Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 231 ggr
CBA
0

Frågor från en okunnig

Jag är bara lite nyfiken på detta med råttor. När jag var lite hade jag en hamster som hette Pia men hon bet mig så brutalt att jag nu är lite skeptiskt själv mot gnagare överlag. Jag har absolut inga fördommar mot er som älskar dessa djur tro inte det nu.

Hur gamla kan råttor bli egentligen, hamstrar blir ju inte så gamla men jag har hört att råttor blir mycket äldre ?

Hur lägger man upp en avel tex om man sysslar med det…finns det stamböcker och hanregister på godkända hanar eller hur gör ni ?

Jag har bara sett den vanliga brunråttan…men förstår nu iom den här sajten att det förekommer lite mer i mina ögon ovanliga färger. Kan ni lägga upp bilder på lite olika färger och vad färgen benäms som så jag kan få se urvalet ?

Luktar dom ? Jag minns en barndomskamrat som hade möss och dom luktade inte så gott tycker jag.

Nu antar jag att tamråttorna inte bär på några smittbara sjukdommar men vaccinerar man dom precis som man gör med andra djur ?

Nåja det var ett urval om mina funderingar…det kanske dyker upp fler :o)

Mvh CBA en oinvigd i ämnet

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Bellona
0

läs på www.srs.st och www.rattfabriken.has.it och www.ratpower.se där finns det lite fakta om råttor. de brukar bli omkring 2-3 år gamla så det är ju inte mkt äldre än hamstrar.

stambok finns det men inget med godkända avelshanar osv. på de två första sidorna finns det bilder på olika färger. här finns det mer http://www.freewebs.com/r8info/frgerteckningar.htm

de luktar en del, men det beror på hur känslig man själv är. städar man ofta och har bra bottenmaterial är det ingen fara tycker jag. jag hade svårare för hamstrarnas lukt när jag hade dem och inte hunnit städa.

vaccinera dem gör man inte..

rattmamman
0

#1 Villka bra sajter du hänvisar till. Nu kanske t o m jag kan lära mig det här med färger och teckningar en gång för alla… Fundersam

Bellona
0

så bra :)

CBA
0

Mina favoriter i färger och färgteckningar är siamese, black och hooded :o)

Tyvärr ville inte freewebs sidan riktigt sammarbeta med mig så jag kunde kolla i den ordentligt.

Men är det inte fasligt tråkigt när de nu inte lever mer än 2-3 år…jag menar man hinner ju fästa sig vid ett djur ordentligt bara på den korta tiden ?

Bellona
0

jo det är nackdelen med såna här typer av djur. men jag tänker som så att jag får vara glad över den tid jag får med dem. men det hugger så klart i hjärtat varje gång någon går bort. jag hade tre av mina favoriter som dog inom ett par månaders tid och det var hemskt jobbigt. 

siamese håller jag med dig om, har två chocolate pointar här hemma och de är enormt vackra i mina ögon :)

CBA
0

Tack så mycket för ni orkade stilla en okunnig och dennes nyfikenhet :o)

Meeko
0

heh nä man vaccinerar inte råttor och dom blir drygt 2 år (typ som hamster). Luktar gör dom, men det beror också på hur ofta man städar buren.

Personligen gillar jag Black Hooded och den silvriga färgen bäst =)