Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 699 ggr
Keewa93
0

Nybliven råttägare!

Hej alla! Jag och min sambo har precis skaffat två stycken råttpojkar, jag har tidigare haft alla möjliga sorters djur då jag är uppvuxen på en gård(vi hade hästar, hundar, katter, höns, tupp, marsvin, hamster och så) men har dock inte haft råttor tidigare vilket inte heller min sambo haft. Så har lite funderingar och frågor som jag tänkte någon snäll människa här kanske har svaren på! Sökte mycket på nätet innan vi skaffade råttorna och här hittade jag absolut mest och bäst svar! Så mina frågor är iaf: Behöver man klippa deras klor, eller sliter dom ner dom naturligt? Dom har inte velat ta något godis från våra händer, testat frukt, mjölklinser, olika frön och så men dom vill inte. Lägger man i skålen så äter dom dock upp. Handlar det här bara om att dom inte känner oss än? (bara haft dom en vecka) Dom sträcker ofta på sig, typ som hundar brukar göra med rumpan upp i vädret, är det normalt? Och är det precis som med hundar att det betyder att dom mår bra? Hur lång tid brukar det egentligen ta att få dom rumsrena? Vi har en toalåda där vi sätter dom så fort vi tar ut dom, märker att dom ska bajsa etc. men dom bajsar fortfarande lite överallt, gör vi nåt fel? :P De var allt just nu tror jag haha! Tack i förväg för ev svar :D

[EvelinaL]
0

Ifall du behöver klippa deras klor eller inte är väldigt individuellt. Jag har två hanar och den ena behövs aldrig klippas klorna på medans den andras naglar växer som ogräs. 

Försök att sitta med buren uppen och prata med dom mycket så att de vänjer sig vid er doft. Ha godis i handen och sitt med handen in i buren, tillslut kommer de nappa. En annan sak du kan göra är att ha dom i ett rått-säkrat rum (tex. badrummet) och sitta med dom där medans du läser en bok eller liknande. De kommer bli nyfikna på dig efter en stund och kan då gå och komma till dig som du vill.

Hur gör ni när ni toa-tränar? Har ni anorlunda strö i toalådan från resten av buren. Eftersom ni har läst om råttor antar jag att du vet att när man toatränar råttor måste man lägga bajset som hamnar överallt annat än i toalådan i toalådan. När mina var små gjorde jag detta ca 1-2 gånger om dagen. Om de har kissat på en filt eller liknande kan du alltid lägga den i toalådan.

Keewa93
0

Tack för svaren! Ja vi har ett annat strö i toalådan, och så fort dom bajsar någonstans så lägger vi kluttarna i lådan :) men det kanske bara handlar om att ge dom lite mer tid? När vi har dom ute så gillar dom att klättra på oss, och sitter gärna på axeln, gosar in sig i håret och så, men när man håller fram handen till dom så brukar dom gå därifrån, som att dom inte gillar just händer. Eller handlar detta bara om att man behöver vinna deras tillit? :)

[EvelinaL]
0

Okej då gör ni rätt och då kanske ni bara behöver vänta ett tag tills de börjar använda toalådan. Jag vet inte riktigt varför de inte gillar era händer men pröva att smeta in dom med något gott, tex. banan, laktosfri yoghurt osv. så kanske de kopplar händerna med något gott och bra :)

Keewa93
0

Ja, idag hade dom bajsat mest i lådan så det känns som framsteg! Smart idé, ska testa det ikväll :)

Minismyran
0

När vi köpte hem våra små råttbebisar ville dom inte heller äta utanför buren, vill minnas att det tog ganska lång tid innan dom gjorde det. Men nu tar dom för sig och ska till och med in i munnen och sno de man tuggar på😂 våra bajsade oxå lite överallt första tiden, men de gick över och nu bajsar dom ALDRIG utanför toa lådan verkligen aldrig! Vi har kattsand i våran. Ja klipper klorna på våra ungefär en gång i veckan. Men dom växer olika fort på olika råttor. Dedär med rumpan upp vet jag inte? Låter som att dom löper? De gör dom ju var femte dag har jag för mig!

Keewa93
1

Haha okej men det låter bra, då gäller det bara att ha lite tålamod då :D Vi har också kattsand i vår(ej klumpbildande då jag läste att dom kemikalierna är farliga för råttor?) och toalätt i resten av buren. Dom verkar gå mer på lådan iaf så dom kanske börjar fatta grejen ^^ Haha dom är två hanar så tror inte dom löper 😁 Men om ni nånsin sett en hund sträcka på sig efter den öegat ner ett tag, och liksom "bugar" sig, så gör våra råttor ofta haha :P knaspojkarna 😝

Keewa93
0

Legat ner*

Minismyran
0

Haha just de det var hanar! 😂 Asså dom sträcker väl på sig bara kanske? Gäspar dom mycket samtidigt?

Keewa93
0

Hahha XD Ibland så, men tror dom bara gör det för att typ stretcha ut ryggen när dom legat ner ett tag! Gulligt ser de ut iaf ^^