Hur ofta byter ni borris mattor?
Hur ofta byter ni ut borris mattorna i buren och hur många råttor har ni? Blir det mycket pölar/grisigt? Maskintvätt? Kiss under mattorna?
7 pojkar i en Critter nation - totalt 8 borrismattor. 3 på bottenplanen och 1 på vardera på hyllplan.
Beror helt på hur ofta de tvättas, en del mattor behöver jag bara sopa av (torrfodersmulor m.m.) Beror mest på var de ligger i buren. De på hyllplanen brukar de kissa ner mellan städningen av buren, så de byter jag ut 1 gång i veckan vid städ. De andra vid behov.
--
3 flickor i en Savic Zeno 2 - totalt 2 borrismattor på burbottnen. Hyllplanen har inga mattor.
Det är ett gäng äldre tjejer som numera är väldigt renliga av sig, så deras mattor brukar jag inte behöva byta ut förrän efter 3-4 städningar av buren när jag tänker efter 😛 Räcker med att sopa bort smulor.
Har aldrig upplevt att det har varit kisspölar under någon matta, det suger mattan upp. Däremot kan man se "ringar" eller fläckar på undersidan av mattan om de har kissat mycket på den. Men det försvinner efter en tvätt.
Oh och det går alldeles utmärkt att maskintvätta mattorna. Enkelt att göra för hand också om man vill det. För varje tvätt blir mattorna lite mjukare, vilket jag gillar.
Tre råttor, två mattor på botten och tre halva mattor på hyllplanen. Allt tvättas en gång i veckan och då luktar det! Det brukar räcka med snabbtvätt dock, ibland behövs en "riktig" tvätt.
/Surpan
flikar in här lite, hoppas de är ok. Vad är en borris matta?
Aha, tack! :)
Jag har två honor. 1 matta på mittenvånigen och 3 på undervisningen. Jag tvättar dem med 1-2 veckors mellanrum. Det har aldrig luktat illa av dem
"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala
Behöver ni skrubba bottnen extra mycket när ni har mattor som underlag? Eller räcker det med 1 gång i månaden eller liknande?
Jag torkar ur botten och hyllplanen varje gång jag städar, varje vecka.
/Surpan
Samma som #9, torkar av gör jag vid varje städning. Har aldrig varit med om att jag behövt skrubba för att smuts fastnat.