Savic Royal Suite 95, Sida vid sida?
Såg på google någon som satt ihop två Critter nation burar sida vid sida och undrar om det skulle gå att göra likadant med en Savic royal double? Att helt enkelt sätta ihop de två våningarna sida vid sida istället för på varandra?
Ni som har en sån bur vad tror ni?
Undrar också om ni tycker buren är bäst som den ska vara eller om det går att ta bort mittenplanen så det blir mer som en hel stor bur istället för två våningar?
Hört att vissa som har den som den ska vara så ignorerar råttorna oftast våningen längst ner och bara är uppe. Mina är inte häller så förtjusta i burbottnen även fast de står högt upp på ett slåp.

Har en savic royal suite 95 till mina råttor.
Sida vid sida är jag skeptisk till om den skulle bli speciellt stadig och rymningssäker, om du inte är händig och kan göra ett ordentligt tak och en ordentlig botten som stadgar upp det hela.
Att skippa mittenvåningen ser jag däremot inga problem med.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tak och botten finns ju redan? Så blir ju bara 1 sida som saknas på varje och de kanske man kan sätta ihop med t.ex buntband?
Att den skulle bli mindre rymningsäker för att den står sida vid sida tror jag inte. Det blir väl likadannt som om den var vanlig?
Kanske går att skippa bottengallret också och skaffa en bättre botten men då kanske den blir väldigt ostadig.
Tror mina råttor skulle uppskatta det bättre med en lång bur stående på samma skåp de bor nu istället för att ha en våningsbur stående på golvet.

Kanske jag som misstolkat dig… menar du att du ska ta 2 st burar och ställa sida vid sida eller att du ska ta en bur och dela av den?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag funderade på att testa det snart med att sätta ihop 3 royal suite. Just nu har jag 3 burar ihop satta så det är 3 våningar på 2 burar.
Men sugen att sätta ihop burarna och ta bort mellan gallret så de får längre burar. Sedan snurra fast med ståltråd så de inte glider isär. Ende jag däremot inte kommit på ännu är hur jag ska lösa det med att jag skulle vilja ha 2 delar bredvid varandra och en del ovan till hanarna. 2 delar på varandra till honorna och en del till extra hanarna. som det är nu fast ge hanarna 2 bredvid. problemet där är att hitta en bra lösning så två flockar inte biter varandra mellan gallret om de sitter för nära. så jag funderar lite på hur jag sätter fast en plexi eller nått mellan.
vore smidigt att ge hanarna en längre bottenyta med lite klätter möjlighet. då de börjar bli många äldre i den buren nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 Misstänker att TS syftar på den här typen av ihopsättning.
http://never-mor.deviantart.com/art/Biggest-Rat-You-Have-EVEr-Seen-339233497
nEVEr-mor har där på bilden 3st Ferret Nation (bredare galleravstånd än Crittern)
Hon har helt enkelt satt ihop två burar på bredden och sedan den tredje buren är delad på två och satt som övervåningar. Hjulen är bortplockade så buren står direkt på marken.
Vad jag vet ska det inte vara några problem alls att sätta ihop RS på bredden men man får ju komma på något bra sätt att sätta ihop burarna i varandra med. Det är ju bara att plocka bort gallret på kortsidorna och sätta ihop - klart 👍
Att ta bort mellanplanet (på en helt vanlig enkel RS) är inga problem alls det man dock då får tänka på är att ha många hängmattor eller hyllplan som täcker upp och stoppar fallrisken. Själv hade jag en stor hängmatta rakt över. Man kan säga att jag hade mellanplanet fast gjort av hängmatta men smidigast är nog flera mindre.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Typ som det Zakaraa visade fast med bara 1 bur. Inte två stycken. Så alltså dela på en double och sätta våningarna sida vid sida.
Vill inte kapa galler och förstöra den. Buren borde väl vara tung nog att inte glida isär om de står sida vid sida? Men som sagt buntbant eller nått går ju att binda fast de två med.
Jag kom att tänka på att ta bort mellanplanen är nog ingen idée för mig. En av mina två bröder är ett riktigt matvrak och är tjock och osmidig. Så han riskerar nog att rammla:) Sida vid sida borde vara bäst för då kan de bo kvar högt på hyllan och få mer plats att klättra fram och tillbaka.
#7 Du menar att du ska ha en Avlång bur istället för hög?
Det ska du kunna göra med tanke på att du sätter ihop buren i delar. Bara att, precis som tidigare, plocka bort sidogallret och sätta ihop. Dock får man ju tänka på tak/botten, det kommer saknas En del vid den typen av hopsättning.

