Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 555 ggr
_Maya_
1

Kissar på mig

Hej :)

Ni som haft råttbäbisar som kissat på er, hur lång tid tog det innan dom slutade och gjorde ni något speciellt för att träna dom?

Mina går rätt bra i ett hörn i buren där jag satt en toalåda med kattsand. I resten av buren har jag borrismatta och fleecehängmattor. Har även med en låda när vi är ute och leker, men de har inte förstått det ännu, vilket man kan förstå, de är ju bara 6 veckor. Men det är lite jobbigt när de kryper upp på en och kissar på ens tröja, axlar och ben flera gånger så fort man tar ut dom :/ Jag försöker lyfta dom till toalådan varje gång jag ser att de kissar på golv eller på mig. Har ni några tips? :)

Karmatarerskanise
0

Mina hanar skvätte hela sitt liv på oss och saker.

[EvelinaL]
2

Det kanske tar ett tag innan de går helt på toan. Jag har en hane som vid ett halvår fortfarande hade svårt att hålla sig när han var ute, uppe på axeln osv. Det jag gjorde var att ha honom korta stunder på axel 15-30 min och om han hade varit duktig och inte kissat fick han belöning (rispuffar) och om han kissade satte jag honom på lådan direkt. Nu är han ett år och går helt på toan. Om han har varit ute så går han och sätter sig på toan direkt när han kommer in i buren så det verkar som han har fattat att han ska hålla sig. Han markerar då och då fortfarande men har inte haft en olycka nu på ett halvår så det har funkat jättebra för mig. 

Jag tror på att dirigera djurs betende inte att straffa dom. Detta kanske inte funkar på dina råttor eftersom alla är olika men det kanske kan vara någonstans att börja.