Sjuk råtta..
Min ena kille har under några veckors tid kisat väldigt med ögat, finns ingen beläggning eller klet och verkar heller inte ha ont i ögat då han låter mig snällt få ta en ordentlig titt runt/i ögat. Såg dock idag att han var röd om nosen. Han är jättetrött och vill helst ligga ner och vila, han äter lite mindre än vad han brukar men är fortfarande matglad. han har börjat nysa en del.. Vad kan detta vara? :(
Låter som om han är förkyld.
En vanlig förkylning kan råttor ofta drabbas av, men klarar inte deras immunförsvar av att slå tillbaka den så kan det snabbt bli värre, och kan sätta sig i t.ex. lungorna. I så fall kan det bli en fråga på liv och död.
Har du varit hos veterinär? Vad fick du i så fall för medicin/rådgivning?
Om inte, så borde du åka in med honom absolut snarast så att han kan få medicin. Att han är ovanligt trött låter verkligen inte bra.
#1 Jag har inte varit hos vet, men blir att åka dit imorgon! Tack för svar.
Glömde bort att fråga en sak angående ögat.
Om du tittar noga, kan du se något på ögat då? Någon liten bubbla, någon rispa, något konstigt alls? Kolla gärna i skarpt ljus om det går.
En av mina killar för några år sen blev rispad i ögat av en av brorsorna. Han blev blind på ögat och kisade halvt med ögat resten av livet. Så det behöver ju inte vara ett sjukdomssymptom.

Så här mycket kisade han precis efter olyckan när han fått en brors klo i ögat som gjorde en rispa på det. Åtminstone är det vad veterinären trodde hade hänt.

Och här är en bild när han var en riktigt gammal skruttis. Den tydlgiaste bilden jag kunde hitta på ärrvävnaden på ögat.
Hittade tyvärr ingen bra närbild på skadan när den var ny =\ Men kan det ha hänt något liknande tro, eftersom han bara kisar med ena ögat?
#4 Precis sådär kisar han! Har sköljt med koksaltlösning osv, ska kolla med lampa när jag kommer hem!