Hur är borris mattor?
Är dom tunga nog att stanna på plats? Hur får ni dom att sitta kvar? Tyg blir bara puttat omkring så att dom kissar och bajsar under tyget vilket inte skulle funka bra i längden.
Jag använder bara mattorna på hyllplanen, avskyr dem i övrigt.
Klipper ut rätt mått och form för hyllplanet och sätter en bit tejp, vanlig som jag vikt till dubbelhäftande, och sätter i mitten på undersidan. Tejpen använder jag dock bara i honburen eftersom de har en tendens att ha ner dem.
Ser man till så att passformen stämmer med buren så kommer de inte röra sig men stämmer det inte så kommer det självklart flytta sig mer eller mindre. Sedan beror det ju också på ifall råttorna gillar att gnaga på, flytta eller försöka boa med mattorna.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Helt plötsligt så kan tjerena få för sig att rycka luggen på mattorna, och då blir det lite stökigt. Annars så ligger de där de ska, har hänt någon gång att de kastat ner någon av de små mattorna på botten, men det är inte varje dag.
/Surpan
Jag börja änvända dom för 1 vecka sen med tidningspapper dom ligger på plats och dom är inte på och biter. Har haft annat till tidigare djur med detta va nog bästa jag använt. Kostar inte många kr och dom går att tvätta i maskin!
Började använda dom nyligen och tycker att de borde definitivt tvättas en gång först, lukten av själva mattan med kisset var hemsk. Annars tuggar dom lite i kanterna men mattan rör sig inte, har passformat dom efter botten och hyllplanet de inte har maten på (de grisar ned så väldigt när det vankas mat). I.o.m att jag använt mattkniv för att anpassa dom så sitter dom där dom ska hela tiden, undersidan är ett gummiliknande material som häftar sig lite mot underlag som plast. Ibland har jag även ett lager fleece över mattorna som jag bara stoppar under hörnen, den blir alltid uppdragen i minst ett hörn men mattan under blir ostörd. Tror också att det beror på själva råttens personligheter, hur benägna de är att gräva under och stöka till. Det dammar dock mycket mindre än toalätt som jag hade innan och minimerar städtiden på buren samt att eftersom de inte drar upp den hamnar nästan inget kiss på själva golvytan och ligger och torkar i oåtkomliga hörn. Ett alternativt bomaterial måste man dock ha med dom så det blir lite tidningspapper, fleecebitar och toapapper för dom att leka och boa med.
Tror ni att affären kan säga till mig att jag inte får köpa 20 stycken på en gång? Typ att dom inte tillåter det? Det är I Kungenskurva :)
#6 Jag köper mellan 10-15/gång så nej finns ingenting som hindrar dig från att köpa hur många du vill :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej kungenskurvas anställda säger inget, det var där jag köpte mina mattor dom kolla lite men sa aldrig något.
Bra att ta med i beräkningen om man ska formklippa Borrismattor är att de krymper en del efter ett gäng tvättar.
Tycker borrismattorna är ett kanonunderlag! Tycker dessutom att de bara blir bättre efter ett antal tvättar, de mjuknar. Brukar tvätta mina i 60 grader.