Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 539 ggr
CrazyCatz
2

Skaffa tamråttor

Hej, jag är studerande i Göteborg och har tidigare haft en hamster, som levde i 4:a år. Jag älskade honom väldigt mycket men börjar känna nu att jag gärna skulle vilja köpa en ny liten familjemedlem, eller i det här fallet två. Jag bor på en ganska liten yta men får utan något problem plats med en tillräckligt stor bur åt råttorna, och har även tänkt att göra vardagsrummet "råttsäkert" så att de kan få vara lösa ute också när jag är hemma. Har bara några snabba frågor; luktar tamråttor väldigt illa? Är det bäst att köpa honor eller hanar för någon som inte har haft råttor tidigare? 

Min mamma tycker inte jag ska skaffa råttor eftersom att hon är orolig över att dem ska föra med sig en massa smittor etc, men tror det handlar om att hon tycker dem är äckliga. Hon vill hellre att jag ska skaffa en ny hamster men jag vill gärna ha ett djur som är mer aktivt och som tycker om att umgås. 

Sist men inte minst undrar jag ifall någon vet vart man kan köpa råttor här i Göteborg? Finns det någon uppfödare eller liknande då jag inte vill köpa från djuraffären. 

// Förhoppningsvis snart rått ägare

Whippetgerbilen
0

Honor luktar minde tycker jag! Mina honor som jag hade luktade nästan inget, och jag rensade toan  en gång per dag. Det beror på hur mycket man städar och så, men om du vill ha mindre stink, välj honor! Eftersom att råttor brukar kissa på hängmattor, hyllplan och liknande. Tamråttor kan inte föra några smittor! Om du är beredd på att ha två små  mini"hundar" så tycker jag att du ska skaffa råttor! :) De kräver mycket tid, annars kan de hitta på otyg. Minst 1 timme om dagen. Det finns en UppfödarlistaiFokus, kan inte länka, men någon annan kanske kan de?

Dogs is my world ♥

Zakaraa
0

#2 du länkade den genom att du skrev Uppfödarlista ^^
Artikeln finns med i Lexikon så den länkas automatiskt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

CrazyCatz
0

Tack så mkt för alla svar! :P ska försöka läsa på så mkt som möjligt innan jag köper mina två hårtussar :D