Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 509 ggr
Lova123
0

Frågor om burar och toan mm

Hej ska till sommaren antagligen skaffa två hanråttor, från upföddare såklart, och håller på att läsa på så mycket jag kan om råtter då det är mina första :) Men har haft många andra gnagare och kanin förut :) Har börjat titta lite på bur och inredning mm men tänkte höra vad ni tycker: Tycker ni att buren furet plus är en bra bur för två han råttor? Hur är buren Jenny? Kan man använda toa lätt i toaletten? Kan ni rekomendera någon/några bra uppfödar inom stockholm, måste inte vara registrerad i srs eller så men vill ha två sociala, ganska pigga men också lugna men inte lata råttor som både passar till kel och gos men även till lite trick träning och ev kanske rått agility om dom tycker det är kul :)

Zakaraa
0

Ingen aning om vad Furet Plus är för bur, inte hört det namnet förut och det finns inte någon sån på Ferplast sida. Jag brukar ha ganska bra koll på Ferplasts burar men Furet Plus ringer ingen klocka för. DEt är möjligtvis inte Ferplast FURAT du syftar på? LÄNK

Ferplast Jenny däremot kan vara en bra bur MEN den har pytteluckor fram och bak. Själv har jag införskaffat en större lucka (är en reservlucka för taket i stort sett så samma mått som takluckan), och klippt ny öppning på Jenny-buren jag övertog. Behåller man pytteluckorna kan det bland annat bli krångligare att inreda men även att få tag på råttorna om de inte är precis vid marken och luckorna.
Kan rekommendera Jenny-buren MED utbytt lucka. Utan större lucka skulle jag inte rekommendera buren dock.

Om det var Ferplast Furat du menade så skulle jag alla gånger välja Furat före Jenny pga luckorna men även då Furat går att plocka isär medan Jenny är en fast bur. Att plocka isär underlättar rejält vid städning.

För att se hur många råttor din bur Lagligt och Rekommenderat får ha kan du använda dig av Burräknaren :) (tips är att alltid gå efter rekommenderade antalet så länge det inte överstiger det lagliga)
ToaLätt är helt OK att ha i toan. Tipsar om att inte använda de klassiska hörn toaletterna då spånet har en tendens att inte stanna kvar där i. Istället använder många Samla-lådor från IKEA. Själv använder jag Trofast, både snygga och bra höjd :)

I stockholm har du Bad Seed's som jag varmt rekommenderar, annars har du även Zickan i västerås som ofta samarbetar med Bad Seeds och därför brukar transport till Sthlm vara enkelt att fixa (ganska billigt att åka dit också beroende på resesätt).

Du kan hitta uppfödare som är aktiva på RIF i våran Uppfödarlista.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lova123
0

Ja det var den exakt den buren jag menade, ferplast furet :) då blir det nog att jag kör på en sån då :) Tack för ett bra och lärorikt svar alltid kul att höra med andra vad dom tycker och vad dom har för erfarenheter av olika saker :)

Zakaraa
0

Jag har -typ- en Furat själv, har hamsterversionen som är exakt samma bur bara att den har en höjd på 39cm istället för 70cm som furat har. Jag använder den som bebisbur och den är toppen :)

Ett stort plus med dessa burar är botten. Det finns ingen gnagvänlig kant i botten av lådan så som exempelvis Furet Tower/Furet XL har :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lova123
0

Ja men det är ju bra så dom inte sitter och gnager på någon kant i buren, den här buren låter riktigt bra :)