Råttorna 'fnyser' normalt?
Det kan bero på flera saker, lever de i en dammig miljö? då kanske de bara fått skit i nosen, ta då bort det som dammar.
Annars kanske det beror på en förkylning, då kan du ge dem koffeinfritt te, med lite honung och ingefära i som de har tillgång till utöver vanligt vatten. Om du tror att det är förkylning kan de ibland vara röda runt nosen och ögon, det är snor som blir rött i kontakt med luften. Tänk på att inte ha buren stående i drag, lägg in extra filtar som de kan värma sig med om de vill. En förkylning i sig är inte farligt om råttan är frisk i övrigt och har bra immunförsvar, men om de dras med det länge kanske deras immunförsvar är för svagt för att klara det själv, eller att det beror på något annat.
Annars kan det vara mykoplasma, lyssna på deras lungor, om de kuttrar och låter lite som en kaffekokare, då är det dags att gå till veterinär och kolla. Om det inte blivit bättre på ett tag, eller om det blir värre, så kan det också vara bra att gå till veterinären. :)
Var försiktig med att kasta runt att allt som nyser kan vara myco, det kan lika gärna vara en lunginflammation eller annat. och om man säger det till en veterinär ( har jag lärt mig ) så håller dom ofta med om dom inte är kunniga. och då får man kanske rent av fel medicinering.
Det jag tror det kan handla om är att dom varit upphetsade, massa nya saker att lukta på och roliga saker. Då brukar råttorna fnysa för att rensa nosen för att lukta 'lite till'.
#2 ja, absolut! Jag glömde lunginflammation, bra att du la till det och att de varit exalterade :)
Jag har en råtta som fnyser när hon är utanför buren, antagligen för att hon luktar så mycket på saker. Man kan liksom höra henne "sniff, sniff, sniffsniff FNYS" lite då och då. Även om man kommer nära med ansiktet och hon luktar på en. Det har resulterat i några duschar! Haha
/Surpan