superråttan peach!!
en lång men rätt otrolig berättelse om superråttan Peach, läs om du orkar.
Det har varit två jobbiga dygn. peach råkade väldigt illa ut i förrgårkväll strax efter tolv, detta var vad som hände:
desmond (min 65kg tunga bullmastiff )hade fått ett ben av av en kompis på posten. han är väldigt vaktig med sina ben o därför brukar vi alltid se till att han aldrig har några framme när nån annan hund är här eller när råttorna är ute.
men den här gången gjorde jag misstaget att glömma bort det.
jag satt o glodde på tv när jag hörde en dunk bakom soffan. jag kollade ner o såg peach ligga medvetslös på golvet. desmond hade slagit till henne med tassen när hon nafsade på hans ben.
hon varken andades eller rörde sej. så jag tog upp henne o skakade henne lite o då började hon hosta blod. det verkligen SPRUTADE blod ur munnen o nosen, så jag rusade in på toa o försökte tvätta/torka bort det men hon fick ändå ingen luft o det bara bubblade av blod. hon hade panik o hyperventilerade så jag försökte hjälpa henne genom att blåsa luft i nosen (skapligt svårt att inte blåsa för mycket/för hårt!), tillslut så lugnade hon ner sej…
jag la mej i soffan med henne på magen o torkade hela tiden bort allt blod som rann ut.
så småningom försökte hon gå iväg men var som förlamad på hela vänster sida o kunde därför bara gå i cirklar. jag va knäckt o visste verkligen inte vad jag skulle göra, men det va rätt uppenbart att hon ville in i buren så jag släppte in henne där o hennes burkompisar kom direkt o tvättade rent henne från blodfläckar osv.
jag väntade bara på att hon skulle ta sitt sista andetag så att hon skulle få sluta lida. men det gjorde hon inte. jag vaknade varannan timme den natten och kollade till henne, hon låg bara o stirrade och andades tungt på samma ställe hela natten.
men när jag vaknade på morgonen så hade hon på något sätt tagit sej högst upp i buren O_o
vi skulle åkt in och avliva henne igår.. men när jag öppnade buren så sträckte hon sej verkligen till min hand o visade så tydligt att hon inte ville dö. bör tilläggas att jag aldrig träffat en sån levnadsglad råtta, hon njuter verkligen av varenda sekund i livet!
så jag struntade i att ringa veterinär, jag visste ändå va dom skulle sagt. så istället la jag henne i sängen och gav jag henne lite äppelmos med pencillin i.. (hon va nämligen påväg att bli förkyld dagen till ära) och kokade vatten med apelsin, honung o vitlök som slemlösare, och för att hjälpa hennes immunförsvar lite på traven.
hon piggnade till lite för en kort stund och förlamningen släppte (!!!!).
men kort efteråt blev hon dålig igen.. o sådär höll det på hela dan.
hon piggnade till varje gång jag lockade henne med någon av katterna, eller varje gång jag kom med äppelmos.
men så slocknade hon igen. fram tills det va dags för mej att gå o lägga mej. då verkade det som att hon va redo att gå in i buren igen. o där for hon omkring o åt potatis o äppelmos o låtsades som att ingenting hade hänt.
o imorse så va hon fortfarande relativt pigg och ville genast ut ur buren springa runt i lägenheten, men hon får faktiskt sitta instängd någon dag till!
peach ÄR en superråtta! jag har alltid tyckt att hon är väldigt speciell men vafan.. jag hade ALDRIG trott han hon skulle återhämta sej från det där. jag va helt säker på att ryggraden gått av eller nåt liknande.
men antagligen så fick hon en svullnad i huvet så att hjärnan kom i kläm eller nåt, med tanke på att hon blev som förlamad i halva kroppen.
helt sjukt är det… jag fattar fortfarande ingenting!
vågar inte hoppas för mycket ännu men sålänge hon är på bättringsvägen är jag mer än överlycklig!
många tycker nog att jag borde avlivat henne direkt men på nåt sätt kändes det så tydligt att hon inte ville det. isåfall hade hon nog gett upp under natten när det va som värst. för som jag sa så har jag aldrig träffat en råtta som älskar livet så mycket som hon!
well well… nu håller jag tummarna för princess peach, the superrat!
men om hon nu är på bettringsvägen borde du inte ta henne till veterinär endå för att kolla upp hur hon mår? kanske behöver hon nån medecin så hon kanske kan bli helt återställd?
men vad bra iaf att du fick liv i henne, jag skulle varit jätterädd.
