För många djur?
När anser ni att man har för många djur?
Jag har börjat fundera på detta själv då jag på senaste tiden mött många glåpord över antalet djur vi har hemma från vänner och bekanta.
Själv anser jag inte att jag äger för många djur, men när börjar de bli förmycket för att ni ska reagera?
Just nu äger jag 4 gerbiler, ett par väntar ungar troligen i två omgångar pga hanen ska hjälpa honan under första kullen, 1 guldhamster, 1 omplacerad dvärghamster, 1 tamråtta som kommer somna in på tisdag och det smärtar enormt. om 1½ vecka hämtar vi upp en iller. Till sommaren kommer vi införskaffa 2 st tamråttor till.
Tycker ni detta är för mycket djur för två personer?
det är väl upp till er hur många djur ni har, så länge ni sköter djuren och det finns plats för er och djuren och ingen annan skadas av det så behöver ni inte bry er vad andra tycker.
Jag har dessutom hört om folk som har fler djur, det låter inte så farligt, gillar man djur eller älskar som jag gör så känns det bara mysigt med djur hemma även om andra kanske skulle se det som besvärligt med mycket djur.

För mycket djur tycker jag man har om man inte längre har tid & råd att ta väl hand om alla djuren varje dag.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker att man har för många djur så fort man inte kan ta hand om dem ordentligt. Dvs att de får den plats de behöver, motion, kärlek, mat osv.
Vissa klarar inte av ett djur, andra klarar hur många som helst, så det är väldigt individuellt :) Så nej, tycker inte det är för många djur om de fortfarande får det som de behöver.
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Ja jag tänker ju i samma banor, jag och min sambo älskar ju djur och vill ägna stor del av våra liv till detta så för oss är det mer naturligt att ha så många husdjur än att inte ha det. Vår ekonomi är kanske inte den bästa nu när vi ska ha iller och är dtudenter, men vi har ju ca 55.000 undanlagt tillsammans för våra husdjur, o då anser jag ändå att vi klarar av att sköta dem och oss själva när vi har en stor säkerhetsbuffert.
Det jag upplevt varit största problemet med folk är att vi just nu har alla burar i sovrummet längs väggarna så de ser ut som en djuraffär nästan och att de är sågspån på golvet nästan hela tiden. De tycker vi sover i en svinstia bara för vi har en matta med spån på och lite klädhögar vi låter djuren springa på när vi leker med dem. Men jag tycker inte de är nått konstigt. Har man husdjur tänker jag mig att man får räkna med lite stök, så länge de inte blir hälsofara för dem eller oss. Mattan med spånet har vi ju lagt dit själv i princip. Där är dock många oense om hur hälsosamt de är för oss. Kanske är de som är emot sånna som måste ha helt sterila hem…
Men de är så mysigt att gå o lägga sig på kvällen och höra små tissel och tassel runt omkring en, man känner sig aldrig ensam.
Håller med de andra, så länge man har tiden, lusten, energin och ekonomin att ta hand om alla sina djur på det sätt de behöver så är det inte för många 🙂
#4 Det där med hemmet känner jag tyvärr igen … Mitt hem kan se ut som ett bombnedslag väldigt ofta (utan att för den delen vara äckligt, bara stökigt och bråtigt)
Flera burar, saker de sprätt ut på golvet runtomkring, och det är även oundvikligt att det ligger bajspluttar efter råttorna lite varstans och kissfläckar på möblerna.
Stökigheten försvar jag med att råttorna faktiskt tycker att det är superkul att undersöka allt stök, och det gör även att deras omgivning är i konstant förändring.
Men varje gång jag dammsuger och torkar av så blir det ju rent igen. Jag äcklas inte av bajset och kisset, det är ju helt rent. Jag vet ju vad mina råttor har stoppat i sig, och jag vet ju att de inte har en massa parasiter i avföringen. Men det där kan inte vissa förstå, och det behöver de ju inte heller :p
Men jag vill att mina råttor ska kunna springa fritt i hela lägenheten när jag är hemma. Visst, ibland gnager de sönder lite saker för mig, men skaffar man möbler efter sin "livsstil" så är inte det heller något problem. Att sakerna kommer bli gnagda, bajsade och kissade på har jag räknat med sen första dagen jag flyttade in här.
