Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 525 ggr
Chinesecrestedlover
0

Tips på extrabur för längre resor/karantän etc.

Hej!

För att ni ska slippa läsa hela "Skaffa råttor igen?" tråden jag skrivit tidigare… så tänkte jag att jag bryter ut min senaste frågeställning i en egen tråd. Det känns som det blir lättare att hitta och dessutom få svar på så vis också (hoppas det är ok). 

Jag har gallerburen (den jag tänkte ha som extrabur vid karantän/resor) som jag då jag hade råttor sist mestadels använde just som sjukbur och dylikt nedmonterad, men jag hittade en lapp med måtten på den då jag rensade lite och insåg då att den tyvärr inte är laglig! Jag köpte den i tron att den var det såklart (och det var ju länge sedan nu… men ändå snacka om klantigt!). Vet att det i annonsen stod råttbur! Snacka om att jag måste ha räknat helt galet då jag räknade på måtten då… 

Skit också, jag som tycker att den är så smidig (att den är väldigt liten visste jag ju såklart, tänkte ju inte ha den som permanent bur liksom… men inbillade mig ju såklart att den var laglig i alla fall, trodde ju det då och har haft den nedmonterad i förrådet sedan dess och inte varit ute och mätt precis…inbillade mig att den var större i botten…). Det fattas 4 cm på bredden/längsta sidan (om jag räknat rätt). Kortaste sidan och höjden är dock lagliga (buren är 46x36x92 cm)… typiskt också…. den går att montera ner enkelt och då blir själva buren platt sånär som på taket som är som en "vågig liten bit" och såklart bottenlådan, bra när man inte använder den och såklart även vid eventuella något längre resor då man ju inte vill att de ska "bo" i transportburen.

Nu har jag ju då ingen rese/karantänbur längre… så tips på en sån som är laglig och smidig att förvara/montera ner och ha med sig mottages med tacksamhet. 

Mvh/Chinesecrestedlover

tötenöten
0

http://www.zooplus.se/shop/fagel/fagelburar_voljarer/kanariefaglar_finkar/burar/305734

Denna är jättebra, går att fälla ihop till i stort sett helt platt, älskar den!

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Chinesecrestedlover
0

Hej!

#1 Ok… hm… den är ju rätt låg men kanske fungerar ändå under en kortare period… Hur är den att inreda och så, enkelt/svårt att komma åt? För en sak lärde jag mig under min tid med mina råttpojkar för alla dessa år sedan och det är små miniluckor och svårinredda/svårstädade burar gör mig galen 😃 En fråga till, hade en bur med luckor där jag fick vira ståltråd för annars var pojkarna ute och roade sig på eget bevåg så att säga (snacka om förvånad jag blev när rummet var… ehm… inte riktigt som jag lämnade det och en väldigt skyldig herre satt ute under sängen och två andra satt i sin bur med saker de inte hade där i då jag gick😍)… hur är dessa luckor är de "råttsäkra"?

Mvh/Chinesecrestedlover

tötenöten
0

Joo, det är en stor lucka och man kan öppna upp taket när man ska inreda och städa m.m :) Och på luckan är det som en hasp som man säkrar luckan med, så det är nog ganska svårt att rymma från :) Jag har två såna här burar som jag satt ihop till en bur, tycker den fungerar helt perfekt!

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta