Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 1358 ggr
Kryddan803
0

Cellulosafibrer? (Carefresh natural)

Någon som vet om det är några problem med att använda återvunna cellulosafibrer från Carefresh i buren? Hade tänkt använda det i toalådan då det är billigare än Carefreshs confetti som jag använder mig av nu. 
Jag har också använt mig av toa-lätt men tycker inte det funkar lika bra. 
Tacksam för svar!

PetQueen
0

Jag rekommenderar inte Carefresh Natural så det oftast upptäcks ohyra i ströet, Då råttor lättare smittas av ohyra än t.ex hamstrar är det extra noga med sånt.  Angående att återvinna cellulosafibrer får någon annan svara på eftersom jag är ganska seg och okunnig med sånt xD kram :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Kryddan803
0

Har det även hittats ohyra i deras confetti som är något slags pappersströ? Jag vet inte exakt vad det är haha, vad kan man annars använda, istället för toa-lätt eller något av de två Carefresh produkterna? :)

grreta
0

Är mycket förvånad över uppgiften om ohyra i Carefresh Natural. Vad skulle det vara för typ av ohyra och vilka har de erfarenheterna? Jag använder det själv i råttornas toalett och har enbart positiva upplevelser. Superfräscht mjukt behagligt material som luktar gott trots att råttorna lägger all bajs och det mesta kisset där.

Kryddan803
0

Samma här, har bara använt det och toa-lätt och tycker att toa-lätt dammar mer och att det är hårt för råttorna att gå på. Upplever att Carefreshs confetti är bättre, dock är det dyrt för mig som bara har studiebidrag att betala med. Det blir liksom dyrt i längden. Funderar på om man kan använda hampaströ i toalådan istället? Någon erfarenhet av det?

PetQueen
0

Hej :) Angående carefreshen kan jag säga att jag haft några vänner med råttor som fått lös omgende efter att ha använt carefresh natural. Jag hade det själv ett tag och bara någon vecka efter märkte jag att de hade fått löss. Men det kan ju också bero på extrem otur. Jag säger inte att alla carefresh har ohyra jag säger bara att det finns en risk som egentligen finns hos alla ströer, men baserat på mina egna erfarenheter tänker jag aldrig använda det igen, Har dock aldrig haft samma problem med annan sorts carefresh. Själv använder jag back-2-nature pappersströ. Det kostar ca 150 kr för en stor påse som räcker i ca 2/3 månader (2 toalådor.) Finns också en mindre för 70 kr som räcker i en månad. Bra absorberingförmåga och det luktar väldigt lite :P Finns också alspån men det luktar lite mer när de bajsat osv.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

zickan
0

Hampatrö, lättströ. Finns på zooplus med gratis hemleverans om man beställer över 500 tror jag det är. annars för mig frakten ligger på 49:-
granngården har lättströ. en stor bal för ca 140:-.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kryddan803
0

Tack för alla tips! Ska bege mig till Granngården imorgon och se vad jag kan hitta. Ska eventuellt köpa hampaströ om de har det. Har använt min påse med Carefresh i två månader nu och den är nästan helt slut så det kan inte vara något fel på just min. Men efter den här påsen är slut blir det inget mer av den :)