Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 602 ggr
MentalDistress
0

Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min älskade Saga blivit sjuk igen. Hon verkar pigg, även om hon är snäppet slöare än vanligt. Hon har hosta och när hon andas vanligt låter det som hon har slem i halsen/nosen.

Vad kan det vara? Killen ska boka tid hos min vetrinär till nästa vecka men jag skulle gärna vilja veta om  nån vet vad det verkar vara? Hon hostar verkligen massor :(

TopasPearl
0

Någon lungsjukdom som lunginflammation eller liknande. Har hon rött sekret vid näsa och ögon så är det ju mycoplasma, men det tror jag du redan vet. Men antagligen är det som sagt nån lungsjukdom. Det är vad jag tror i alla fall. Hoppas hon blir frisk, vad det än är!

zimzon
0

Rött sekret runt ögon näsa kan de ha även om det inte är mycoplasma. Men eftersom att det låter när hon andas så kan det mycket väl vara myco eller lunginflammation så ta råttan till veterinären så fort som möjligt.

MentalDistress
0

Har inte sett nått rött sekret alls. det är därför jag funderar på vad det kan vara.. Hon är bara 5 månader så jag hoppas det inte är nått allvarligt. Hon har redan haft en varböld på halsen en gång så jag hoppas det inte är nått allvarligt nu.

Hur farligt är lugninflamation för en så ung råtta? Blir de garanterat friska av medicinen eller finns det risk att det kommer tillbaka? Kan de smitta till de andra råttorna?

zimzon
0

Lunginflammation kan vara väldigt allavrligt och utan behandling kan råttan snabbt bli väldigt sjuk och till och med dö. Så ta henne till veterinären så fort som möjligt. Jag skulle inte ens vänta över helgen utan försöka få tag på en veterinär nu.

Man kan ju aldrig garantera att råttan blir frisk av medicinen, men utan medicin så är risken nog väldigt stor att råttan inte klarar sig om det är myco eller lunginflammation. Det kan smitta, men det är inte säkert att de andra råttorna blir sjuka. Men för säkerhets skull bör du ta med dem till veterinären också så de kan undersökas för att utesluta att de också är sjuka.