Lycka till med fortsättningen håller tummarna att hon ska bli bra igen. :)
Jag tror att hon kan ha inre blödningar, för annars skulle det inte rinna ur nosen och munnen (?), om hon har det så är det nog väldigt smärtsamt för henne.. Enligt min åsikt bör du åtminstone ringa och rådfråga en veterinär vad du ska göra, då hon faktiskt kan ha riktigt ont utan att du märker ngt =/ Om hennes orkan är skadade och hon har inre blödningar, så tror jag inte att hon lär leva så länge =(
Men jag håller iaf tummarna för din sötnos =)
#1 hehe jag VAR livrädd kan jag berätta. fyfan det va väldigt traumatiskt. verkade även som Desmond(hunden) var nervös o hade ångest, för han släppte oss inte ur blicken en enda gång. han hade ju förmodligen inte avsikten att slå ihjäl henne.
jag ska till en veterinär men just nu har jag inte en krona extra pga andra anledningar.
tack för tumhållningen =) jag gör detsamma
#2 har pratat med lite folk o kollat upp lite mer om inre blödningar redan, men hade hon haft intre blödningar borde hon inte äta, o så borde hon inte kunna leva såpass länge efteråt.
dessutom blir hon ju piggare för varje timma som går. hade hon haft intre blödningar skulle det väl vara tvärtom.
varför skulle det inte kunna blöda om det inte vore inre blödningar? hon fick ju troligen en smäll på huvet eftersom ena sidan av käken och kinden va svullen i början, så det skulle ju lika gärna kunna vara blodkärl i nosen som sprack (som när vi blöder näsblod). i vilket fall som helst så blöder hon inte och det låter inget konstigt när hon andas längre.
alla veterinärer säger samma sak "du måste komma in med råttan". men det har jag inte råd med denna vecka. får se hur det går under helgen.

jag skulle tagit råttisen till vetten. pengar går alltid att fixa när det gäller mina djur.. mina djur betyder allt för mig.. jag har sett många som skriver att dom inte åker till vetten för att dom inte har pengar, men det fattar inte jag.. då får man fixa pengar, tycker jag.. det e vårt ansvar som djurägare att se till djurets bästa.. men det e bara hur jag fungerar o hur jag hade gjort.. hoppas att din råtta klarar sig o att hon inte har ont.. lycka till..

#4 Men vissa gånger händer oväntade grejer och pengar ej finns,visst jag lyckas alltid få tag i några när jag behöver,men jag vet då att jag kanske får leva på luft sista tiden,så jag vet mycket väl att vissa gånger har man ej råd och nu låter det som att det är ganska lugnt ändå.Hade det varit vid något tillfälle jag hade åkt så var det direkt efter det hade hänt,men jag förstår vad hon menar att vet. bara skulle sagt en sak just då!Så jag förstår att hon ej åkte då!
#4 jaja om du fixar pengar så kul för dej. mina djur betyder "nästan" allt för mej också. men det har dykt upp rätt många räkningar på djur just den här månaden.
men jag har inget intresse av att diskutera min ekonomiska situation. någon veterinärskostnad blir det dock inte. nu ikväll är hon precis lika pigg och hysterisk som hon var innan =D. hon sitter som klistrad på gallret o vill bara ut o springa.
jag är glad, råttan är glad och jag är inte fattigare än innan! perfekt helt enkelt!
grejen är att om jag tagit henne till en veterinär så som hon var första dygnet så VET jag att dom sagt att jag borde avliva henne. jag har inget förtroende för pengakåta veterinärer.
