Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2388 ggr
uz00x
0

Förgiftad råtta, snabbt svar tack!

Hoppas någon kan hjälpa till här :) Min syster hittade en råtta som värkar vara förgiftad. Den hade svårt att gå var det jag fick höra, men hon sad att den med störst sanorlikhet inte överlever, men en bur är iordninggjord till dess att den kommer hit och jag undrar vad som är bra att ge en råtta med trolig förgiftning. Överlever den natten skall vi försöka htta en vet som vill kolla på den, men just nu udrar vi, vid förgiftning, vad kan vara bra att ränsa kroppen. Fixat så det finns vatten med Äppelcider vinäger i då jag hört det skall vara ba, men vvad mer, vad förutom kött (veganfamilj så finns inte hemma) Skall vi ge den som mat? Lite tumt kanske, men kan man ge den hamstermat? eller grönsaker, i så fall vilka? Vet inte om den överlever ens tills en kommer hit, men örberedning är a och o i samanhanget! 

Vet mycket väll att tam råttor och vilda råttor inte är samma sak, men de är ju ändå inte ålngt från varandra,  så tror det ni som ägare skulle gjort för en tamråtta, kan hjälpa till även här :)

Karmatarerskanise
1

Jag hade åkt in till veterinär direkt.

Vaargen
1

Har ni tagit hem en vild råtta?

det är stor skillnad mellan en tam råtta och en vild råtta, vilda råttor bär på ofta på sjukdomar som kan smitta människor!! och är dessutom mer ofta aggressiva än tamråttor, man kan inte riktigt jämföra tamråttor och vilda råttor då tamråttor har arbetats med att få tama under lång tid genom avel osv

Har ni tänkt på att den kan ha fått i sig råttgift? det läggs ju ut av många kommuner. Jag personligen hade låtit denna råttan vara, att åka in till veterinär med en vildråtta som kanske har sjukdomar låter inget vidare.

uz00x
2

Finns ingen vet som kan te emot den vid denna tiden som vi känner till nära nog :/ Därav vi måste avvakta till morgonen. Vi har kollat runt och det visar sig att de ofta dör av blodbrist från inre blödningar. Ost innehåller K2 om jag inte mistar mig vilet skall förtjocka blodet, andra ider på vad som K2 finns i (gärna som sagt inte kött..) Sedan även produkter du kan ge till den som inehåller järn? :)

[EvelinaL]
1

Den kan ha alla möjliga sort sjukdomar eller vara förgiftade med tex. råttgift. Om ni vill hjälpa råttan hade jag åkt direkt till vetrinären men var försiktiga med hur ni hanterar den eftersom den kan vara agresiv (speciellt om den har ont) och eftersom ni inte vet vad den kan bära på. Du kan försöka mata den med lite grönsaker och frukt. Det går bra att ge den både mjuk och Torrfoder för katt/hund.

uz00x
2

Ja en vild råtta :) Att denn är mer aggresiv eller beter sig annorlunda stämmer självfallet, men de äter väl ungefärligen lika dant och samma kur borde hjälpa tycker jag :) Vi kommer inte ta den till en tam-vet utan till en som tar in vild djur, där inräknar jag även råttor :) Annars om ingen är villig att ta emot hen får den bo kvar tills den mår bättre eller dör. Då har vi i alla fall försökt.

Vaargen
2

Akta så du/ni inte blir riven/biten du kan ju googla på olika sjukdomar som dem kan bära på.

uz00x
2

Så! Det finns nu spenat, broccilli och kattmat till den när den anländer (ca 40 minuter, håller tummarna att den överlever!

uz00x
0

Kommer bära handskar på mig vid all hantering av den/buren som är fixad åt den :)

[EvelinaL]
1

Ge den inte spenat det är inte rekomenderat i stora mängder till människor och inte rekomenderat till barn.  Det innehåller nitrat som görs om det nitrit i kroppen. Spenat innehåller också toxisk oxalsyra som binder kalcium och försvårar upptagningen av järn.

Vaargen
3

Det är nog ganska stor chans att den ätit råttgift, och då lär den bara dö.