Sen är det för övrigt mycket bättre att bo i ett föränderligt hem med t.e.x massa djur eller småbarn för den delen som drar in saker utifrån, än att bo helt sterilt, det är något folk har fått om bakfoten 😃 (Såvida man inte är allergiker då)
För mycket har man när man inte längre kan ta hand om sig själv och sina djur.
Försummar man sig själv för man lägger så mycket tid/energi på djuren - för många.
Försummar man djuren av någon anledning - för många.
I min mening handlar allt om balans. Man ska kunna ta hand om djuren och även må bra själv. Så länge du har en bra balans på din tillvaro så ska alla andra "skita i dina djur", med brist på bättre ord just nu.. :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#5 jo precis känner igen det där med kisset och bajset, hittar en kompis en liten plutt på golvet så tycker dem att man ska sanitera huset -.-'' Sambon är inte lika glad att de kissar och bajsar överallt oc därför har vi börjat lägga ett skyddslakan på möbler men de är ju så mycket roligare att springa under det än på 😛
Jo, mamma har lärt oss samma sak så har nog tagit av henne att de är okej med lite skit och stök ibland bara de inte går över styr. Man behöver bakterier för att kunna bli imun mot de, ju mer man stöter bort de ju lättare blir man kännslig mot det.
Min sambo var kattalergiker, så skaffade vi katt och hans allergi försvan efter två månader, de var spännande! Nu är han dock överkännslig igen när vi inte haft katt på ett år..
Kanske ska skaffa mycke mer djurintresserade vänner så kankse de bkir mindre glåpord xD
Så länge man har tid för att ge varje djur den uppmärksamhet den behöver och man har råd så tycker jag inte man har för många :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Finns bestämt hos jordbruksverket hur många man får ha av en viss art innan man ska ha tillstånd. Innan dess finns inga restriktioner bara man är kapabel till att ta hand om dom. Jag själv har nu 14 råttor varav 12 ungar, 8 möss och två ormar.
#9 Finns det en gräns för råttor då? Jag har själv varit ute och snurrat tidigare ett par gånger men har inte hitta någon gräns för denna art men jag kan ju ha missat?
Enda begränsningen jag kan hitta som gäller råttor handlar om import.
#10 Jag själv hittar inget max antal på råttor och har faktis aldrig tänkt på det. När jag höll i uppfödningen så hade jag som mest råttor vid ett tillfälle 42st. Nu när jag tänker efter så kan de säkert vart olagligt 😮
Men har inte hittat någon info om det så vet inte…
Det enda jag vet (pratade med en uppfödare om just detta) det är antalet burar. Men då handlar det inte om ens egna djur, det är bara om man passar andras djur som man får ha tex 2 kaninburar, två akvarium osv innan man måste söka tillstånd :)
Jag kan uppdatera här när jag får svar från jbv. Mejlade och frågade bland annat det så får nog svar under nästa vecka efter påskledigheterna.
#6 tycker Zakaraa beskrev det bra i det inlägget.
Angående lagen så gäller det alla permanenta burar inte per art/bur. Har man en kull eller sjukbur räknas den buren bara som tillfällig och inte med på antalet burar i hemmet. Enligt lag måste man sära på vissa djur ibland och det skall man kunna göra utan att det blir ett problem på lagen.
Man får hålla andras djur under viss tid utan att det även med räknas. Däremot får man inte vara djurhem/djurvakt mot betalning utan visst djurhems tillstånd. Tror dock man får ta en mindre summa för mat/strö under denna tid men ej gå plus på det hela.
Sedan finns det även ett maxtak på antal övriga djur man har och där räknas det inte bur utan där räknas art. Osäker om det finns en ytbestämmslse för frigående djur som hund/katt. Finns på en del arter som iller osv om hur många man får ha på en yta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mins jag inte fel räknas terrarium/akvarium också som bur. Och därmed räknas in i totala burmängden som finns i hemmet.
Dock osäker på den punkten. Men för mig det är så.
Tillstånd för att få ha fler burar är gratis och rätt enkelt att få.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.