Ursäkta min jättefina skiss, att rita med mouspaden är inte min grej, haha.
Ovan är normal bur, vill du sätta ihop som den undre bilden visar alltså?
Tänker du i så fall ta bort underredet, dvs hyllplan och hjulen (med tanke på att det annars kommer sakna 4 hjul och ställning) och låta det stå på golvet?
Problemet med att bygga ihop en RSD sida vid sida är ju att det enbart följer med ett "takgaller" per bur. De övriga gallrena (bottengaller + mittengaller) har ju större mellanrum. Det går ju säkert att lösa med nät eller något dock, så de inte tar sig ut genom taket på ena sidan 🙂
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Ja hjulen skippar jag. Enligt deras ihoppsättningsritning ska gallret till förvaringsutrymmet + bottnen på lägsta våningen vara samma typ av del så tänkte använda det. Kanske kan fixa en egen botten och få buren att stå på. Borde räcka med en träskiva med kilar som hindrar buren från att kolapsa inot/utot.
Sen bottengaller går annars kanske att skippa om den endå ska stå plant. Om det inte behövs för stadgans skull
Japp som Zakara visar på andra bilden (fast utan benen).
Hur stort mellanrum har gallret som används som botten? Mina hannar är normalstora. Men annars har jag nät jag kan sätta fast på.
#12 Mätte lite snabbt nu på min RSD och galleravståndet på botten-/mitten-/hyllgallret är nästan 3 cm
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Hmm ja det är lite mycket. Men tror inte mina hannar tar sig igenom det. Särskilt inte om det är i taket. Men kan sätta fast extra nät för säkerhets skull så de inte försöker mosa sig ut:)
Får jag fråga varför du hellre vill ha buren så? Genom att ha den som den ska vara blir det ju mer och högre klättermöjligheter. Mina råttor är alltid bara i den översta nästan, förutom när de springer och busar. Men de sover alltid högst upp
köp en hårdplast skiva och lägg ovan som tak istället för gallret eller täck bara gallret med det. bara borra hål i hörnen och sätt fast så eller nått. jag gör egna bottnar istället för att köra rs egna plast bottnar. jag tar ikeas skrivsbordsstols skydd som kostar 199 sedan skär jag ut det jag behöver så det ligger kant i kant. borde funka toppen till tak med
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Varför jag vill ha buren så är ju för att råttor gillar att vara högt uppe och klättra runt. Så varför då inte ha en avlång bur högt upp? Bygger jag den som den ska vara kommer råttorna bo lägre än de gör nu och jag tror inte mina kommer utnyttja våningen underst alls.
Mina råttor spenderar största delen av sin tid högst upp i buren och är väldigt sällan nere på burbottnen även fast de bor ca 120cm över golvet.
Nya buren kommer dock bli en aning lägre än den de har nu.
Får se hur jag gör med taket. Som det ser ut nu och min plan går som den ska kommer jag kanske använda mittengallret som tak till 1 del och låta råttorna ha en stege upp till taket på buren då de gillar att vara uppe på burtaket. Så får de en takvåning att utnyttja också.
Hänger inte riktigt med på hur du tänker nu.
Om råttorna vill klättra och vara högt upp varför ska du då dela av buren och ha de bredvid varandra? Då tar du ju bort Höjden i buren och istället lägger till på bredden?
Ja men buren i sig blir ju högre up med tanke på att de kan bo kvar uppe på skåpet de bor nu istället för på golvet . En bur som är 160cm hög från golvet blir längre ner än en bur på 60cm som står på ett skåp som är 120cm. Visst det blir bara ca 20cm högre upp men de lär nyttja buren mer för då har de ju en större yta som är högt uppe att klättra fram och tillbaka på istället för att klättra neråt och uppåt.
Då råttor vill ta sig så högt upp de kan i buren lär de ju nyttja en lång jämnhög bur mer än en som de kan klättra ner till en undervåning?
Gjorde en skiss som förklarar lite bättre.
Vad är den blåa rutan för något?
Står buren på en hylla så är den ju fortfarande låg, att det finns saker Under buren gör ju inte att den blir högre med klätterutrymme? Det blir ju ingen skillnad att ha buren på en bänk än att ha den på golvet, höjden på buren förblir ju densamma.
Jag frågar för att jag helt enkelt inte hänger med på hur du menar inte för att du inte ska få ha det så :P Du får ju ha som du vill jag försöker bara förstå :) (så du inte känner att jag ifrågasätter dig)
Den blåa rutan är två hyllor som står ihop. Klättermöjligheterna ändras ju bara från upp och ner till fram och tillbaka vilket de borde nyttja mer?
Det är väl höjden i sig som råttorna gillar och inte hur hög buren blir? Även när den byggs ihop normalt blir den fortfarande 60cm hög på varje våning eftersom det är en mittenplan i den. Tar man bort mittenplanen blir den ju dock 120 hög men då finns risk att råttorna trillar och gör sig illa.
Eftersom råttorna inte gillar att vara lågt ner lär de inte vilja klättra ner till nedervåningen om den är på höjd? Det är vad jag läst om buren i alla fall att råttorna sällan går dit ner utan håller sig bara på överdelen.
Jag har alltid ställt mina burar högt istället för på golvet då de verkar föredra att bo högt upp.
Buren blev perfekt:) Råttorna är nöjda och jag är nöjd.
De har möjlighet att gå upp på buren och ska fixa lite mer saker till dem där uppe.
#22 Vad fint det blev!
/Surpan