Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 8114 ggr
Terato
3

Populärt grönt

Tänkte vi kunde försöka samla ihop frukt och grönsaker som våra råttor gillar! Tycker det är lite svårt att lura i dem grönt ibland så det skulle vara roligt att höra vad era gillar.

Här hemma gillas:

Spenat Broccoli (ej stammen!) Majs Blomkål Avocado Äpple(såna där rödgula, golden delicious) Apelsin Banan Ärtor Melon Grönt utifrån(maskrosblad osv)

Det mesta annat jag provat äts bara när de är jättehungriga. Jag brukar försöka ge dem grönsakerna för sig, annars äter de bara allt det andra. Men fortfarande äts det ganska dåligt med grönt.

Ska förresten hem till mor och hämta mixern nu så att man kan mixa och lura i dem lite mer rotfrukter! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mastoll
1

Att mixa maten de inte äter och proppa ner det i något annat som de gillar är ett jättebra tips! ;)

Terato
4

Precis, det är det jag planerar att göra nu!

*gnuggar händerna lurigt*

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Mina gillar:

*Ärtor

* majs

* groddar

* sallad

* brocolie (inte här heller stammen)

* blomkol

* minimajs

* vattenkastanjer

* maskrosblad (äntligen sommar;))

* banan (men bara om den är mosad 0_o konstigt)

något mina dissar direkt är:

* morötter

* tomat

* gurka 

Min blogg: SweGizmo.se

Terato
0

JAG gillar vattenkastanjer! Men inte råttorna!

teratos.r8or.se

cykelpump
0

Mina gillar inte heller morötter :O xD men älskar vattenkastanjer :P Dt är ju d i sånt wook som dom får ibland när vi äter (: och majs e totalt farligt att ge dom :O Dom blir helt galna ^^ hehe

Terato
0

Vad dött det var här!

Det finns alltså inga fler grönsaksfavoriter? Förvånad

Kom igen nu, dela med er!

teratos.r8or.se

Ninja
0

#6 Allt är ju nämnt redan. :P Eller några kanske jag kan komma på..

Grönt
Ruccola
Haricot verts
Brysselkål
Timotej
Maskrosor

Frukt
Mango
Vindruvor
Ananas

BettySue
0

Mina ÄLSKAR gurka

sen funkar även majs, isbergssallad, tomat, äpple, morötter…hmm…mina gillar faktiskt de flesta grönsaker ooch frukter. :)

niffen
0

Citron är aspopulärt här, iaf av en liten skit    ;)
Han slickar frenetiskt på fingrarna och om man ska ta handen därifrån ska han hålla kvar fingrarna…   :P

miracle
0

Är de ok att ge citrusfrukter till dem?

sussa08
0

*arbetsskada* #0 Äpplena heter bara golden :( *dumma ica*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Mischa
0

Morötter är inte poppis här heller.

Hela majskolvar kan vara kul att ge speciellt om dom har blasten kvar.

≧◔◡◔≦

Lancia
0

#1, det funkar inte för mig, Vad man än blandar det i så ligger det "äckliga" kvar. Bönor och morötter är fetblä, och ligger alltid omsorgsfullt renslickade från det goda dom varit nedblandade i. :)

TacoBelle
0

Svårt tycker jag att nämna saker dom tycker om, det är ju så mycket. Mina råttor äter precis ALLT utom morötter och russin.

TienMu
0

paprika gillar mina å få litegrann av…..

Mastoll
0

#13 - Mosa! XD

LeTigre
0

#13 mixa = mosa med mixer. Det blir en puré full av allt möjligt smått och gott - och omöjligt att äta selektivt :)

Tezz
0

jag har inte provat så många olika sorter men lite iaf.

Älskas:
körsbärs tomater (de där små på burk)
majs
gurka
Äpplen
Vitkålsmos och blomkålsmos (kokt, mixat, i med smör o salt) 

Dissas:
Rå vitkål
Röd kål

Terato
2

Ja, alltså rätt och slätt handlar det om att jag har lite dålig fantasi när det gäller grönsaker och skulle vilja bli smittad av alla duktiga matentusiaster.

Men nu har det kommit fram att ni har precis lika dålig fantasi som jag!

teratos.r8or.se

Tezz
0

Hmm. men du.. gå till Coop, Willys eller nåttliknande… shoppa loss i grönsaks avdelningen ;) ..  =P

Bim
0

jag vill också mosa mat åt nån råtta……………………………………………………….

