gillar de att vara ute fast att det är soligt?

zickan
1

1. Älskar att ligga på balkongen i solen och mysa. Men skall alltid ha tillgång till skugga.Dock har de inga känsliga ögon och behöver inte aktas helt för solen. 
2. olika. mina är vana med min dygnsrytm och sällan aktiva tidig morgon. de är däremot aktiva i omgångar på hela dygnet. 

3. flesta älskar som sagt att ligga i solen. mina tok njuter av att ligga på en bänk i solen på balkongen. men de kan få värmeslag som alla djur/människor. så man bör som sagt akta så att de inte blir för varma. att de får lite tillgång till skugga och om man ska va ute ett tag. ta med vatten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
3

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kimmilainen
2

om man har dem i samma rum man sover i så är det bra om man sover tungt för de är vakna i omgångar och äter och dricker mycket över natten (har hänt att jag glömt burdörren öppen och vaknat fyra på morgonen av att någon rotar runt där de inte får vara) samt att det busas och klättras mycket

tötenöten
1

Jag är en lättsovare och mina råttor sover alltid när jag sover.. De kan kanske gå upp och dricka och äta lite, men de sover i stort sett hela natten medans de på dagen springer omkring överallt och busar jättemycket.. Så jag skulle nog inte säga att de är nattdjur :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

chiyoo
1

Mina är riktigt nattaktiva. Deras dygnsrytm ser ut ungefär enligt följande:

8-10: Vakna och busiga

10-17: Sover

17-18: Uppe och rör sig lugnt, äter, dricker med mera

18-19: Sover

19-23: Vakna och fulla av rörelser och bus

Resten av natten har jag svårt att säga, men jag vaknar en del gånger varje natt och då är det fullt av  liv i buren hör man. Det är även under natten de har för sig alla aktiviteter. Allt tidningspapper har de bäddat runder med… ätit upp all färskmat som de knappt rört på kvällen

[Thew]1
0

Mina tjejer brukar vara vakna på morgonen, men vara lugna (jag råkar väcka dom typ). När jag kommer hem från skolan vid 15 brukar de sova (vara lugna iaf).. Sedan vaknar de till igen ungefär 17 och är fulla med energi å vill ut och leka! =) När natten börjar komma brukar de vara lugna, kanske sova. Kort fattat är mina råttor oftast vakna och pigga när jag är hemma.

Surpan
0

#2 Är man inte rädd att de ska få för sig att hoppa ner i den lilla springan mellan vägg och golvet? Eller täcker man för på något sätt? 🙂

/Surpan