Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1332 ggr
Habla
0

Råtta går konstigt

Min honråtta är 6 månader gammal. Hon har hittills aldrig varit sjuk. Hon är alltid väldigt framåt och aktiv, älskar mat och kommer alltid springandes när man kommer in i rummet.

Idag har jag dock märkt att hon har betett sig konstigt. Hon är väldigt långsam och inte alls lika framåt som vanligt. Hon går lite märkligt, väldigt försiktigt och trycker liksom kroppen mot marken. När man stryker henne över ryggen är det som att hon inte riktigt orkar hålla emot med bakbenen. Hon håller sig mest i buren och verkar inte alls vilja komma fram. När jag lockade henne med majs var hon dock väldigt ivrig på att äta men tog det väldigt försiktigt när hon kom fram till mig.

Jag kan inte hitta några sår eller andra tecken på skada på henne. Jag har plockat upp henne och kännt lite på kroppen och benen och hon protesterar inte mer än vanligt så hon verkar inte vara särskilt öm.

Jag upptäckte detta för ungefär en kvart sedan. Är det någon som vet vad det kan vara?

Zakaraa
0

Du har inte möjlighet att filma hennes rörelser?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Habla
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var lite knepigt att lägga upp men jag hoppas att det fungerar nu. Tycker inte det syns så bra på filmen hur hon går. Hon var inte så medgörligt, går och lägger sig så fort jag tar fram henne. Det är inte alls hur hon brukar bete sig, hon brukar nästan skutta fram och vara väldigt pigg.

Zakaraa
0

Höger bakben, rör hon det normalt när hon går? Är hon varm, röd eller svullen runt höger bakdel (höft, ben och tass)?

Habla
0

Svårt att säga om hon rör det normalt, hon verkar inte vilja gå alls helst. Det är inte rött eller svullet någonstans så vitt jag kan se. Har varit i kontakt med veterinär som tyckte att jag kunde avvakta tills imorgon om hon inte blir akut sämre.

Zakaraa
0

Tycker det ser ut som hälta, som jag tyckte låg på höger bak, så det Kan vara en förklaring till nedstämdhet och att inte vilja röra sig. Om det är det så kan det bero på en vrickning eller liknande i buren.

Tycker som vet. att avvakta till imorgon och se hur hon ter sig då.

Habla
1

Okej vad bra. Då hoppas jag att hon blir bättre tills imorgon

pellepojken
0

0 #    Hur har det gått med din lilla tjej ?

Habla
0

Det har inte gått bra. Hon repade sig med benet och verkade blev bättre men sen blev hon plötsligt sämre igen. Gick ner kraftigt i vikt, fick diarré och var väldigt trött. Så idag fick hon tyvärr somna in hos veterinären

pellepojken
0

Beklagar sorgen !   Hon var så ung. Hon måste ha råkat ut för något ovanlig åkomma.

Habla
0

Hon hade cancer som hade spritt sig ganska mycket. Troligtvis medfött enligt veterinären eftersom hon var så ung. Känns riktigt skit att ha förlorat henne så tidigt, världens charmigaste lilla råtta.