Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 956 ggr
[ebbzaan]
1

Råtta som har tappat päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min råtta Harry har tappat ganska mycket päls på rygg och ben. Jag har inte märkt att han tappat går utan det var försvunnit lite i taget. Kan det bero på maten? Eller åldern?

Zolah
0

Jag tror det kan vara att han eller nån annan råtta barberar ( rycker päls ) från honom, vilket kan vara tecken på understimulering.

Läs i våra artiklar så kan du hitta massor med bra information om råttans skötsel

R4ttus
0

Hur gammal är han då? 🙂 Det där ser väldigt jämnt ut, så kan vara barbering …

Min gammelgumma är 2½ år och har blivit tunnhårigare och tunnhåriga i flera månader nu, men det är jämnt fördelat över hela henne istället for koncentrerat till bara fläckar sådär.

[ebbzaan]
0

Jag har märkt nu att han har svarta/blåa märken på huden där pälsen försvunnit. Kan det vara födelsemärken eller bör det kollas upp?

Zolah
0

Det kan vara tumörer, jag minns min herre hade sådana.

Så i teorin kan det vara antingen att det är tumörer som bråkar och gör så att råttan barberar

eller så barberar råttan så hårt att han får blåmärken ( han eller nån burkompis )

[ebbzaan]
0

För jag har också märkt att hans bur kompis är mycket och biter i hans päls och retas med han hela tiden. Så vi får hoppas att det är orsaken!