Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3120 ggr
CamillaS
0

Ringorm på råttor?

hejsan, kan råttor få ringorm? har nämligen varit till min vårdcentral i dag och dom sa att jag har fått ringorm. och då frågade dom om jag har djur hemma och då sa jag att jag har 4 råttor och tre katter. så läkaren tror att jag kan ha blivit smittad av mina råttor, har bara utslag på halsen och nåt i nacken och det är ju bara råttorna som visstas där uppe :/ hon tog inget prov på det, hon tittade bara på utslagen, egentligen så borde hon ha tagit ett prov för att konstatera att det verkligen är det, men jag fick en salva som jag ska smörja på utslagen.
så jag funderar kan det va mina råttor som smittat mig, själv så har dom inga tecken på ringorm, inga rådnader eller avfallen päls. så hur kan jag veta att det verkligen är mina råttor som har smittat mig då jag inte kan se nåt symtom på dom??

Ninja
0

Japp, råttor kan få ringorm. På Ratguide och AFRMA kan du läsa mer om just hudinfektioner och ringorm på råttor, behandling m.m. (finns även bilder).
Sidorna är på engelska, nu vet inte jag dina engelskakunskaper, men om du behöver hjälp med översättning så säg till. :)

Jag vet inte om det är med ringorm som det är med vissa virus, att en del råttor kan vara bärare men själva immuna mot sjukdomen. Men isf så skulle ju det kunna vara en orsak till att du blivit smittad men att det inte syns på råttorna.

Mezzzanina
0

Även katter kan ha ringorm

CamillaS
0

1# tack för svaret, min engelska, nja den e väl inte så jättebra direkt, men ska ta en titt på sidan :)

2# jo katter kan också ha ringorm. mina katter är inne katter så jag vet inte om jag kan ha fått det från dom eller råttorna men det är ju bara råttorna som är uppe vid halsen och så, ok att katterna e där nån enstaka gång när jag t.ex bär på dom men det är inte så ofta, svårt att veta vem som är boven i dramat.

Mymlan
0

#3 Jag hade ringorm på 80 talet, en sjuksköterska sa ta en vitlök halvera den och stryck på utslagen + 5 cm utanför runt om.. Mina försvann på 1 vecka ej dykt upp nå mer..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

CamillaS
0

4# ehh.. ok :) svider inte det? :/ he he

Mymlan
0

#5 Nej, jag tyckte inte det. Testa Alovera spray Alovera ska ju vara läkande. Detta kan du köpa från Lotte på hamster.ifokus.se kan anv på djur, de får fina pälsar av det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

CamillaS
0

ok. :)

veg-kid
0

MEn är det bara utslag man får? låter ju som om man får en typ orm i kroppen xd

zimzon
0

Ringorm är en svampinfektion i huden och nästan alla däggdjur kan få ringorm. Se till att ta råttorna till veterinären så kan de kolla upp om det verkligen är ringorm och då kan du få en salva som får bort det. Var noga med att tvätta händerna när du rört råttorna eftersom att ringorm kan smitta till både människor och andra djur. Det är inget farligt, men kan klia en hel det så man vill ju helst undvika att själv bli smittad eller smitta andra.

Magda
0

katter kan ha ringorm på tassarna mellan trampdynorna utan att man har en aning om det & tydligen kan de gå med det länge, har själv fått det nu & min doktor berättade detta..

Magda
0

katter kan ha ringorm på tassarna mellan trampdynorna utan att man har en aning om det & tydligen kan de gå med det länge, har själv fått det nu & min doktor berättade detta..

CamillaS
0

11# syns det bra om dom skulle ha det?

har du ringorm just nu?

zimzon
0

#12 Det är inte alltid det syns innan det bryter ut ordentligt. Jag kommer inte ihåg hur lång inkubationstiden är men man kan gå flera veckor från det att man blir smittad tills det bryter ut. Och under den tiden kan man smitta andra. Marsvin är också djur som ofta smittar andra, de har ofta ringorm utan att visa några symptom på det.

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok, har inte kommit iväg till nån vett än försöker hitta nån bra som inte är alltför dyr. tänkte först gå till norrtälje djurklinik, men efter den gång jag var där med mina råttor för löss så vet jag att dom kan ingenting om råttor, dom visste knappt vad dom skulle leta efter så ne, tar inte dit mina råttor igen, och nu är det ju ett ännu svårare fall så måste hitta nån bra veterinär, funderar på roslagstull, men har hört att dom är väldigt dyra.

säger inte att jag inte har pengar till att gå med dom till vetten för det har jag, någorlunda iaf, men vill hitta en bra veterinär som vet vad h*n ska titta efter, och vet vad h*n pratar om e ju trots allt fyra st som ska kollas, så priset kommer skena iväg väldigt fort, och är som sagt inte milijonär ;) men vill hitta en bra veterinär som kan sin sak. :)

BettySue
0

Roslagstull tar 450 för enbart besöket tror jag, så de är väldigt dyra. Det finns en i nynäshamn, har inte varit där, och det är ju ganska långt, men de verkade vara duktiga, och de ska kunna lite mer om smådjur än andra kliniker (förutom roslagstull), tycker att du ska pröva att ringa dit..

CamillaS
0

jo nynäshamn är lite väl långt, svårt att få skjuts dit. men vad heter kliniken kan ju alltid ringa och höra vad dom har att säga men som sagt finns det ingen annan veterinär som det är närmre till? nån som vet nån bra råttveterinär som inte ligger alltför långt bort? har funderat lite på ahlberg eller vad han heter men har ingen erafrenhet av honom eller vart han finns, vet att det finns dom som har gått dit iaf.

veg-kid
0

OK :) Då vet jag.

sitter just nu med 2 av världens gullegrisigaste råttor i luvan <3

veg-kid
0

OK :) Då vet jag.

sitter just nu med 2 av världens gullegrisigaste råttor i luvan <3