något som är konstigt är dock att folk bara reagerar på va man INTE gjorde.. istället för att se va som egentligen hände. råttan överlevde en helt sjuk olycka och tog sej ur en halvsidesförlamning. o en grej av sakerna som gjorde henne pigg gång på gång var liksom att jag satt en KATT framför nosen på henne. (katterna är nämligen hennes bästa, dom ligger o tvättar varandra o springer o brottas o jagas). jag umgicks med henne dygnet runt o va helt säker på att hon skulle dö, men nu lever hon o är som sagt lika pigg och dampig som vanligt.
hela storyn var för mej en otrolig händelse.
men den enda reaktionen är "men gud han gick inte till veterinären" -NEJ, men uppenbarligen klarade jag att vårda henne lika bra ändå, helt på egen hand!! fyfan va bra jag är ;)
#7 jag är så glad för din skull. shit jag skulle också ha blivit LIVRÄDD! verkligen panik! lixom sin lilla älskling håller på att dö. man vill ju inte avliva och jag hade nog inte gjort det heller om jag sett att råttan återhämtat sig mer och mer.
är verkligen jätteglad för er skull :D hoppas hon bli ännu bättre för det förtjänar hon verkligen.
tufft att hon är bra polare med katterna också :D
jag tycker att det var helt ok att du inte gick till vet! eftersom hon så fort blev pigg & frisk igen, med tanke på att de flesta veterinärer ej är råttkunniga & många inte heller har någon vilja att ta reda på vad som är bäst.
jag hade en gång hand om en råtta som fick ett stort sår på magen & en bit tarm tittade ut, åkte till vet, allt de sa var att "hade det varit en katt så hade vi kunnat operera, men inte en råtta, den måste avlivas" jag tog hem honom, vårdade honom i avsikt att söka annan veterinär så fort jag hade råd. sökte veterinär, de sa att de inte hade en aning, men eftersom han överlevt flera dagar så kanske han skulle klara sig. så jag tog hem honom & gav honom mini portioner med näringsrik mat & nogranna tvättningar, han blev helt återställd helt utan ett enda vettigt råd från de två veterinärer jag sökte..
så det är inte alltid veterinär har rätt. men klart att man ska söka om råttan är långvarigt sjuk eller skadad så att den behöver sys, medicineras eller avlivas..
grattis till en superråtta :)
#7 hon är bästis med katterna verkligen. alla som träffar peach tycker att hon är helt otrolig. hon har vänt mångas fördomar om råttor, speciellt när det gäller beteende. det är grymt kul att se hur hon jagar katterna o hoppar upp på ryggen o tvättar igenom pälsen medans katterna ligger o tvättar henne osv. även hunden brukar falla offer, då han ofta får sina klor filade av råttorna medans även han tvättar råttorna som tack =)tack för alla ord, idag är hon om möjligt ännu piggare =)
#8 ja men det är ju det som är så sjukt med veterinärer att dom så ofta ser avlivning som första utväg istället för sista! jag va ju som sagt helt säker på att hon skulle dö, men ändå lyckades hon ta sej tillbaka. förstå va många djur som fått somna in trots att man hade kunnat rädda dom. o så ofta försvarar dom det med att "det är skönast för djuret". men hur kan dom avgöra huruvida ett djur vill leva vidare eller ej? äsch hyckleri är vad det är.
skumt det där med tarmen, men skönt att även han blev återställd =) en superråtta där också kanske? =
jätte kul för er att det bara går frammåt :D ser allting framför mig med med katterna och hunden, måste se roligt ut :P har du ingen liten film att visa, hur det ser ut? :)
#11 ja idag va hon ute och jagade de stackars katterna igen o for runt som ett yrväder. men jag kom på mej själv med att vara lite väl överbeskyddande… första dan som hon fått springa lös i lägenheten igen efter det som hände.
jodå jag kan fixa en film men inte ikväll. tar det en annan dag =)

det var ju hemskt vad folk blir arga när man skriver vad man tycker.. har man inte rätt till egen åsikt? jag skriver bara vad jag hade gjort, inte vad jag tycker andra ska göra.. detta forumet börjar likna alla andra bråkforum.. ha,ha,ha,, ja,ja.. vad ska man säga.. det e bara att borsta av sig.. 
