Dammigt lättströ? Farligt?
Har andvänd lättströ (granngården) länge nu, varenda påse jag har fått har varigt såppass dammig att jag ser partiklarna i ludten (ser ut som damm, det är när jag häller ellere gräver I det n'r jag tar ut det för första gången från "fyrkanten") Dom värkar nysa av det, en mer en dom andra, han nyser mest när han vaknar, men dom nös MYCKET mindre nä'r jag hadde handukar och andra duklar istället, men det funkar inte, jag MÅSTE ha strö i buren, annars blir det äckligt. Tröt ni att det är farligt att andvända vidare ströt? Dom har inte blivit sjuka av det, bara nysningar och veterinären säger att dom mår utmärkt. Har haft det senn jag fick dom, men mina honor har också detta strö, och jag har haft det i många månader.
Jag hoppas inte det är kutterspån för det är vad jag får upp när jag googlar på det. Om du märker att det dammar, byt ut det mot tex. toalätt, askspån, alspån eller bara tidningar.
Lättströ skall vara hampaströ. Ser inte ut som kutterspån heller, finns en bild i den här tråden:
http://hamster.ifokus.se/discussions/4e46871a88f4725499014413-olika-underlagbottenmaterial
Råttor har känsliga luftvägar, och om de nyser så mycket nu att du märker en så stor skillnad från när du inte använde det tycker jag du borde byta ut det till något annat.
Har du prövat Ikeas borrismattor? Mina råttor har varsin ganska stor låda med ToaLätt som de kan gräva i. De är även väldigt duktiga på att baja där, men kissar gör dom överallt.
Tycker borrismattor är väldigt smidigt. Om du köper på dig ett lager (kostar bara 4kr styck), så kan du byta ut ofta om det börjar lukta om dom. Bara tvätta för hand eller slänga i tvättmaskinen.
Grejen är att det nog dammar. Jag skulle rekomendera dig att byta strö. Sedan tror jag strö till hamster och råttor funkar olika.
Brukar dom putta runt mattorna och gå under? Det är mitt problem med tyg, alttid att dom hamnar under dom. Vad gör jag med lagen? Lagen säger att man MÅSTE ha strö. Måste nämna att jag inte är säker på om dom nös mindre, jag gissar på det men inte helt säker då dom inte nyser jätte ofta (jag kan ha missat då jag inte är i mit rum hela tiden). Hur många har man per våning i en furet? :) När jag hadde tyg så fick jag skrubba, och det är svårt att göra varje gång då jag inte får ut buren genom dörren som den är, och att plocka isär hela tiden kan bli svårt, men är borris mattor annorlunda så att dom inte kan putta bort dom så att bajset fastnar/klistrar fast sig under på botten som med tyget?
Har hört om uppfödare som andvänder detta strö så jag vet inte om det är bra eller inte från den bedömningen, dom säger att det inte dammar men det är samma strö.
Som sagt finns det andra spån tycker det är lite märkligt att du bryr dig mer om uppstädningen av dina råttor än deras hälsa. Prova runt med lite olika strön om du inte gillar dem kan du ju iallafall pröva för att se ifall deras hälsa förbättras.
Det är 3 på natten, så det var dåligt skrivet, jag bryr mig om dom, men grejen är att jag inte får isär eller ihop buren utan hjälp, hadde buren varigt mindre så skulle jag ha kunnat skrubba en gång varje 2 veckor eller en gång i veckan, ska pröva mattorna, men vet inte om det är ströt, ahlberg bedömmer dom som friska, det är mest en av dom, typ 1-2 gånger om dan, ibland märker jag ingeting alls, brukar vara när han vaknar eller om han skulle bli väckt av något. Grejen med ströt är för att det fanns uppfödare som andvänder det, så jag vet inte varför mitt är sådär.
Föressten, hört att tidningar är giftiga, hur är det med det? Trycket menar jag då.
Jag har en halv furret tower för tillfället. Jag kör tidningspapper och sedan alspån för att täcka tidningarna. När jag städar viker jag bara ihop tidningarna med ströet óch tar ut sedan plockar jag upp det ströt som ramlat på botten och torkar av lite med en trassa. Det räcker gott och väl, storstädar den ca 1 gång i halvåret. Tycker man att det luktar mycket kan man ju alltid spraya lite piss off eller liknande men jag tycker det räcker att man bara torkar av lite snabbt. Trycket på tidningarna är säkert inte så bra men eftersom jag 1. täcker tidningarna och 2. min råttor äter inte på det så tycker jag att det är fine. Dock är jag noga med att ta ut alla häftstift ur tidningarna innan så de inte skadar sig på dom.