Hur länge ute?
Hur länge har du dina råttor utanför buren varje dag? Och ni som har många råttor, har ni dom ute varje dag eller får flockarna ta en dag i taget? Läste i en annan tråd att de inte släpper ut råttorna och gör någon aktivering i buren istället vissa dagar.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Har de ute i 5-6 timmar varje dag, har dock bara en flock med 4 honor :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Jag har mina två ute hela tiden när jag är hemma och då håller sig de vid buren, på mitt skrivbord (samt på mig) och hylland de har ovanför skrivbordet. Man kan göra olika aktiveringar med dem i buren om man skulle ha möjligheten att ta ut dem.
När jag åker iväg någonstans och endast har någon som ger dem mat osv. så brukar jag förbereda mycket kul i buren till dom. Man kan tex. lägga in en stor skål med vatten och ärtor eller vindruvor i botten som de sedan får fiska upp, man kan lägga in en låda med jord, stenar och gömma godis i botten så de får rota runt, man kan bygga egna små låd-hus och fylla med tidningspapper eller sätta upp en majskolv som de kan få jobba för att få ner. Mina råttor älskar när man "brottar" ner dom med handen och det brukar jag göra med dom både i och utanför buren.
I princip alltid någon flock ute och springer så fort jag är hemma. Har en hanflock på 7st, en honflock på 3st och en ensamråtta. Timmar varierar beroende på hur min dag ser ut såklart, men de har alla absolut minimum 2timmars fri tillgång till hela lägenheten förutom kök och badrum varje dag.
Ensamråttan har mer tid än de andra, eftersom han förutom sitt dagskift utanför buren springer lös och grejer och har sig på nätterna när jag sover. (Fattar inte hur han lyckas vara så aktiv men ändå aldrig ta sönder något alls 😃 Men förhoppningsvis är han inte ensamråtta länge till nu.)
Har mina råttor ute minimum en timme om dagen, men helst många fler. Då har de tillgång till hela min etta förutom badrum och sängen. Ibland händer det att de inte får vara ute den tiden och jag tror inte de dör döden av det. Men brukar kompensera det att nästa gång de kommer ut får de lite rolig aktivering. Har en flock med honor.
Mina hanar är inte ute varje dag. Innan illrarna fick dela rum med råttorna så var planen att de skulle kunna få gå löst. Öppnade burdörren på en han flock, men det var bara nån få gång som nån enstaka valde att gå ner på golvet. Några drog gärna upp och satt på taket för att sova.
Tar ofta ut dom i soffa/säng/köksgolvet. Men de kikar runt lite en stund, sedan sover de mest. Ende gånger de är aktiva och är med lite längre är när jag har besök. Brukar alltid dra ut stora gäng i soffan. Då är de mer än gärna med på att klättra runt, upptäcka och spana in främlingen. Men när den nyheten är gammal så sover alla. Så där står jag mest i luckan några gånger om dagen. Mosar igenom alla, säger godmorgon/godnatt osv
Mina honor är lite mer aktiva. De är gärna överallt och ute nästan varje dag. Men har märkt att ju mer jag låter några va ute, ju mer helvete ger dom mig. Några av mina honor klarar inte va ute för många timmar varje dag. Då kommer de börja tugga galler/botten/inredning för att komma ut. Får nån skum kick av att va ute mycket att det blir ett problem och låsa in dom. Så vissa honor får inte va med hela tiden när resten av flocken är ute. Skönt nog är det inte så många kvar av dessa hyperaktiva fröknar.
Nu har jag även en hane som fått samma. Aldrig haft innan. Men två av mina hanar har varit helt lösa i lite mer än två veckor. Ena grabben har varit lite dålig och är en av mina favoriter. Så jag har varit nojjig, velat ha full bevakning på honom. Fick med sig en kompis från flocken i form av en äldre lite bakbenssvag herre.
Men tyckte sedan att både kunde flytta tillbaka till flocken. Satte in dom i råttrummet, stängde till deras bur. Buren bröt ena grabben upp rätt fort. Efter jag slarvade bort ståltråden jag virrade runt luckan och satte på buntband lite provosoriskt. Så tog sig den som varit lite dålig ut på en promenad. Öppnade luckan igen, gick från råttrummet, ut i hallen och in i köket. Klättrade på nått vänster upp till bänken de levt lösa på. Där satt han sedan och tuggade sönder min tandborste jag slängt där i farten lite tidigare.
Satte in han igen men glömde sätta extra lås på buren. Hittade han idag igen på samma köksbänk. Lämnat honom där med en skål vatten och mat. Se om han tänker få tråkigt och gå tilbaka eller bestämmer sig bo kvar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Råttorna är ute varje dag, så länge någon är hemma. Ibland lämnar jag burluckan öppen över natten. Om de är svåra att få in i buren och jag ska ut på något ärende så får de också vara ute.
Just nu är det jobbigt att ha ute råttorna. Jag har två par som bor i varsin halva av en RSD (delad). De yngre kommer ut 2 timmar och gamlingarna kommer ut 1 timme då de bara sover iallafal. Jag är tvungen att sitta vid deras bur i hela 3 timmar varje dag för att de inte ska klättra upp till varandras burar och bita varandra. Ifall jag bara hade haft en bur hade de förmodligen fått vara ute hela tiden så länge jag är hemma.
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
När jag hade mina råtthonor ute så var dom ute i ca. tre till fyra timmar under uppsikt. Dom var på soffan och så sprang dom i och ut ur buren hela tiden med luckan öppen på FT buren.. :)
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Mina tjejer har sprungit in och ut i ca 8 timmar än så länge idag/inatt. De får vara i hela min etta förutom i badrummet och på borden, de är jätteduktiga på att använda toalådan inne i buren så de får t.o.m. vara i sängen och bokhyllan. Jag har sån tur att de inte gnager på någonting alls! 😃Jag har dock aldrig haft dem ute medans jag sover, är lite rädd att jag när jag vaknar ska ha glömt bort att de är ute och råka trampa på en av dem. Usch, hemska tanke!
#8: men bajsar dem inte eller kissar någonstans alls? Vi har svårt att ens ha dem i famnen utan att någon kissar.
Jag förstår inte hur allas råttor kan vara ute utan att råka kissa någonstans. Hamnar det på mattan eller soffan så är de ju förstörda😵💫
Tråden är många år gammal. Kan nog bli svårt få svar då inte alla är kvar här inne av de som diskuterade i tråden då.
Starta gärna en ny tråd 😊
Men ja råttor kan kissa lite överallt. Yngre och gamlingar kan va lite mer på att inte hålla sig.
Jag körde soffa som lätt gick att tvätta tyget på ifall att det kom där. Körde länge på skyddslakan. Filt eller överkast att skydda soffan. Men med hund slet de ut den att jag slutade bry mig iom den ände skulle kastas ut. Nya soffan nu är det tillbaka på filtar och skydd.
Alla mattor jag har är billiga och några går att tvätta. De två som inte går in i min tvättmaskin är billiga Rusta som slängs och köps nytt när de blir för svårt hålla rent eller ofräscha.
En lösning för mig som har djur i första rum och så länge hunden lever. Men blivit mindre djur senaste åren och råttorna har mestadels köket de får springa löst. Har hemma kläder när jag håller på med djuren, mjukis kläder som är billiga nog att kunna tvättas sönder. Gör det inget om de kissar på mig. Nu har jag lite fler råttor.
Mindre jobb med färre. Men djur mer än katt är sällan 100 på lådan. Vissa duktigare än andra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.