Ida85
3

K-vitamin, som till viss del kan häva effekten av råttgift, finns bl a i mörkgröna grönsaker som spenat och kål samt i jordgubbar. Tänk bara på att vara försiktiga så att ni inte blir bitna.

Vaargen
0

Kan inte råttor bita igenom handskar? kanske beror på vad för handskar man har jag hade en hamster som nästan bet igenom tjocka gummihandskar en gång i tiden.

uz00x
3

Absolut, så skall den få spenat eller inte, blir förvirrad haha :) Det är därav vi försöker ge den mat med K2 i, för att rädda den, det är ju bara att hoppas liksom!

[EvelinaL]
1

I det här fallet tror jag att K2 är viktigare så ge den spenat men det ska nämnas att det inte är något man ska ge för mycket av då det som sagt kan ge besvär.

zickan
2

ni får endast ha vilda djur inne i max 24 timmar sedan måste ni enligt lag släppa ut den. vore mest humanast att släppa ut med en gång eller avliva. lär ju stressa ihjäl stackarn. men även det så bär dom ofta på sjukdomar. så jag hoppas ni inte har andra råttor eller smådjur i hemmet. stor risk att ni dragit in sda eller något så era egna börjar insjunkna snart och dör.  samt att de ofta har skabb och eller ohyra. Samt akta er att bli bitna, blir ni bitna så åk fort in till lasarettet och skaffa stelkrampsspruta. 

aldrig hört talas om att råttor bör få i sig äppelcidervinäger. förgiftning utan kunskap om vad så brukar man ge kol. 

dock är det råttgift är det bara mer humanast avliva nu än att råttan dör en smärtsam död.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

uz00x
3

Okej! Vad bra :)  Tack för snabba svaren! :D Behöver man mer änn mat vatten och gömställe till den? Borde ma ge den något (så som toalätt papper eller liknande) För att den skall hålla värmen eller så? :s

JoySurrender
2

En vild råtta kan inte trivas i en bur, om den skulle överleva. Stor risk att den bär på sjukdomar och ohyra. Den är rädd och kan lätt bli aggressiv, och de bits HÅRT.

Har den fått i sig råttgift tror jag tyvärr inte ni kan "rädda" den. Vilda råttor är "samma" råtta som våra tamråttor men samtidigt är det som att jämföra en pekingeser med en varg.

Ni är jättegulliga som engagerar er, men även om det kan låta hjärtlöst så hade jag släppt den fri.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

LunaJMS
3

Hur har det gått med den? Har den överlevt? Väldigt fint av er att engagera er så i den!

uz00x
0

Den har överlevt natten, dock inte flyttat på sig och vad vi ser inte ättit, men den kan ju ha ätit någon kattmat, det är ju tyvärr omöjligt att se :) Den enda symptomen är att den nu slutat att skaka i alla fall, annars är den tyvärr det samma. Men hade inte förväntat mig mer direkt heller ^^

VampireGirlElvira
2

Men lillstackarn. :( Hoppas att allt kommer att gå bra för den råttan. :(

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

marathos
1

Vatten är nog viktigt. Har ni en liten spruta eller pipett försök att få i den vatten men var försiktig med munnen så den inte gör sig illa på sprutan/pipetten.

zickan
0

Men hur ska ni lösa det efter det gått 24 timmar? Sedan får man inte ha vilda djur fångade längre oavsett hur de mår. Är ju mest att dra ut på lidandet med att hjälpa den i 24 timmar sedan sätta ut igen. 
Och hur gick det hos veterinären idag? Vad sa dom egentligen när ni kom in och ville ha vård för en vildråtta?

marathos
0

Man får ha vilda djur i 48 timmar.

zickan
0

Ah var det så pass till och med. Men ändå, var ska dom göra efter den tiden om råttan ännu är dålig? Är ju lite elakt att ta in, stressa upp, dra ut på lidandet sedan sätta ut den igen. 
Borde kontaktat viltvårdare med en gång när man hittar sjuka djur man vill hjälpa. Ungefär ende sättet man kan hjälpa skadade och sjuka djur fort. Om de nu inte anser att det är onödigt att försöka eller tycker djuret bör avlivas/sättas ut. Råttan lär släppas ut förr eller senare ändå om den överlever. Och riskera igen bli förgiftad, fst i råttfälla eller mat åt nått annat djur.

