Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1511 ggr
[Stockholmsbruden]
1

Varför föda upp??

Tycker ni att det är onödigt att föda upp råttor när det redan finns så många råttor i världen? Varför sätta fler liv till världen? Och vad har er uppfödning för speciellt syfte, man föder ju inte bara upp råttor för att lixom. Vad anser ni om detta?

Trollan92
5

Uppfödare avlar ju på så friska råttor som möjligt. "Så många råttor"? Råttor livslångt är inte så lång så jag tycker inte man kan säga att man göder upp mycket. Sen finns det ju dom som ställer ut sina råttor och vill avla på dem fina generna också! Man vill ha råttor med bra temperament, psyke och hälsa :)

Fjordell
16

Jag kan bara tala för mig själv, och jag föder då upp för att bevara tamråttan så som jag tycker att den ska vara (temperamentsmässigt) och samtidigt försöka förbättra hälsan i linjen jag jobbar med. Jag vill också vara med och höja värdet på råttorna, de ska inte behöva vara slit och släng-djur som säljs för 50 kr/st eller ännu värre, gratis. De ska värderas högt, och varje köpare ska tänka igenom sitt beslut både en och två gånger innan de skaffar dem. Folk tänker helt enkelt efter mer innan köpet om djuret kostar mer. Därmed menar jag inte att de ska kosta flera tusen kronor att köpa, utan det måste ju vara en rimlig prissättning för ett djur som kommer att leva omkring 2-3 år. 

Jag är emot all sorts "bara för att"-avel. Alla som föder upp bör ha ett tydligt mål och enbart använda sig av råttor som besitter egenskaper som man bara inte får missa att föra vidare. Att en råtta är snäll är inte skäl nog att avla på den. Det måste finnas så mycket mer, och man måste ta hänsyn till släkthistoriken, vilka problem som finns i linjen, och därefter försöka hitta en passande partner till råttan. De ska komplettera varandra.

[EvelinaL]
2

Visst det finns massa råttor i värden redan och det finns masssa som föder upp men av olika orsaker. Vissa föder upp sällskapsdjur och fokuserar då på att de ska ha ett bra temperament och vara friska, sedan finns det de som föder upp råttor som mat eller för att använda i forskning och dessa är oftast inte helt ultimata att ha som husdjur därför kanske man väljer att avla råttor.

zickan
2

Ställer man sig den frågan, inte har något mål med att föda upp, inte ser en lång framtid och har saker planerat. Vill föda upp bara för att nån individ är speciell för ägaren, vill bara ha kull bara för att och inte har ett mer utsatt mål i aveln med att förbättra en linje och jobba framåt. Utan endast tar kull för det är kul. Inte har bra djur eller påläst om avel. Så ja då tycker jag det är onödigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Whippetgerbilen
3

Jag tycker att råttuppfödare är bra, för att dom får oftast fram friska och tama djur. Och TS, menar du att det finns många vildråttor? Vildråttor är inte samma sak som tamråttor.

Dogs is my world ♥

Mymlan&Vifs
0

Tja, man kan ju ställa samma fråga gällande människor. De flesta människor föder ju ungar av ren "olycka" eller bara för att. 😛

Tycker hur som helst inte att råttuppfödning är onödigt.

Lancia
3

Ni skulle bara veta hur många uppfödare som tummar på det här med friska och stabila djur.  ;)

Elisabeta
0

det är en god framtidstanke med att avla fram tamråttan, som är en annan ras en vildråttan. det är ett sätt att ge dessa fantastiska med orättvist drabbade djuren det de förtjänar -ett meningsfullt liv i vänskap (och inte i fiendskap) med människan.

från att ha varit betraktad och behandlad som en ohyra, erkänns råttans höga värde och höjs den till en mycket välförtjänd plats som människans vän. vi människor lägger samtidigt ned våra vapen och blir råttornas vänner, vilket de förtjänar att ha.

vi får ge råttorna litet rättvisa, bl a genom att föda upp tamråttor och odla fram deras fina egenskaper.

förresten, hur gjorde vi för många tusen år med hundarna, när vi tämjde dem? det var bra gjort. vi får göra så med råttorna med, annars missar vi något av högsta värdet inom djurvärlden. därigenom, visar vi också att vi utvecklar våran mänsklighet.

JoySurrender
0

Vildråtta (brunråtta) och tamråtta är samma ras.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Lamina
2

#8 Fast att vi har tamråttor som husdjur ändrar ju inte direkt våran syn på vildråttor. Inte ens råttägare vill ha dom i huset. (SÄRSKILT inte råttägare med tanke på smittorisken.) Jag har haft både råttor och möss, men du kan ge dig på att jag flög flera meter när en vildmus sprang fram till mig och försökte klättra upp för benet. (Något som min systerson skrattade gott åt…) Och skulle jag få in råttor i huset skulle jag vräka dom fortast kvickt. Dom är inte mindre skadedjur bara för att jag kelar med deras släktingar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Elisabeta
1

De är skadedjur ur vissa av våra perspektiv. Då undrar jag hur vi människor ser ut i råttornas ögon, ur samma synvinkel…

Om vi någon gång försöker- med hjälp av vår mänskliga intelligens - byta perspektiv, undrar jag vad vi kommer fram till. Även i djurfrågor…

Hursomhelst, genom att tämja djur , ändras de genetiskt med tiden. Att tämja innebär inte bara att vi kelar med djuren , utan att vi odlar och använder deras positiva egenskaper. Likadant t ex är att vi inte  bara har sällskaps- utan också brukshundar. Utvecklade djur som bl a råttor får vi ändra vår attityd till och uppskatta de rätt.

Lamina
3

Jag fattar inte ett dyft av vad du försöker få fram. Men tolkar det som att aveln på tamråttor skulle ändra våran syn på vildråttor som skadedjur. Det gör det inte. Folk med hundar hatar fortfarande vargar. Och folk med råttor vill inte ha vildråttor i huset. Dom är fortfarande skadedjur och kan orsaka enorma skador. Jag skulle visserligen inte döda dom för det, finns det möjlighet så kan man använda snällfälla. Men ut skulle dom åka i vilket fall.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?