Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 701 ggr
kashalou
0

hane som juckar på en annan

Hej! Jag har 2 hanar (en så länge) den ena är ca 1,5 år och den andra är ca.11 mån det var kanske 2 månader sen som jag fick den nya och grejen är att när jag släcker lampan på kvällen så hör jag hur de piper och håller på. När jag har ute dom ska den unga hålla på att gå under med huvudet framifrån på den andra så att han typ ser den nedre regionen. Han kan också nypa i pälsen på den äldre. Alldeles nyss märkte jag också att den unga juckar på den äldre!!! Vad ska jag göra?

kashalou
0

Kan också tillägga att när jag har ute dom så jagar den yngre de äldre och när han har fått tag på honom så tvångstvättar han honom tills han piper!

kashalou
0

Snälla, hjälp!

R4ttus
0

Låter som om den yngre killen är väldigt hormonpumpad.

Beter han sig nånsin aggressivt?
Har han nånsin bitit kompisen eller burra upp sig och hotat?
Har han bitit dig?
Revirmarkerar han överdrivet mycket? T.ex. rullar runt eller släpar sig i marken?

Om nej på ovanstående så kanske det går över med lite tur. Annars, håll noggrann koll så att hans beteende inte förvärras. Börjar det förvärras så kan det gå fort enligt min erfarenhet när en hane blir alldeles på tok för hormonpumpad. I så fall hade jag övervägt kastrering. (Rekommenderas endast som sista utväg då ingreppet är stort för en liten råtta)

Men det kan också vara så att hans beteende förblir så som det är nu. Hur mår den andra råttan? Trivs han med den yngre hanens sällskap, brukar de sova ihop osv, eller är den yngre på honom hela tiden?

kashalou
0

Nej på ovanstående. Han är väldigt pigg för att vara 1,5 år. Nja han tycker att han är lite på. De kan sova ihop men inte så ofta.

kashalou
0

Det har varit ett uppehåll nu ett tag men nu när jag tog ut dom jagar han den äldre så att jag måste sära på dom och när han kommer åt honom så juckar han hela tiden. Vad kan jag göra?

kashalou
0

Förlåt men ännu en sak. Jag brukar ha med mig transportburen ner när vi gosar i soffan och då var den yngre i transportburen och den äldre precis bredvid. När den lille skulle komma ut och hoppa ner till den äldre vifta han på svanstippen väldigt snabbt (alltså den äldre). Jag ville inte riskera att något hände så att jag särade på dom eftersom att han verkade RIKTIGT förbannad.