Ida85
3

Tror inte det spelar någon roll om det blir 50 h istället för 48. Råttan har inte fångats in för att bli sällskapsdjur och ingen har tänkt behålla råttan om den blir frisk. Om nu råttan kan pigga på sig och släppas ut igen tycker jag ändå att hela processen har varit okej. Om det däremot drar ut på tiden och tillståndet inte förbättras håller jag däremot med om att det vore bäst för råttan att slippa lida. Men nu verkar det ju som att det skett en viss förbättring så jag håller tummarna!

Vaargen
4

#25 Enligt lagen spelar det roll, jag tror att det kan ge tvärtom effekt mot råttan eftersom dem inte är utbildade så kanske råttan blir ihjälstressad när den är van vid att vara lös. Man måste nog veta exakt vad man gör om man ska hjälpa ett vilt djur!

uz00x
0

Vi vet mycket väl vad vi gör, det är inte första gången vi hjälper vilda så som tama djur :) Tyvärr avled råttan, det fans tyvärr väldigt lite att göra, men det blir att begrava den nu då :(

Vaargen
4

#27 Fast ni gör ert bästa men det är inte säkert att det är det bästa för råttan då ni ej har utbildning, kanske bättre för den att dö ute i naturen utan stress.

uz00x
2

Nej du har rätt om att vi inte är utbildade, men vi gör vad vi kan och det är rätt mycket då vi tat hand om många sjuka både vilda och tama djur. Detta var dock första gången vi fått hem en råtta. Därav jag bad om hjälp, har aldrig haft had om råtta förut.

R4ttus
2

Själv tycker jag att det var oerhört snällt av er att försöka hjälpa råttan, så himla synd att den inte klarade sig och kunde släppas ut i det vilda igen 😢

Lite OT, men fin läsning om en annan person här på forumet som räddade en vildråtta - http://rattor.ifokus.se/discussions/526fa975ce12c42a430003ef-stormoffer-efter-simone

🌺

Vaargen
0

Många kommuner släpper ut råttgift då råttor är smittspridare och skadar ute i städer och naturen, det finns en anledning till varför råttgift släpps ut.

uz00x
7

#30 Tack, skall läsa det :D 

#31 mäniskor förstör jordens ekosystem och sätter det ur balans. Vi använder upp jordens resurser snabbare än jorden hinner skapa det och mass-producerar djur för kött. Vi hugger ner regnskogarna och dödar oskyldiga djur dygnet runt. och råttor är problemet? Vill inte vara taskig nu, men är det inte vi som borde bli förgiftade och ligga och lida ute på gatorna? jag menar, helt ärligt?

R4ttus
7

Tycker råttgift är ren idioti som borde förbjudas. Fruktansvärt smärtsam död.

Och att städer "behöver" sätta ut råttgift för att råttor förstör är inte ett dugg sant. Om människor kunde låta bli att skita ner så förbannat så skulle råttorna inte samlas i städerna, då hade de hittat mer mat ute i skogarna och hållit sig där.

Men det är uppenbarligen lättare att skylla ifrån sig på så kallade skadedjur.

Vore ju bra korkade råttor om de inte drogs till städerna där människor kastar ut mat åt höger och vänster.

Hade någon annan varelse kastat ut tonvis av sånt som människor behöver så är jag bergsäker på att även människor hade varit förbaskat snabba på att vara där och roffa åt sig, sprida sjukdomar och skita ner ;)

Mymlan&Vifs
5

Väldigt vackert av er att göra så gott ni kan. Jag hade en vildråtta hemma för några år sen. Den hade bott under soffan i vardagsrummet i jag vet inte hur länge, men den hade samlat på sig en redig hög med popcorn och nötter. :) Soffan var ju tung så det var sällan det städades under den. Råttan upptäcktes när den var på äventyr i sovrummet, och efter två dagars lurpassning lyckades vi fånga in den med en hemsnickrad fälla. Lilla råttisen släpptes ut i ett naturreservat i närheten. Tänker fortfarande på den då och då.