Snedskalle
Hej. För ungefär 1,5 månad sedan så fick en av mina råttor (hona, 3 månader nu) snedskalle. Hon blev riktigt dålig, ramlade, kunde inte gå och bara låg stilla i ett hörn. Var till vet, hon fick antibiotika och blev bra efter bara några dagar. Nu för några dagar sedan så märkte jag att hon har blivit sne igen. Hon beteer sig precis som vanligt och verkar inte alls må dåligt. Balansen är bra och hon äter/dricker som vanligt. Vad borde jag göra? Tacksam för svar.
ring veterinären och fråga!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Veterinären sa till mig att råttor som blir bra från sneskalle kan ofta ha kvar lite snett huvud utan att störas av det . Du märker ju om hon verkar må dåligt igen av de. Min råtta överlevde tyvärr inte sin sneskalle hon svarade inte på medicineringen. :(
Tack för svaren! Har vart i kontakt med veterinär, de kunde dock inte alls mycket om råttor, så det var tyvärr inte mycket till hjälp/: Har också hört det, Minismyran! Synd med din råtta): Det som är konstigt är att hon blev helt fri ifrån lutningen i mer än en månad innan den kom tillbaka nu. Just nu springer hon runt och leker med min andra råtta på min säng. Hon verkar pigg och det verkar inte alls som att hon lider av det. Tror ni att hon kan leva ett bra liv trots lutningen?
Jag har en hona som har levt med snedskalle i 1 år nu. Hon är frisk, pigg och glad och har inga balanssvårigheter. Hon fick en antibiotikakur när det hände, men helt återställd blev hon aldrig.
Råttor har ju precis som människor en stor anpassningsförmåga, så de lär sig ju lätt att leva med det. Så länge hon kan fungera som en frisk råtta vilket hon ju gör nu, så är det inget hon lider av. 🙂
Vad skönt att höra #4! (:

Gjorde en ful skiss på ungefär hur det ser ut för min råtta. Hittade inget bra kort där det tydligt syns nämligen =p
Dålig skiss, men med strecket i mitten försökte jag visa på ett ungefär hur hennes huvud lutar jämfört med en frisk råtta 😂
Hon ser konstant fundersam och klurig ut på grund av detta. Innan hon fick medicin lutade huvudet däremot extremt mycket, så bättre blev det helt klar 👍
Lutar dins huvud mer eller mindre tror du?
Haha, gullig skiss! Vad bra att det blev bättre med din c: Det varierar! När hon t.ex. klättrar på burgallret så lutar det mer, men när hon bara springer runt eller står stilla så är det som på din bild. Ibland till och med mindre i korta stunder. (:
Vilken tur, typ samma då! 👍Min honas snedhuvud hindrar inte henne heller från att fara runt som en liten loppa nämligen.
Snedskallen kan bestå efter medicinering under livet ut. En del kan börja rätas upp efter lång tid till helt eller lite. MEN börjar råttan bli mer sned så kan det va att problemet inte blev helt bort medicinerat och återkommer med full kraft igen. Varvid man kan behöva medicinera igen. Så ha koll på råttan. Blir det värre är det behov med ny kur
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Borde vara bra med en veterinärkoll, så att det inte beror på öroninflammation eller dylikt. Jag hade en råtta som fick snedskalle, blev mycket bättre, men levde resten av livet lite sned. Det verkade inte innebära några problem.
Okej, tack Zickan! Ska absolut ha koll på henne. När vi var hos vet förra gången pga snedskalle så sa hon att om det återkommer så kommer hon inte skriva ut mer antibiotika eftersom att hon "bara är en råtta och att mänskligheten har större behov utav antibiotikan". Kan jag gå till någon annan och få det utskrivet då eller tror du jag kan använda medicinen som blev över sedan hon fick det sist(vibranord tror jag det hette)? /:
#11 finns bättre mediciner än vibranord. Olika mediciner tar olika saker. Jag kör ronaxan+baytril när det är snedskalle. Kör på hårdare medicin med även två samtidigt för att täcka upp lite mer så man verkligen får bort problemet.
Sedan hellre ge några dagar mer än de 1-2 veckor som veterinären rekomenderar.
Säger en veterinär så är det värt att byta och besöka vård hos nån annan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#12 Aha, okej! Jo, det blir nog att byta vet tills nästa gång. Var upp till falun senast, där var de väldigt okunniga och otrevliga/: