Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 817 ggr
Andreas86
2

Mina nya pojkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Idag köpte jag mina små underbara pojkar 10 veckor gamla från djuraffär ( vet vad folk tycker om det men känner många som haft bra råttor därifrån med) 

Jag har inrett buren och råttorna är i buren, det jag är lite fundersam över är att när jag klappar ena över ryggen så piper han ibland och ingen av råttorna har typ rört sig runt i buren, utan båda la sig typ i ena hörnet och har endast legat där sen dom kom in för typ 4 timmar sen.

Är detta ett normalt beteende eller finns det något jag bör tänka på eller göra?

pellepojken
1

Hej !  Dina råttiskillar är nog lite "omskakade" just nu i it nya hem.  Att han piper när du klappar honom är helt i sin ordning. Han är lite rädd o osäker. Det går snart över. Samma sak med att dom inte springer omkring.

Börja att handskas med dom så fort du kan. Ta upp dom i famnen i en tröja eller i morgonrocken o prata lugnt med dom. Ha något godis tillhands också.    Handskas med dom fler gånger dagligen så är dom snart tama.

Andreas86
0

ah okej då var det lite som jag misstänkte att det var pga flytten och deras nya hem.

Jag har gosat en del med dom genom att ta in handen i buren och klappa på dom har även tagit upp ena i handen och gosat men kändes som han blev väldigt stressad då valde jag att avbryta och stoppa tillbaka.

Dom verkar vara hyfsat handtama redan ( väldigt handtama för att komma från djuraffär) så det jobbet kommer inte bli speciellt svårt. 

När jag ändå har nån på tråden dom levde 4 i en mindre bur med toalätt som bottenmaterial och det har gjort att dom börjat lukta lite, hur och med vad ska jag tvätta dom?

Sen har någon bra tips på eget bra foder man kan ge dom utöver färskmaten dom får?

pellepojken
0

Jag vet inte så mycket om toalätt då mina killar går på tidning eller så går dom under badkaret där det är lätt o hålla rent. (Dom är lösgående) Jag tvättar aldrig mina råttisar då det inte behövs.

Om det någon gång måste göras så är ett milt oparfymerat schampo att föredra (Barnängen)  När det gäller Torrfoder som dom måste ha tillgång till dygnet runt så använder jag en som du kan söka på härinne. Tror det kallas Teratoz blandning.  Den innehåller väl allt dom behöver.  Lycka till.

Ida85
1

Jag skulle nog vara lite försiktig med att bada dem så tidigt. Få råttor gillar att bada och risken är att det blir ganska traumatiskt för dem när de är rädda och osäkra. Det kommer förmodligen inte att bättra på deras bild av dig. Vad gäller Torrfoder så kan jag också rekommendera artikeln "så matar Terato" som finns här på råttor i fokus. Lycka till!

Mymlan&Vifs
0

Du behöver inte tvätta dem, först och främst så tvättar de sig själva. Sedan brukar råttorna lukta lite som burinredningen efter ett tag.

[EvelinaL]
0

Okej jag vet att många gör olika och att det kanske funkar för dom men jag hade låtit mina råttor vara minst 24 timmar innan jag började hantera dom. Låt de vänja sig vid den nya miljön innan du introducerar dig själv. Håll fram en hand med något gott och låt dem komma till dig. Många råttor kan bli rädda i början om man klappar med handen ovanifrån då det antagligen sitter i deras reptilhjärna att vara rädda för saker som kommer ovanför dom eftersom fåglar är ett stort hot i det vilda. Sitt med buren uppen och prata med dom så att de vänjer sig vid din röst, sen kanske ha handen i buren så de vänjer sig vid din lukt och sedan kanske man kan börja hantera dom lite försiktigt så att de vänjer sig vid hantering. 

Sedan får du göra hur du vill men det är hur jag hade gjort det och jag vet av erfarenhet att det har funkat för mig.