Regelbundna grönsaker och frukter
Har läst på lite av vilka grönsaker och frukter en råtta bör undvika eller äta då och då, dock så är de vanligaste grönsakerna och frukterna skadliga i längden eller ogillade av mina små råttisar. Behöver tips på frukter och grönsaker som jag kan ge lite varje dag så att de kan få något mer än Torrfoder.
Grönkål är kanon, inte alltid helt lätt att hitta dock. Även broccoli funkar bra. Ärtor är väldigt populärt men ganska sött så endast i mindre mängd. Gurka och sallad innehåller inte så mycket näring men ger råttorna något att mumsa på, båda är populära här hemma.
Jag försöka undvika saker som ger mycket gaser samt att inte ge morötter för ofta men jag brukar köra: morot, paprika, majs, gurka, isbergssallad, ruccola, ärtor, broccoli, ärtskott, solrosskott, avokado, äpple, banan, päron.
Tass :)
Behöver lite ideér :P
Eftersom jag undviker baljväxter (har en liten undersökning kring juvertumörer) så ger jag ingenting inom den cirkeln (så inga ärtor och liknande).
Det här är det jag kan komma med på rak arm lite snabbt, ska precis gå och fixa mat åt mina långsvansar. Jag ger olika mängder och olika ofta av dessa så inte dagligen.
Varje dag får de salladsmix, olika sallat-sorter förutom isbergs eftersom det precis som gurka i stort sett bara är vatten.
Broccoli, både färsk och kokt - Flera dagar i veckan.
Blomkål, fryst, kokas
Morot ibland om det finns i frysmixen jag köper men det brukar inte uppskattas.
Gul paprika
Vitkål (då och då, är mest till mina marsvin)
Melon (gärna Honungsmelon)
Här har du en mini-lista på "Supermat" inom det gröna området.
Aprikoser, Mango, Papaya, Avokado, Bananer, Blåbär, Broccoli, Brysselkål, Grönkål, Kål, Melon, Morötter, Persilja, Potatis, Pumpa, Rosmarin, Spenat, Squash, Äpplen
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Persilja kan gå hem hos många råttisar.
Bra att säga att färsk spenat inte borde ges till råttor då det innehåller nitrat och kan gör det svårt att ta upp järn. Eftersom det rekomenderas för människor att inte äta det ofta eller ge det till barn så utsluter jag det helt.
#4 aprikoser och mango är väl kärnfrukter? Går det bra att ge? Jag tycker verkligen att det här med kärnfrukter är så förvirrande! En del säger att alla kärnfrukter är supergiftiga och andra matar med det.. Jag vågar knappt ge hallon av rädsla att förgifta dem (hallon är en kärnfrukt!).
#6 Misstänker att du syftar på Stenfrukt?
Grejen med stenfrukter är blåsyran som finns i kärnan.
Fruktköttet är inga problem alls att äta, däremot kan man vara försiktig med köttet som varit närmast Avokadons kärna och skal då de har en tendens att läka syran när de är övermogna.
Gjorde en liten sökning då jag visste att det fanns en gammal tråd med en lista kring det gröna, här är länken till den; http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715f7fb9cb46223306e85c-populart-gront
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#7 Tack! :) Jag har läst så mycket olika om det att jag blivit helt förvirrad, stenfrukt menade jag såklart. Och tack för svaret!