Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1437 ggr
fiigaro
0

nafsar i bebisen?

halloj. har införskaffat en ny råttbebis. Och försöker introducera han till mina stora grabbar, nu är det bara så att 2 av mina pojkar drar han i skinnet(?) den lilla är jätte duktig och låter sig bli luktad på mm.. men sen när han börjar springa iväg drar dom tillbaka han i skinnet. är det normalt och ska jag bara låta dom fortsätta med det eller? Han piper ju inte när dom drar tillbaka han, Men man blir orolig att dom ska lyckas bita hål.Introducerat en gång förut men med andra råttor, då gick allt felfritt. mina äldre herrar är ca 7 månader.

[Diddit]
0

oftast så vill de dominera över de nykomlingarna, de som är lite yngre, råttor brukar oftast tvångs tvätta andra råttor vid domination.  tror inte det är någon fara, men du bör nog ha lite koll ifall i fall. ha han tillsammans med dom några dagar och se hur det går. annars får du ju sära på dom. är svårt att förstå vad du menar med drar i skinnet, men antar att du menar tvångsputsning, kan se ut som att de biter varandra men de putsar varandra så hårt att håret går väck ibland.

fiigaro
0

Nej dom putsar inte, utan när lillen springer iväg tar dom tag i han i skinnet för att dra tillbaka han/stoppa han från att springa iväg :) ungefär som djur brukar göra när dom lyfter upp sina ungar i nackskinnet. Självklart tvångsputsar dom också, men det är största anledningen varför dom drar tillbaka han, för att få fortsätta tvångsputsa. Dom är inte med varandra i burarna utan får bara just nu vara med varann på neutral mark tills dom inte är lika intresserad av honom. :)

[Diddit]
0

okej, tycker inte det låter så farligt, såvida han inte gör ljud ifrån sig hela tiden, de kan ju göra ljud ifrån sig när dem blir tvångsputsade men brukar låta farligare än vad det låter, är mest att de känner sig undergivna. kolla bara noga varge dag så han inte får sår ifrån de andra. kolla till så att de inte gömmer maten för honom också, det brukar hända när det är nykomliga i buren.

Skriv om det är något annat :)

pellepojken
0

Hej   Mina gubbar gör exakt så när det kommer in någon ny bebis i flocken. Dom vill inte att bebisen skall sticka iväg. Dom kan även försöka ta in ungen i sitt bo. Det händer även ibland att dom vuxna kivas om vem som ska få undersöka ungen. Andra vuxna struntar totalt i bebisarna efter en första undersökning. Men det är klart man måste vara med o kolla så allt går ok till.