Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 715 ggr
MissanTissan
2

Åka husbil med råttor?

Hej igen.

Jag har tänkt länge på saken, kan man åka husbil med råttor? Det jag tänkte på, är att man tar med sig en hopfällbar bur som dom får vara i på nätterna och köpa en lite större transport bur att ha dom i på dagarna. Så kan dom ju självklart få komma ut och springa utomhus med selen på eftermiddagarna när vi stannar med husbilen. Men vad säger ni? Kan det funka?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Fluffinen
1

Jag tycker de lät mysigt och ser inga problem med det :)

Zakaraa
0

De kan inte bo i hopfällbara buren under dagarna också då?

Det är inga problem att resa med råttor, så länge man ser till att det inte blir för varmt för dem, blir ju lätt varmt fort i vanlig bil.

Jag skulle ta med som en liten "hage" hellre än sele men det är en smaksak och beror ju på vad råttorna är vana vid. Är de vana att gå i sele och du vet att de inte tar sig ur dem så kör på sele.
Är du osäker och vill vara på säkra sidan så kan du köpa exempelvis kompostgaller och förstärka med exempelvis putsnät så kommer du ha en fin hage du kan inreda som en liten utebur med hyllor och vindskydd osv :) Kan bli supermysigt! Kompostgaller kan du lätt packa platt så det inte tar någon plats bland övrig packning :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MissanTissan
0

Okej, Nej, det tror jag inte att jag kan, eftersom det inte får plats på dagen utan kommer få stå där vårat matbord är på nätterna. Jag har kompost galler som är i metall, platt metall så att dom inte kan ta sig ut. Kan se om jag kan ta med dom. Vi har AC i husbilen så det har jag tänkt på. Hur gör man vindskydd?

Zakaraa
0

Vindskydd kan vara så enkelt som en filt över en viss del av "buren" (gärna på den sida där vinden kommer ifrån dårå). Men även som Solskydd fungerar det väldigt bra :)

MissanTissan
0

Okej! Ska absolut göra det då! Gud vad jag längtar nu till husbilssemestrarna! :)

Emouse
0

Vad mysigt det låter, visst borde det fungera med husvagn också?:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zakaraa
0

#6 Absolut, så länge inte råttorna reser i husvagnen (främst av värmeskäl men även för att man ska kunna ha uppsikt över dem så även om man har ac bör man inte ha dem ensamma, inte i rörande fordon anser jag)

Emouse
1

#7 skulle aldrig tänka tanken, får inte människor vistas i vagnen i rörelse låter jag såklart onte råttorna göra det heller:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zakaraa
0

#8 👍