Förändrad personlighet
Ursäkta för lång text, men behöver verkligen råd! 😕
Shane är ca 10 månader gammal, och har den senaste tiden fått som förbytt personlighet. Stegvis, men nu idag bröt kaoset loss på riktigt.
Från att han var liten till cirka 9 månaders ålder så har han varit EXTREMT undergiven. Bara en annan råtta petat på honom så har han låtit sig bli tvättad, lagt sig platt på rygg på en gång vid rangordningar m.m. Aldrig kämpat tillbaka.
När han springer löst är han smygartypen som gärna håller sig i skymundan och pysslar med sitt. Han kan vara svår att få tag i, men är super lugn och snäll i famnen. Sitter helt still och sprattlar aldrig, blir gärna klappad m.m.
Han har haft något emot de fyra yngsta flockmedlemmarna sedan dag 1 (men eftersom han varit så undergiven så har han aldrig bråkat, bara schasat iväg dem om de velat krypa in i sputniken eller liknande till honom.)
Men nu stegvis så har allt förändrats. Han har börjat jaga småkillarna när de springer löst. I början bara för att brottas, så jag har låtit dom hållas då småkillarna är tonåringar och det inte liknat annat än vanlig ranguppgörelse vid brottningen. Ingen har farit illa. I buren har det dessutom varit lugnt och inget tjafs.
Men han har helt plötsligt förvandlats och blivit brutal och elak. Idag så skrek alla 4 tonårsgrabbarna och flydde när Shane kom springande mot dom utanför buren, och när jag kom hem idag såg jag att han hade skadat en av dom. Ett stort bett i sidan och lillkillen är jätterädd!! 😢 Hittade honom i en trätunnel i buren när jag undrade varför han inte ville komma ut och leka =(
Alla fyra tonårsgrabbarna är supersnälla och inte ett dugg dominanta. De övriga flockmedlemmarna är 2 kastrerade hanar, varav den ena är Shanes bror. Han blev dominant och bitsk vid 6 månaders ålder och det bara förvärrades, men nu några månader efteråt så är han en supersnäll och stabil livsnjutare.
--
Kastrering? Kan han verkligen ha fått hormonrubbningar så "sent" i livet och så plötsligt, eller vad sjutton kan ha hänt? Shanes bror var den dominanta typen redan som liten.
När Shane hade suttit i egen bur ett par timmar idag så prövade jag att låta honom träffa smågrabbarna igen, men han burrade genast upp sig och tänkte börja jaga dom. Alla 4 dessutom, så ingen utvald han ogillar av personliga skäl eller så.
De har bott ihop i flera månader nu dessutom, och så helt plötsligt detta beteende?
Veterinärkoll så att han är frisk, sedan tror jag det är värt att prova kastrering.