Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 545 ggr
TopasPearl
0

Nu skriver jag en tråd till.

Onödiga jag, men jag måste få veta en sak:)

Jag har hittat en allvitaminlösning för smådjur. Men eftersom smådjur ändå är så olika i behov så tänkte jag se om någon vet något om man kan ge "Vitamix HB´s Allvitamin för smågnagare" som finns på djurmagasinet till råttor? Det innehåller en massa A, B, C och E vitaminer plus en massa annat. Jag tänkte ha det till min nya dvärghamster som jag ska hämta imorgon, men glömde fråga om det kan ges till råttor också. Är det ingen som vet så får jag gå tillbaka och fråga, men tänkte kolla med er här först om någon vet.

Innehåll:

A 25 000 IE,  D3 5 000 IE, E 110mg, K3 60mg, C-vitamin 1 000mg, B-vitamin-komplexet, Paraoxibensoat, Metylparaoxibensoat, Propylgallat

Dosering/dag:

1droppe/0,5dl vatten

Mymlan
0

Bra välbalanserat foder samt frukt, grönsaker, bönor, nötter etc innehåller ju det du nu köper så varför ge detta? tror inte det är skadligt bara onödigt köp om man ger djuren bra mat med frukt, grönsaker etc.

C-vitaminer det förstörs då de sätts ut för ljus *rätta mig om jag skulle minnas fel*. Mina marsvin får inget extra c-vitamin i droppar, de får det via vitkål, broccoli, persilja, tomater *2ggr/vecka*, paprika *som tomater ges* Tomater, paprika är syrliga o kan ge marsvin munsvamp om det ges ofta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Maliceangel
0

#1 Men marsvin ska ha extra vitaminer. Dom är ju inte som råttor. Marsvin kan inte producera c-vitaminer själv. Och dom ska inte ha för stor mängd av broccoli & vitkål, inte tomater heller för den delen.

Mymlan
0

#2 Jag har haft marsvin i så många många år så jag vet det där. 25 gram vitkål ger ett marsvin dagsranson av c-vitaminer. Vitkål, morötter, persilja ges dagligen till marsvinen. Råttorna får smaka på vitkål även mina hamstrar och gerbiler + mössen. Brysselkål ges till dem alla.. Mina marsvin får 2 stora vitkålsblad varje dag och de mår så bra så. Aldrig haft ett enda marsvin som dött eller ens fått c-vitamin brist. Jag skaffade marsvin redan på 80 talet.

Maliceangel
0

#3 Oj, förlåt.. Jag tyckte du skrev 2 ggr/vecka… Generad

Mymlan
0

#3 Ja tomat och paprika ger jag inte dem dagligen pga risken för munsvamp, samma med äpplen som oxå är syrlig.

vitkål o det andra ges dagligen..

Maliceangel
0

#5 okej.. Jag misstolkade det du skrivit först. Kopplade inte att det bara var tomat osv. Vilket jag borde förstått egentligen.. men men.. :)

Mymlan
0

#6 Ingen fara händer jag läser inlägg för fort så jag missar delar av det som skrivs..

Ninja
0

Som sagt, med en varierad och bra kost så ska inte några vitamintillskott behövas.

Daydreams
0

vitaminerna är verklösa eftersom man då måste ha en svartfärgad flaska för att dom inte ska försvinna ur vattnet.

TopasPearl
0

Okej, nej jag tänke mest köpa detta för min nya dvärghamster som han kunde dricka lite ur ibland, skulle bara fråga om mina råttor kunde dricka det. Men då antar jag att det inte behövs=) Tack för svaren

Mymlan
0

#10 Kan säga din dvärg hamster ej heller behöver det. Akta att inte ge citrus frukter till hamstern *både guld o dvärg* eller ananas, syran är för stark för deras magar.

Citrus frukt: apelsin, grape, lime, citron, kiwi, mandarin..

TopasPearl
0

#11 ger inte sådant till mina djur, sådana frukter är för starkt för min tunga också:P

Hepp hepp onödigt köp dåFundersam Skrattande

Mymlan
0

#12 Ja, det var det. Men du kan lämna det åter.

TopasPearl
0

#13 Kommer jag aldrig hinna eller orka. Imorgon ska jag iväg till Lund för att hämta dvärghamstern och i helgen måste jag lära känna den. På måndag ska jag iväg på 5 olika ärenden plus att jag jobbar. Den får stå i kylskåpet eller så slänger jag den, de var inte så dyr ändå=)