#13 Håller med dig.. Onödigt att bli sur, bara för att man har en helt annan åsikt än andra ;) Inte konstigt att man väljer vilka trådar man ska skriva i! Man blir utskällt för minsta lilla utstickande åsikt man har i ngt, så jag tycker inte att det är roligt att skriva här längre. Man märker ju vilka som reagerar mest och får helt enkelt skita i deras trådar, om man nu verkligen inte vill skriva ngt :P

#14 ja, man får väl helt enkelt strunta i att svara på inläggen här.. ibland undrar man varför folk över huvud taget skriver här.. men så e det på nästan alla forum egenligen.. trist men sant.. oh well, så e det bara.. tack för ditt inlägg i alla fall.. 
#13 14 15
det där om att folk är arga beror väl helt på hur man själv väljer att tolka inlägg?
det här med att "läsa tonlägen" (eller hur jag ska uttrycka det) är ju ett rätt stort problem i forum… om man väljer att läsa ett inlägg med irriterat tonläge, eller om man väljer att läsa det med ett mer positivt o trevligt tonläge.
tycker personligen att det är rätt jobbigt att man måste sätta en smiley efter varje mening. det känns lite på lekisnivå liksom.
och rammi: jag skrev bara för att berätta va som hänt, men ingenstans i texten bad jag om råd eller tips om va jag borde göra, o därför måste man väl få skriva tillbaka när nån kommer med åsikter, så att det blir en diskution? men åter igen… om jag gjort som du hade gjort, o gått till veterinären, så hade jag inte haft kvar henne idag.
ett tips till alla människor som skriver i forum är väl att inte va så känsliga, o som sagt läs texten flera ggr med olika tonlägen för att se om det kanske kan ligga en annan mening bakom texten än vad man tror vid första anblick!
o för att vara klarspråkig: kjam kramizz =) :) ;) :P =D :D Pöss puss puuzzizzaarrr osv…
Även om en smile gubbe gör att det ser ut som vi är ett gäng fjortisar som sitter här o snackar så underlättar det ju klart för de andra som läser det vi skrivit att tolka in rätt tonläge. Så om man vill va lite snäll mot dem så kan man ju skriva det för deras skull.
Och att tvinga folk att sitta o läsa samma text om och om igen för att det e svårtolkat känns inte riktigt rätt det heller. När en :) gör det så mycket lättare….
jag använder också smileysar ibland men man kan ju inte behöva göra det hela tiden!
jag menar inte att man ska läsa varje inlägg flera ggr men man måste ju kunna tänka att "hmm… han/hon kanske faktiskt inte menar så som jag antar" och kanske läsa det på ett annorlunda sätt?
man kan ju inte tvinga folk att använda ":)" … hur ofta ser man smileysar i en tiningsartikel, intervju eller bok. där är det ju helt upp till en själv att tolka texterna.
i nästan varenda tråd får ju folk ursäkta sej med att "oj det va verkligen inte så jag menade" eller "förlåt om jag lät arg det var inte min avsikt" osv..
Nä det har du ju klart rätt i oxå. Man ska ju inte tvinga folk åt nåt håll. Och det är allt för lätt att man skriver saker som det låter i ens eget huvud, tyvär e det allt för ofta som det färdiga resultatet blit nåt helt annat. (I alla fall i mitt fall.)
Men när det rör sig om tidningsartiklar så är ju de som skrivit dem utbildade och har folk som granskar texterna innan de trycks. Tycker nog att det är en liten skillnad där.

men vad tusan.. nu hoppade du på mig igen.. det e inte säkert att vetten hade gett dig rådet att avliva din råttiz.. det kan du inte vara hundra på.. ursäkta mig om du tog illa vid dig.. citat: det e bara hur jag fungerar o hur jag hade gjort.. punkt.. nu tittar jag inte in på denna tråden mer eftersom alla bara brusar upp.. tack för mig.. har bättre saker för mig än att bråka på ett forum.. löjligt, tycker jag.. ha,ha..