Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1027 ggr
grreta
0

Kallbrand i svansen

Till helgen får jag hem 2 små råtthonor och läser nu i boken "Råttor" av Julia Smith:

"Om råttor vistas i en omgivning med mycket låg luftfuktighet, kan blodkärlen i

svansen dra ihop sig och i värsta fall kan blodtillförseln helt sluta. Om blod inte

tillförs kommer kallbrand att uppstå bakom de blockerade blodkärlen och denna

del av svansen kommer att falla bort."

Vet någon vid vilken luftfuktighet det blir riskabelt? Jag har mätt inne i råttburen

och där är det 34%. Kanske ska försöka höja upp den? Annars har jag tänkt att

fukthalten väl ökar automatiskt genom att man torkar av alla hyllplanen dagligen?

Inkanyezi
0

Fukten kan inte öka av att du torkar av hyllplanen.

Luftfuktighet är en funktion av förhållandet mellan temperaturen utomhus och inomhus. Ju större skillnad, desto torrare.

Man kan tillföra fukt i luften med luftfuktare. Det finns flera olika typer, sådana som kokar vatten och sådana som sönderdelar vattnet med ultraljud eller med en roterande fläkt.

34 % är mycket låg luftfuktighet, som vållar problem också för människor, som spruckna och flagande läppar och annat, så det är bra om du kan få högre luftfuktighet inne. Omkring 55-60 % är klart bättre.

Precis som med innetemperatur och utetemperatur, kan exempelvis en uppvärmd bur ha lägre luftfuktighet än det omgivande rummet, så sänkning av temperaturen är också en väg att öka fuktigheten.

Jag vet inte vid vilken fuktighet råttor har risk att tappa svansen.

grreta
0

Tack för svar.  Mätte just fukthalten i resten av huset och den låg ändå lägre = 33%.

Temperaturen i råttburen och i övriga rum är 19 - 20 grader och det känns lagom.

Alltså blir det till att skaffa luftfuktare för ett bättre inomhusklimat!

Em_
2

Tänk på att råttor är känsliga för ultraljud :) 

Jag är absolut ingen råttexpert, men jag tror det skulle vara välkänt i råttkretsar som vårt inomhusklimat gav svansskador.

Inkanyezi
0

Vi anser ju att ultraljud är "tyst", men för många djur kan det vara en bullerkälla. Om man har en ultraljudluftfuktare, kan det alltså vara bra om den inte står väldigt nära råttorna, eftersom den för oväsen.

Ultraljudet har mycket dålig förmåga att tränga igenom väggar, och det når inte lika långt som lägre frekvenser, så man placerar lämpligen luftfuktaren på något annat ställe än intill råttburen,

Problemet här är ju att det är låg luftfuktighet i hela utrymmet, så man kan med fördel placera fuktaren i ett annat rum och höja fuktigheten i hela bostaden.

Emouse
0

Oj, det visste jag inte! Med vad mäter man luftfuktighet? Blev lite orolig nu:S

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

grreta
2

Luftfuktighet mäts med en hygrometer. Nu har jag googlat runt och funnit att en luftfuktighet på drygt 30% är ganska vanlig inomhus på vintern. Det är säkert bra både för råttor och människor att försöka höja den, men om  det hade varit en direkt farlig nivå för råttor så hade det nog varit välkänt. Luftfuktare verkar ha både för- och nackdelar. Börjar fundera på att ha ett stort fat med lecakulor och vatten intill råttburen och att skaffa en massa krukväxter för fuktigare luft.

zickan
2

Haft råttor i över 10 år och aldrig hört talas om detta innan. Så vanligt hos tamråttor lär det inte vara om det nu är full sanning i det som står.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JoySurrender
1

Jag har aldrig hört talas om att råttor skulle ha tappat svansen av för låg luftfuktighet.

Det ska nog vara extremt torrt i så fall, om det ens är sant.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

pellepojken
0

Vi har alldeles för torr luft i våra lägenheter både för råttor o mäniskor. Det avhjälpes här hemma med vattenbyttor som står eller hänger på elementen.