Borrisar upp-och-nervända?
Är det bara jag som lägger Borrismattorna med baksidan uppåt på burbotten? Fördelarna som jag ser är att det blir mycket ljusare i buren och att det är så lätt att se när det är dags att byta/tvätta. Finns några nackdelar?
Tror knappast det finns några nackdelar, den sidan är säkert ännu skönare för små råttfötter =O Aldrig ens tänkt på att man kan göra 😃
Huua jag som avskyr bakside-materialet på dörrmattor 😂 Ryser när jag tänker på det, haha.
Kan inte tänka mig att det finns nackdelar som inte finns för de "rätt vända" mattorna. Det enda som skiljer är ju själva ytan, däremot funderar jag på om inte den ytan lockar för gnag? Det är ju ett speciellt material och kan tänka mig att det lockar mer än den matta ytan.
Den enda jag kan komma på som skiljer mellan de olika sätten är väl att de glider lättare när den matta ytan är mot botten jämfört med "gummi"ytan.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tror inte heller att det finns någon nackdel med att ha "fel sida" upp. Tror faktiskt att det kan vara ännu mjukare för deras små fötter.
Det enda jag kan komma att tänka på är det som Zakaraa nämner, att det kan locka till gnag, men det märker man ju snabbt och kan lätt åtgärda genom att vända dom till "rätt sida" :)
Har bara haft de små råttorna sedan i lördags och ännu så länge har de inte gnagt…
Att jag vände mattorna upp-och-ner berodde på att jag ville träna dem från första stund att bli rumsrena och då var det svårt att upptäcka och kunna ta bort ev bajsklumpar på den mörka mattan.
På den ljusgrå baksidan syns ju allt direkt och kan omedelbart förpassas till toalettskålen. De verkar redan ha förstått - inget bajs utanför toaletten de sista två dagarna och allt mindre kiss - hoppas det fortsätter så🙂
Det låter ju helt briljand att vända på dom.. Måste testa det! Då kanske man slipper allting som spills ut och fastnar i mattorna. En sak jag tänker på - sugs kisset upp lika bra underifrån?
/Surpan
Ja, baksidan suger upp kisset. Det blir inte liggande som en pöl på ytan.