Kristall
0

Har inga råttor just nu men de vi hade älskade vindruvor iaf :) Kokt potatis och gurka gick också hem. (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Terato
0

OKej, nu har jag plockat fram näringstabell i min kokbok. Fyll gärna på!**

GRÖNSAKER:

**

Aubergine
Avocado - mums (endast frukt. skal och kärna giftigt)
Bambuskott - gott
Bladpersilja - gott
Bladselleri - gott
Blomkål - går ner
Broccoli - gott
Brysselkål - gott
Carambola - gott
Champinjoner - (mina vägrar men tacos gillar det!)
Clementin - gott
Dill
Endivsallat - gott
Fänkål - gott
Groddar - gott (Alfalfa, kikärtor, mungbönor)
Gräs - gott
Grönkål - gott
Gurka - inte så gott
Haricot verts - gott
Kantarell
Kirskål
Kinakål
Klöver
Kokosnöt
Maskrosor- Gott
Minimajs
Nässlor (späda växter, ges torkade)
Oliver
Paprika
Palsternacka
Papaya
passionsfrukt
pumpa
Persilja - sådär
Rättika
Ruccola - gott
Rödkål - gott
Timotej - gott
Salladskål
Spenat - mums
Salladskål
Sallad (all sorts)
Spenat
Slanggurka
Selleri
Satsumas
Savoykål
Sharon
Sockerärtor
Sparris
Squash
Svartrot
Tomat - går ner ibland
Vattenkastanjer - gott
Vitkål - okej
Zucchini
Örter

FRUKT:

Ananas - gott
Apelsin - gott
Aprikos (endast frukt, kärna giftig)
Banan - gott
Blåbär - blä
Citron - gott
Grapefrukt
Grenar från fruktträd och bärbuskar, björk, rönnbär - gott
Hallon - Blä
Honungsmelon - gott
Jordgubbar
Kiwi - funkar
Krusbär
Körsbär (endast frukt, kärna giftig)
Lingon
Mandarin
Mango - gott (endast frukt, kärna giftigt)
Melon - gott
Persika (endast frukt, kärna giftig)
Plommon (endast frukt, kärna giftig)
Päron - mums!
Vindruvor - gott
Vinbärsblad
Vattenmelon
Vaxbönor
Vinbär
Äpple - vissa sorter är lite goda

BALJVÄXTER:

Blackeyebönor
Borlotti
Bruna Bönor
Linser (röda, gröna osv)
Mungbönor
Sojabönor
Vita Bönor
Ärtor gula/gröna -mums!
Kikärtor
Kidneybönor
Svarta bönor

**ROTFRUKTER:

**Potatis
Jordärtskocka
Kronärtskocka
Kålrot
Kålrabbi
Morot
Morotsblast?
Palsternacka
Rotselleri
Rödbeta

Haha, nu fick iaf jag lite inspiration!

teratos.r8or.se

KickanW
0

Rädisa - Går ner
Päron - Mums!

RatLover
0

Lite OT, men.. Kan man mixa färskmaten varje dag till råttorna? Eller vill dom ha lite att bita i? Oskyldig

TacoBelle
0

Apelsin, Aubergin, Ananas, Avocado (EJ Skal och kärna)
Brysselkål, Bladpersilja, Banan, Blomkål, Broccoli, Bladselleri, bambuskott, blåbär, björnbär                                                Carambola, champinjoner, clementin
Dill
Endiver                                                                            Fänkål
Gräs (ej maskinklippt), Gurka, Grönkål, Grapefrukt, Groddar (Alfalfa, Kikärtor, Mungbönor), Grenar från fruktträd, bärbuskar, björk och rönnbär.
Honungsmelon, Haricots verts, hallon
Jordgubbe 
Klöver, Kirskål, Kinakål, Blomkål, Rödkål, Kålrot, Kålrabbi, Kiwi, kronärtskocka, kokosnöt, kastanj (den ätbara, INTE vanliga man hittar ute), kantarell                                                                         Majs, Morot, Morotsblast, Maskrosor (blad), Mandarin, Melon, Mango, minimajs 
Nässlor (späda växter, ges torkade)                                  Oliver
Paprika, Päron, Potatis, Persilja, Palsternacka, Papaya, passionsfrukt, pumpa,
Rotselleri, Rödbeta, rättika
Salladskål, Sallad (all sorts), Spenat, Slanggurka, Selleri, satsumas, savoykål, sharon, sockerärtor, sparris, squash, svartrot, sötpotatis   
Tomat
Vitkål, Vinbärsblad, Vattenmelon, Vindruva, Vaxbönor, vattenkastanj                                                             Zucchini 
Äpple, Ärtor                                                                            Örter

Terato
0

Wow!

Tack Taco! Kyss

Fyller på min med dina!

teratos.r8or.se

TacoBelle
0

Körsbär, mango, persika, aprikos och plommon tillhör stenfrukter, kärnan innehåller blåsyra och är därför giftig precis som avokadon! DVS fruktköttet går bra att äta men inte kärnan.

