Savic Royal Suite 95 vs Critter Nation
Vad är det egentligen för skillnad på dessa två burar? Har inte märkt någon större skillnad när jag kollat 🤔
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Mins jag inte fel så är det lite på färgen och hur gallret är upplagt med hur pinnarna sitter osv. Däremot de som haft critter burar och importerat dessa har inte varit nöjda och börjat övergå till att skaffa royal suite istället.
Nu är det även en ny modell royal suite på väg ut på marknaden som är bredare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Lite skillnader man kan finna direkt genom information om burarna:
Midwest Critter Nation 162 Double vs Savic Suite Royal 95 Double
Storlekarna Bredd x Djup x Höjd
Critter: 91,5 x 60,9 x 160cm - galleravstånd ca 18mm (ej helt hundra på gallret)
Royal: - 95 x 63 x 159 cm - galleravstånd 16mm
Crittern har tillbehör man kan köpa till vilket inte existerar alls för RS.
Bland annat kan du köpa högre bottenlådor, stänkskydd, hyllplansställning, extra burdel (istället för att köpa en helt ny bur med två delar kan du köpa En del som förlängning)
Critterns sidogaller är vågrätt - RS har lodrätt (= svårare att fästa hylllplan osv)
Crittern är Grå & RS är Blå
Crittern ska även vara mycket lättare och enklare att plocka ihop/itur enligt konversationer jag haft med critter-ägare både i Sv och utlandet.
Min RS var rena rama mardrömmen att montera och rengöra, vilket var största anledningen till att jag sålde buren. Skulle jag köpa stor plåtbur igen så skulle jag köpa crittern alla gånger, avskydde min RS.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
3# det där är nog alla skillnader. Det man känner direkt är ju bristen på stänkskydd. Här i Sverige tillkomer ju även skillnaden att man måste importera en CN om man vill ha den.
#4 Däremot är Critterns stänkskydd mycket mer varierande. Det finns både låga (samma höjd som RS's fasta plåt) och höga som kan köpas till och sätta fast.
I flesta fall importerar ju även RS om man inte köper i djuraffär vill säga, tror inte jag sett någon djuraffär med en RS dock. Köper man exempelvis på Zooplus så kommer allt från deras huvudlager i Tyskland.
Skillnaden är väl att Crittern är mer vanlig i utlandet och därför svårare att få tag på till Sv.
Yep som Zakaraa skrev så är Crittern lättare att ta isär och bygga ihop (Har en Critter Nation) Finns inga skruvar utan man klickar ihop buren del för del så att säga. Men då gäller det också att burdelarna inte tryckts ihop under transport. Köpte min begagnad, och förra ägaren berättade att en av dörrarna fick de hamra rätt rejält på för att få den att passa. Men ingen skada eller något som syns eller så.
Gallret är även en aning tätare än en RS. och de medföljande hyllplanen är också större än de i en RS. Själv gillar jag de större hyllplanen, men det är ju helt en smaksak.
Har läst någonstans att en RS rostar mycket lättare än en CN, någon som vet om det stämmer?
Prisskillnad? Vart kan man köpa CN?
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#7 Vad jag vet hittills så finns dessa två sidor: (kom ihåg att det är Critter och inte Ferret du ska ha annars är galleravståndet Väldigt stort)
http://www.fretten.nl/
http://sklep.canifel.pl/category/klatki-midwest-
Minns jag inte helt fel så kommer R4ttus bur från Fretten och en annan medlem här på RiF har en från Canifel. Deta är de två sidorna jag har koll på just nu men den går säkert också att hitta på amazon, e-bay osv
Priset beror lite på vad valutan ligger på. Man får jämföra med ex valuta.se
Royal hittar du på Zooplus (jämför priserna för det kan skilja en hel del på de olika sidorna)
när jag kollade upp priset för ca 3 veckor sen med sklep.canifel så skulle den gå på 3700 kr inkl frakt till sverige. 1000 kr dyrare än rs
Skulle säga beställ en rs från zooplus, det är billigare och du kan lacka ifall du vill ha annan färg. 😃
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.