Avlivning hos veterinär?
Nu måste jag boka tid hos veterinär för Hassel, hennes tid är kommen tyvärr :(
Men jag undrar, hur går avlivning hos veterinär till? Finns det mer än ett sätt? Om det finns mer än ett sätt så vill jag förstås ta det lindrigaste (har hört historier om veterinär avlivningar så det är limiterat till två kliniker där sådant inte händer :/) så kollar här innan jag ringer första kliniken på måndag… Bara så jag vet vad jag ska fråga om osv…
Tack!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Alla veterinärer gör på olika sätt så det du ska/bör begära är;
Först lugnande (spruta i nacken, oralt eller liknande) och sedan när råttan är dåsig eller ännu bättre nedsövd så får råttan sprutan i buken som ger överdosen.
Var noga mer att begära lugnande först för det är inte alla veterinärer som ger det så säg till. Minsta kanylen som finns är också önskvärt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mina pojkar sövdes först med gas. Nackdelen var att vi inte kunde vara med eftersom det skedde inne på operationssalen men förutom det så kändes det väldigt bra. De behövde aldrig känna något stick.
Mina sövdes först med en spruta i nacken och fick somna in i transportburen. När de hade somnat fick de sprutan med avlivningsmedlet i buken, för att sedan få en spruta rakt in i hjärtat för att garantera att de var helt borta. Allt gick jättelugnt och bra till förutom att ena råttan vaknade till och fick lite panik när de skulle få näst sista sprutan, men han somnade snabbt in igen. Tyvärr var det en stressig dag på kliniken och vi fick sitta och vänta i över en timme innan allt var klart då personalen sprang in och ut ur rummet, men råttorna somnade fort, det var väl mest jag som tyckte det var jobbigt att vänta. Men som de innan skrev, be om att de ska få sövas innan de får själva avlivningssprutan
0# Du har fått jättebra råd här ovan. Men låt dig inte övertalas att det räcker med en spruta av någon jäktad veterinär. Det är du som bestämmer hur avlivningen ska gå till. Säg bara till i förväg hur du vill ha det.
Tack för råden!
Får prata med henne då om sövning först, min veterinär brukar vara väldigt lugn och lyssna på vad jag säger och stressar aldrig (går till henne med både hunden och katterna) så jag kan iaf känna mig lugn på så sätt… Får hoppas allt går bra till 🌺
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Min ena råtthona fick en lugnande spruta först och sedan så fick hon avlivnings sprutan, men hon ville inte lämna jordelivet, så hon kämpade på och hon fick tre till fyra sprutor till med avlivningsmedel. Det syntes att hon inte ville lämna oss, så hon kämpade på tills hon somnade om och tog sitt sista andetag efter 40 minuter med sprutor. Hennes kullsyster somnade in ganska fort. Jag och min man stod där och grät för att hon inte ville lämna oss, men hon och kullsyskonet hade sån allvarlig mycoplastma och rossel, så vi ville inte att dom skulle få lida någon längre. Jag gråter nu när jag tänker på hur hemskt det var när veterinären satte alla dom där sprutorna i henne och hon inte ville lämna oss. Veterinären gjorde inte något fel. Han var seriös och gjorde sitt jobb proffsigt, men Roxy ville verkligen inte fara till råtthimlen. Hon ville vara kvar hos oss….. Men dom hade, som jag skrev, allvarlig mycoplastma och rossel….. Så det var det ända humana tyckte jag och min man. ;(
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Tre av mina första hanar fick en spruta direkt i buken utan lugnande.. hade aldrig varit med om avlivning förut och blev väldigt häpen, dom skrek, ena bet mig de var helt kaos.. aldrig mer sätter jag foten där iallfall!
Nu om jag avlivar råtter hos vet så ser jag alltid till att dom får lugnande först..