Vad har hänt dom?
Jag gjorde ett misstag!:( Gick på en långpromenad med hundarna i en timma och när jag kommer hem ser jag hur katten hoppar ned från buren, jag hade glömt att stänga dörren till mitt rum! Jag gick inte och kollade eftersom jag såg att de låg i hängmattan som de brukar… När jag fixat i ordning kvällsmaten och ska gå in och plocka ut dom för lek som vanligt kommer de inte till dörren utan ligger kvar. Jag lockar med allt, verkligen allt till och med choklad men de rörde sig inte någonting. Så jag lyfte upp dom, helt stilla hängde dom i mina händer, de som brukar sprattla jätte mycket. Kollade igenom dom och stoppade ner dom i luvan och där ligger de än. Sover förmodligen men det rör sig imellanåt. Är lite orolig, de verkar inte vara fysiskt skadade men de är helt stilla och rör sig bara om jag flyttar runt dom eller ja, ner dom rör sig i luvan. Vad kan ha hänt? Kommer de att bli sig själva igen mina bebisar?:( de verkar helt chokade över situationen och därför är de lugna, jag är nog nojjig?
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Dom kan ha en chock ? De går över
Förstod nog det, de får ligga där tills de får nog:)
Ja ja tro också att de bara är chock så de kommer piggna till efter ett tag. Våran katt fick tag på min lillasysters hamster en gång och sprang iväg med den, när vi tog tag i katten o katten släppte så låg den helt orörlig. Vi trodde den hade dött men efter att ha kastat(inte bokstavligt talat) ut katten o plockade upp henne började hon röra sig lite, men de tog 1,5 timme innan hon släppte chocken. Så va allt bra igen o hon levde 1 år till.
Du kan sitta o klappa dem lite om de skulle lugna ner dem o pigga upp dem, så kan du hålla extra koll på hjärtslag och andning så den inte är för låg, eller hög, bara så de mår bra o inte dör av chocken . Men normalt sett är de ingen fara :)
De låg i mitt knä och gosade med min värme ett tag innan de hoppade in i buren, nu är de lite lättskrämda men glada igen:)
De är inte vana med katt och rovdjur så nära på. Så det är inte konstigt om de är skrämda/chockade. Bara ta det lugnt så bör dom återgå snart.
Och efter dom börjat bli mer stabila igen. Borsta katten och lägg in håren i ett hörn eller något i buren. Så kan råttorna gå dit och nosa när de vågar/vill. Kan ge dom lite lättare att acceptera kattens lukt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag blir så jäkla nojjig när jag ser att något är fel med mina djur, gör en höna av en fjäder.
De är okej nu efter gårdagen🙂
#6 Ska lägga in päls från katten!👍
Kan va därför de varit lite fega också. Många råttor reagerar på kattens lukt/rörelse. Det är ändå ett rovdjur och inget de vana med sedan innan. Så ge dom lite tid. och var inte rädd att ta tag i dom ordentligt som du fick råd om i förra tråden.
Pip är osäkerhet. Så bara hugga tag och plocka upp. Hålla fast, nästan tvångsgosa lite.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.