Avelshane till Athena
Söker en dejt åt denna fina tös vid namn Athena, blue agouti eubk du. Hon är född 15/8 2014 och kommer från min första kull (Grekiska gudar) vikt ligger kring 304g
Jag hade tänkt att para henne kring Juni för att kunna utvärdera henne lite längre samt bröderna hennes, vill heller inte ha kullarna för tätt in till på varandra då honorna typiskt nog ska hamna in i åldern samtidigt. Hitills har både hon och kullsyskonen utvecklats väldigt bra. De har varit friska och temperamentet har varit väldigt fint.
Athena är en lugn hona så som sin mor Mymlan. Hon tar allt med en nypa salt och är en väldigt vänlig råtta. Hon påminner mycket om sin mor när det gäller temperamentet, samma lugn och den lite ''mammiga'' rollen i flocken. Jag har aldrig hört någon nysning från henne eller några andra symptom på sjukdom. Mamman har dock nyst fram och tillbaka efter sin kull vilket jag självklart tar hänsyn till. Ingen av de andra kullsyskonen har visat några symptom på sjukdom heller. Jag vill avla vidare på denna tös då hon är en så pass fin hona med det väldigt charmiga temperamentet, hon är väldigt harmonisk och stabil i flocken. Accepterar sina nya kompisar utan några problem alls en flocksmart råtta som skulle kunna föra vidare fina avkommor efter sig.
Då söker jag bara en passande hane till henne också! Jag söker en trevlig hane som är accepterande i alla lägen. Han ska funka bra i flock, vara framåt och social. Han ska vara frisk och ser helst att han har en lång stamtavla, ju fler generationer desto bättre som sagt. Jag söker en hane som antingen är silver/skye blue eller bär på anlaget, öronen spelar inte någon större roll men helst dumbo och släthårig. Teckningsmässigt spelar inte heller någon större roll. Tror du att du har hanen som vill dejta fina Athena? hör av er!🙂