låter som en geting?
Hej, jag märkte idag när jag skulle ta ut min råtta. Han satte sig på min axel och jag hör liksom ett ljud..det låter som om en geting är inne i hans näsa..han andas jätte konstigt!! är det en förkylning ? när jag tar upp honom för att lyssna så låter det ännu värre!!vad är det för fel? har de hänt er?
Ta honom till veterinären, det låter säkrast. Kanske är mycoplasma.
Blir så irriterad när folk nämner mycoplasma direkt en råtta låter! Det är säkerligen mer troligt att det är en förkylning, torr luft eller något annat än mycoplasma.
Ge rooibos-te med honung och lite vitlök i varje dag och gör det extra varmt i buren (höj värmen eller lägg in massa filtar). Förvärras det eller inte blir bättre på en vecka ca så borde du kontakta veterinär då det kan gå ner till lungorna och bli lunginflammation tex.
-host- förkylning är ingen sjukdom dock utan ett symptom
bästa är dock att gå till en veterinär så att spekulationer kan uteslutas
#2: Tycker dock inte att det är konstigt att Mycoplasma nämns ofta när det är så pass vanligt som det är och dessutom kan bli bättre av behandling (som helst ska sättas in snabbt). Sen behöver det kanske inte vara det, men det är ju alltid bättre att ha lite extra koll imo
Medarbetare på råttor ifokus 
Råttor kan även ge ifrån sig brummande grymtningar när de är brunstiga. Mina råttor gör det väldigt ofta i samband med att någon löper.
Men ja, om du vill ha ett expertutlåtande ska du ta råttan till en kunnig råttveterinär.