TacoBelle
0

Man kan ju rabbla på i all evighet (frågan är ju om vad som räknas till grönt?)…alla olika bön och linssortor t.ex; kikärtor, kidneybönor, black eyebönor, gröna Linser, mungbönor, röda linser, svarta bönor, vita bönor, borlotti osv.

Terato
0

Ja jag tänkte på det också!

Ska vi göa en egen lista på det?

teratos.r8or.se

Terato
0

BALJVÄXTER:

Bruna Bönor
Linser
Mungbönor
Sojabönor
Vita Bönor
Ärtor gula/gröna
Kikärtor

teratos.r8or.se

Terato
0

..Uppdaterade första inlägget istället!

teratos.r8or.se

Terato
0

Nu får jag tydligen itne redigera det inlägget längre! :P

Men den listan känns ganska bra. Ska spara den och lägga till på min hemsida tror jag!

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Mina fick Citron idag… det dissade dem

Min blogg: SweGizmo.se

TacoBelle
0

Sen finns det ju alla nötter också, räknas det till grönt? Det tillhör ju sk. torra frukter.

Nötter (ge gärna med skal för lite arbete)

• Cashewnöt
  • Hasselnöt
  • Mandel
  • Paranöt
  • Pistaschnöt
  • Pekannöt
  • Valnöt

Jordnöten är en baljväxt och den ska man vara försiktig med att ge.

TacoBelle
0

svampar

• champinjon

• kantarell

• karl johan

• shiitake

• enoki

• portabella.

• solrosfrön

• pumpafrön

• linfrön

• lingon

Daydreams
0

hmm varför skulle skal på plommon, persika, körsbär etc vara giftigt? Att kärnan är det, det vet jag men att skalet skulle innehålla så stor mängd blåsyra att det kan räknas som giftigt är helt nytt och jag kan inte hitta ngn källa till det.

TacoBelle
0

Kärnan är giftig men inte skalet, vad jag vet.

Skalet på avokadon är dock giftigt.

Daydreams
0

Ja visst, avokado, banan, apelsin , mango skal ska man ju inte ge, men jag tror nog att de skalen vi kan äta, kan även råttorna äta. Då är det nog farligare med alla bekämpningsmedel, så skölj grönsaker och frukter noga, eller ännu hellre köp ekologiskt och kravmärkt:)

Terato
0

#37 Hehe, oj, jag kopierade bara den meningen och satte på alla kärnfrukter. Tänkte inte till riktigt där. Självklart är inte skalet gifigt på persika!  Vad drygt att jag inte är Medarbetare här! Är så van vid att man kan rätta till allt i efterhand eftersom jag är Medarbetare på mus.ifokus.

Ninja, kan du rätta till det kanske, så att det inte står fel?

Alltså på aprikos, körsbär, mango, persika och plommon ska det stå: (endast frukt, kärna giftigt)

teratos.r8or.se

Mastoll
0

Oj nu kom det mycket! Vad br för dem som har idétorka! :D

Ninja
0

#40 done

Spenat och rotselleri tycker mina om också.

Sen clementin, papaya och satsumas, hör det verkligen till grönsaker och inte till frukter? :P

diddiman
1

Puttar upp för allt ätbart grönt, inte minst till alla tjockisråttor därute!!!

Funderade över om vattenkastanj är giftigt eller något då det är en sorts lök…? men antar att det inte är så :))

Charlott_
0

Men är inte alla frukter med en ensam kärna giftiga? Mango har ju en ensam kärna. Alla frukter med en ensam kärna innehåller något som heter Blå syra, som är GIFTIGT för råttor…

BeanLady
0

Vad intressant, mina killar dissar broccolikronorna och älskar stammen!

Trollhund
0

Jag undrar varför så många råttor dissar morötter? Mina kan äta lite frann morot om den är rå men annars är det fet stopp. Avocado blir de helt skogstokiga av, och typ allt med vitlök. Mina råttor ÄÄÄÄlskar vitlök.

Chokladbiten
0

Funderar på det här med kattgräs, är det nåt råttorna kan äta? Har själv inte testat, nån som vet? :)

darkness
0

avocado är väl en stenfrukt? men jag brukar ge mina pyyttelite, lite smakprov Oskyldig o de blir heeelt crazy ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Sathalie
0

Tänkte tipsa lite extra om det här med att mixa ner grönsakerna/frukterna.

Gör en extra stor sats (så att du slipper stå och mixa varenda dag till dem xD) och använd sedan en isform till att frysa in det. Då behöver du bara ta fram en isbit dagen efter och låta den smälta/sätta in i mikron en stund.

