Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1071 ggr
kennysson
0

Röd vätska runt ena ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är så att min råtta har haft problem med röd tårvätska runt ena ögat en väldigt väldigt lång tid nu utan att det har blivit något bättre trotts att vi har hjälpt till att rengöra det. Hon har tidigare varit pigg och inte påverkats så mycket av det. 

Det har bara varit på just det högra ögat, det vänstra har aldrig haft nått liknande, hon är inte förkyld eller något sånt heller, har tyckt att hon blivit lite sämre nu senaste dagarna därför jag är orolig. Fick tips av veterinären att tvätta det med koksalts lösning men det verkar inte hjälpa så mycket mer än att det blir rent runt ögat just då.

Här är en bild tagen några minuter efter att vi gjort rent runt ögat.

Zakaraa
0

Det röda, kallas för porfyrin,  är kroppens sekret, det får en röd färg när det kommer i kontakt med syre.

Dags att boka tid hos veterinären, speciellt i och med att det funnit under en längre period utan förbättring. Troligtvis är det en ögoninflammation det handlar om.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kennysson
0

Okej, vad finns det att göra åt det om det skulle vara en ögoninflammation?

Zakaraa
1

Medicinering, precis som för oss människor.
Din veterinär kommer kunna ge bättre råd kring de medicinska biten.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Kan va förkylning, eller nån bakterie/virus som härjar. Ian va ögoninflammatio/infektion. Kan lika gärna va skräp som stör. Testa dutta med vatten och rengör några gånger under en dag. Hjälper inte det och hon blir inte bättre eller värre inom några dagar max en vecka bör du uppsöka veterinär

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kennysson
0

ok nu är det så att hon fick en antibiotika kur på 2 veckor och det röda runt ögat försvann helt och hållet men hon har inte blivit bättre, snarare tvärtom. Har problem med balansen och att äta ordentligt, har matat med en spruta i munnen ett tag men de verkar inte lösa sig så det får nog tyvärr bli avlivning.

[ebbzaan]
0

Jag har nyligen märkt att ena min råtta har börjat få precis likadan vätska runt högra ögat. Hittills är det inte mycket, ska man kontakta veterinär redan nu eller finns det något jag kan göra hemma?🤔