Hjälp!!! Blod? Mens ?
Råttor mensar inte. Är de blodiga runt könsöppningen? Är du säker på att det kommer från råttorna?
/Surpan
#1 Jag är helt säker. Jag lekte med dom på samma ställe innan jag lämnade dom..
Inget vid öppningen heller.
Har du kollat ordentligt i mun och öron, under tassar så ingen har blivit av med en nagel tex. ?
Det ser ju ut att vara en väldigt stor fläck och dessutom utspätt blod, det är inte att det är blod i urinen?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag funderar på om de kan va blod i urinen..
Jag har kollat jättenoga på fötter, öron, mun, könsöppningen ingen av de är blodiga
Konstigt! Du har undersökt de helt? Kolla i mun också som #3 sa så de inte tappat nån tand eller så. De åt ingenting när de var ute?
/Surpan
De har ätit en liten bit majskrok.. inget som jag misstänker..
Jag stoppade ner tops i munnen, lite längre in och ingen av de hade blod på..
Fel på njurar ?
#3 #4 #6
Kan inget om råttor och deras kost, men de har inte fått rödbetor de senaste dagarna? Det färgar urinen röd.
Kan vara det. Luktar det urin om fläcken? Verkar det vara blodblandat kiss liksom?
/Surpan
#10 Gud vad knepigt det här var då. Det ser ju lite "utblandat" på bilden så jag hade räknat med att det var urin. Ring vetrinär.
/Surpan
#10 Kan vara vatten utblandat med blod.. De har en vattenskål när de är ute..
Är vattenskålen i närheten av fläcken?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle nog väntat och se ifall det kommer några mer blodfläckar när de kissar och ifall du kan se vem det är för annars blir svårt att ringa vetrinären om du inte vet vem som blöder varifrån.
#13 Ja vattenskålen var ganska nära… lite längre ifrån..
#14 Jag misstänker en av dom som varit lite för trött den senaste tiden.. men tar man upp henne är hon helt normal.. man om de är något med urinen så misstänker jag bara henne då de andra är väldigt hyper och precis som vanligt.. Hmm..
#15 Om den ändå var en bit ifrån, så skulle jag tro att det är urin.
Isolera den råttan och håll henne i en ren bur tills nästa gång hon kissar, då ser du ju om det kommer från henne.
Jag skulle råda dig att uppsöka veterinär. Vår ena tjej fick en inflamerad livmoder som tömde sig och såg ut ungefär sådär när den tömde sig. Det kanske inte är det, men det är nog lika bra att ta det säkra före det osäkra.
Medarbetare på råttor ifokus 
#16 och #17 ger väldigt bra råd. Istället för att undantrycka ångest genom att gissa sig fram till vad det är som möjligtvis kan ha spätt ut blodet så är den bästa idén att boka in en tid med en veterinär. Under tiden du väntar på din tid kan du hålla henne i en egen bur. Om du lägger in tex toapapper som underlag så kan du se kissfläckarna bättre när hon har tömt blåsan.
En av mina råttor skadade sig för ett tag sedan. Jag såg inte hur det skedde eller vad hon skadade sig på, elelr ens vilken råtta det var som skadat sig. En råtta var misstänksamt tillbakadragen, och jag hittade sedan små små röda tassavtryck som luktade blod. Undersökte alla råttor men hittade inget sår. Den gången gjorde jag inget mer av saken eftersom råttor har bra läkekött och det var lite blod och det var ett osynligt sår. Däremot om jag hade sett en sån pöl som i ditt foto skulle jag boka in en undersökning direkt.
Tack allihopa för er hjälp🙂. Pratade med blå stjärnan.. hon sa vitt underlag och sära på alla råttor och sedan se vem de är, inget mer rött efter den gången.. men håller utkik hela tiden..
Hon sa även att råttor kunde spotta ut sig något blod liknande när de tex blir stressade och då är de bara en gång sen sker de inte igen..