Trollhund
0

Jag har köpt en matlådesatts från ikea, gröna lock och typ 40delar. Där i får man en massa små burkar. Dem använder jag till att göra små råttmatlådor. Så när vi är dåliga och köper hämtmat så finns det alltid mat till råttorna hemma :)

Virkan
0

Vindruvor, äpple, päron, banan, maskrosbland (deras favorit!), vitko, gruka, sallad.. är det jag kommer på nu med en gång.. :-)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Charlott_
0

Alla missa nog min tidigare komentar…… Morot är ju heller inget att rekomendera??

sockerrattan
0

Nate eller Våtarv som det heter i floran är en jättefavorit  här. sSlår allt med hästlängder

Mia//

Trollhund
0

#52 Nej, vi har inte missat ditt inlägg, men ämnet har redan behandlats tidigare i tråden ^^

Blåsyran finns först och främst I kärnarn, alltså är avocado och mango och liknande saker helt okej att äta fruktköttet av. Det kan till viss del också finnas blåsyra i skalet, framförallt på avocado, och därför ska man inte heller ge av skalet. Men generellt sätt kan man tänka att de kan äta skal när vi kan men att man alltid ska vara väldigt försöktig med kärnor och liknande.

När jag säger att jag ger mina avocado så handlar det oftast om att de får lite av gucamolen vi gör till tacosen (innan jag saltat den dvs) ^^ Ibland så får de lite fruktsköttsbitar innan jag mosar den också. Så varannan vecka får de 4 dela på en halv matsked avocado :)

mockingjay
0

*tass*

Trollhund
0

#52 Nu kan jag inte redigera mitt inlägg… Men blåsyra är inte bra för någon, inte heller människor.

Vad är det som är skadligt med morötter undrar jag däremot? Aldrig hört något liknande förr och skulle vilja veta mer :)

Charlott_
0

#56 Här på fokus står de att råttor kan få diabetes av morötter :(

Sathalie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dela med mig av vad mina sötnosar fick igår. Gjorde dessutom en extra stor sats så att jag kunde frysa in i isformar. Får lägga upp två inlägg eftersom redigeringen funkar som den ska idag.

Först hällde jag i frysta grönsaker i en skål ;) Massor med olika saker. Sedan hällde jag på lite flytande margarin och lade i lite skinka jag hade över hemma :)

Sathalie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan värmde jag allt lite i ett varmvattenbad ( i vasken) -.- Så att de frysta grönsakerna skulle tina lite mer. (kan ju självklart lägga fram dem tidigare. Men mina smälte inte på den tiden jag hade väntat mig -.-) Och sedan drog jag fram mixerstaven och massakrerade hela röran. Just det. Glömde säga att jag hade en vitlöksklyfta i också! Trött och förvirrad idag.

Och måste säga att maten vad väldigt uppskattad av alla råttorna ! :D

Humlan83
0

ÅÅÅÅ massa bra info för en nybörjare som mig

Ida85
0

Verkar vara många som ger citrusfrukter till sina råttor, men är inte det farligt för råtthanar?

diddiman
1

Jag tror att med sånna där saker som man inte bör ge sina råttor bara är skadligt i en större mängd. Som ovan nämnts att morötter kan ge dem diabetes, absolut inga citrus frukter till pojkar m.m. Bara man ger saker och ting med måtta och sunt förnuft går det mesta bra! Det är nog lite samma sak som att vi får cancer om vi äter si och så många pepparkaksburkar eller så mycket choklad.

Sen finns det såklart saker som är jätte farligt/ giftigt att ge dem överhuvudtaget, Då är det ju inte värt någonting i världen att ta någon dum risk och ge dom. Men lite morot och ärtor ibland eller en liten apelsinbit är ju inget dom dör av! (Jag vill bara tillägga att jag är inte värst insatt eller kan så mycket alls, detta är bara vad jag tror)

För övrigt har jag förstått det så att det är det vita på ex en apelsin som är farligt för pojkar…… Men hur farligt? Ingen aning…

GeishaoChick
0

Hur är det med kronärtskocka? :O

MikkansBuse
1

Varför inte egenplockade blåbär! :D

Mina älskar blåbär, spec när jag har gjort blåbärskräm… ibland slutar det med att nästan en hel tallrik hamnar i knät och det är blått överallt. Nämner inga råttor här men kan säga att de var nöjda efter dagens rackartyg då!

GeishaoChick
0

Jag undrar om man kan ge dom konserverade/kokta kronärtskockor

Smullis
0

Rivna morötter verkar vara populärare än "orivna", så är det här hemma iallafall :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Malin653
0

Här älskar dem:
Morötter 
Bananer
Majs
Mango puré, en stor favorit 
:)

SoKawaii
0

Toppen!

"Do small things, with great love"

ylva00
0

Är det sant att hanar är känsligare mot citrusfrukter än honor? Ska skaffa pojkar och vill ju inte proppa i dem något olämpligt ;)

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Zakaraa
1

Puttar upp en gammal men bra tråd! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning