Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1662 ggr
kafkiluring
1

Hjälp! Hon haltar!

I söndags eftermiddag upptäckte jag att en av våra flickor haltar, eller ja, hon vill inte stödja på ena bakbenet. Hon knyter ihop baktassen också. Hon kunde röra lite på tassen och benet så tänkte att hon fick vila i en bur utan klättermöjlighet så det kanske kunde bli bättre med vila. Har dock inte sett ens en antydan till förbättring. ( jag hoppas innerligt att det inte är brutet, men då hade hon väl inte kunnat röra det eller är råttor så bra på att dölja sina skador?!) Jag ska ringa veterinären i eftermiddag men tänkte fråga er mer erfarna råttägare. Ni som har haft råttor med stukade ben eller liknande, hur lång tid har det tagit innan de visat bättring?

AnneN
1

Ja råttor (de flesta djur i allmänhet) är bra på att dölja smärta och sjukdom, det är en naturlig försvarsmekanism för att inte bli utstött ur flocken och bli ett lättare byte för rovdjur. Så om råttan haltar har den förmodligen väldigt ont och jag skulle inte vänta med att ringa veterinär utan råder dig att ringa direkt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

R4ttus
2

Antaligen har hon stukat foten. (T.ex. fastnat i gallret om hon klättrat för snabbt eller liknande)

I så fall så brukar det ta 3-7 dagar ungefär. (Baserat på egna erfarenheter, hänt 2st av mina råttor + en väns råtta)

Är foten inte svullen så är det troligtvis bara en stukning. Det finns ingenting veterinären kan göra åt det, utan vila räcker. Ge det ett par dagar-en vecka innan innan du behöver oroa dig för mycket 🙂

Är foten bruten så borde den vara svullen, men det kan den också bli av en svårare stukning. Är foten svullen så kan veterinären skriva ut metacam t.ex. för att lindra mot smärtan, men det kan ge oönskad effekt också att råttan använder foten för mycket så att det förhindrar läkningen.

Är hon en blåråtta? I så fall så kan foten svullna och råttan halta på grund av en genetisk defekt, och då är det bara att vänta ut. Men i så fall är metacam rekommenderat för att lindra smärtan.

I så fall beror det på lymfoid cirkulationsstörning som endast drabbar blåråttor.(wintermynta  som lärde mig detta).

R4ttus
1

(Om du har möjlighet att fota den skadade foten så skulle det vara till hjälp.)

Kan tillägga att jag själv så sent som för cirka 2 veckor sedan tog kontakt med en veterinär på grund av en skadad fot, och fick enbart rekommendationen vila.

kafkiluring
0

Tack för svaren! Foten är inte svullen alls så då borde det ju inte vara någon fara. Ringde veterinären och hon sa ungefär samma sak så det känns bra ändå. Fick en tid nästa vecka ifall det behövs. Blir hon bra skulle jag avboka. Kändes ändå bra att ha en tid ifall att det inte går över. Är ju bara inne på dag två nu så det ser ju ljust ut :) Hon är inte blå så den grejen är det inte. Men intressant att veta ^^