Planerad kull, Hunden + Beda
En efterlängtad parning har skett den 30/12 2014, vilket innebär att kullen väntas anlända kring den 20:e januari, förutsatt att första parningen tagit.
Hanen är
Rebellions Bara En Liten Hund, s/black ambk vv db. 1 år och 11 månader vid parning, med en vikt på 500g.
Honan är
Sweet Dumbos Beda, s/black ambk du. 6 månader vid parning, med en vikt på 300g.
(Detta är en bildtråd. Så inget säljsnack, tack!)

Bara En Liten Hund
Hunden, som han kallas, har alltid varit en speciell kille. Redan innan 5 veckors ålder utmärkte han sig på sånt sätt att jag hade velat behålla honom, men han var redan tingad, och jag beslutade mig för att behålla hans bror Björnen Sover istället. Tyvärr så hade hans första ägare bara kvar honom i en månad innan hon bestämde sig för att göra sig av med råttorna pågrund av hennes graviditet. Han och burkamraten flyttade till en vän i Skellefteå, där de var kvar i några veckor, innan de återigen blev omplacerade. Men denna gången fick de stanna kvar.
Trots all den stress han gått igenom i början av livet och under tonåren så har Hunden alltid varit en mycket trygg individ. Alltid framåt och social, nyfiken och otroligt snäll. Han är varsam och omtänksam mot flockkamraterna, och är en riktig kelgris kring människor. En riktig knastermaskin, precis som sin bror Björn. Han har aldrig uppvisat de minsta tecken på dominans, utan han är låg till medelhög i rang. Han känner aldrig behov av att hävda sig, utan tar saker och ting som de kommer och accepterar förändringar. Han är mycket stresstålig och har alltid varit frisk. Han är vid parning 1 år och 11 månader gammal, men kommer att vara 2 år när kullens föds. Han har inte visat några tecken på att bli gammal i kroppen, förutom att pälsen tunnat av en del, men han är lika stark och snabb i benen som han var som 1 åring.

Beda
Lilla Beda är charm på 4 ben. Otroligt pigg och framåt liten tös som älskar att följa med vart man än ska. Hon är orädd och väldigt vänlig mot både äldre och yngre flockkamrater. Hon är totalt okomplicerad vid introduktion. Hon är inte bara väldigt vacker, utan hon är en fin och vänlig råtta ända in på djupet. Hon har aldrig visat de minsta osäkra eller hårda tendenser, utan är en hona som är väldigt lagom i det mesta. Visst har hon mycket spring i benen, precis som en ung hona ska ha, men hon har också tid att slappna av och bara ta det lilla lugna. Hon är avslappnad vid hantering och låter sig undersökas ordentligt utan protester.
Beda är 6 månader och två veckor gammal, och därmed den yngsta hona jag låtit para. Hon känns trots detta mogen i både kropp och psyke. Jag har aldrig ens hört henne nysa, och hon hanterar förändringar i flocken väldigt bra. Hon är helt enkelt en vettig tös med ett stort hjärta.
Det negativa som hittills framkommit är att en av hennes kullsyskon har haft en period med rossel i de övre luftvägarna, samt nysningar. Detta har gett med sig utan medicinering, men är fortfarande något som tas i beaktning. Inget annat negativt att hörts om resterande kullsyskon.

Tass. 😍🐀
Hon är verkligen fin Beda. 🙂
/Surpan
Beda är fruktansvärt fin!
Beda tackar för era fina ord. Hon är en otroligt mysig liten tjej❤️
Nu är hon (nästan) på dygn 15 och har gått upp totalt 30 g, så att en bebiskula kan skymtas

Vilken söt tjej med bäbiskula :-)
tass
Where you invest your love
you invest your life
Hoppas allt går bra! :) Lycka till Beda.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
På dygn 18 har pärlan min gått upp 55g

+70g på dygn 19

Gissar på 8 små däri.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
+90g på dygn 20

#12 Jag håller helt med dig, jag tror också på 8 st :)
Åh vad roligt! :D håller båda mina tummar stenhårt för fina friska små bebisar <3
Förlossning pågår!❤️
Ojojoj!
/Surpan
Åh! Hoppas allt går bra.
13 sockergryn hade Beda i magen!❤️ Jag har bara fått en snabb överblick av dem när Beda skulle dricka vatten, så jag har inte kunnat kontrollera de små ordentligt ännu. Kontrollräkning sker senare under dagen eller ikväll när den nyblivna lilla mamman känner att hon vill ha en liten paus och kan komma ut en sväng.
Åååh Marsipangrisarna! 😍
/Surpan
Guuud så söta! Vill gärna stjäla de allihop! (inkl. föräldrarna ;) ) Med sån fin mamma o pappa blir ungarna säkert super fina! Håller tummarna för att alla små grisarna klarar sig !
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
Det blev 7 hanar och 6 honor, perfekt könsfördelning👍
Jag kunde verkligen inte ha blivit gladare för den här kullen. Nu blir det spännande att se vad för teckningar som dyker upp, om det ens blir några bläsar och pannfläckar. Men så länge de blir lika goa och rara som sina föräldrar är jag mer än nöjd.❤️
Åh va roligt, grattis och hoppas allt går bra med mamman och de små! :)
Tur man inte behöver vänta många dagar för att se teckningar. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Mamma Beda är såååå duktig. Hon är med ungarna hela tiden. Tar snabba pauser för att äta, dricka och göra sina behov, men ligger resten av tiden och tar hand om sina små. Inte alls så disträ som nyblivna mammor ibland kan vara. Hon är även lite vaktig kring boet, vilket jag anser är positivt. Hon accepterar min närhet, men hon har stenkoll på allt jag gör i buren.
Ja, imorgon bör man ju kunna skymta teckningar på de svarta iallafall. Minkarna kan vara lite kluriga någon dag till. Jag kan bara inte komma över det faktum att det här just har hänt. Äntligen, äntligen ordentlig medvind!😍
Underbart! :D
//Lamina
Har sett att hunden är på G med flera kullar! Vad kul! :)
#27 Flera är väl att överdriva😉 En andra kull är planerad med Hunden, hos Melle. Honan var ju här på parning, men hon gick tyvärr tom, så det blir omparning🙂
Jag tyckte jag såg honom på två andra ställen men måste ha varit en miss hos mig!
Han låter underbar. Hoppas det tar nästa gång! :)
Tass!
Vänliga Hälsningar
Malin
Åh är det en pannis på tredje tjejen från vä?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#34 Det är det! Majoriteten av ungarna har någon sorts ansiktsteckning. Det är bara 2 eller 3 ungar jag inte har sett något på, men sen är ju vissa av dem ljusare än de andra, så det är fortfarande väldigt svårt att se.
Åtminstone två av grabbarna har fått mammas fina bläs, här är ambk-killen som det syns bäst på❤️
Farligt det här. Jag är överdrivet svag för pannfläckar :P
åh, bebisbilder😍
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
*Tass* 😃
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Lämnar en liten tass här! Vilka små sötisar 😃 Det är när man kikar i sådana här trådar som man verkligen saknar att ha råttor!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Vad handlar allt *tassande* om? :)
#40 En typ av bokmärkning så man ser när något nytt händer i tråden.
Ett gammalt system som använts långt innan Bevakningen finns, idag kan man enkelt klicka i "Bevaka" ovanför huvudinlägget.
😍
Hur går det? :) Hoppas på fler bilder snart! 😃
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ser ut som en av honorna kommer få jättehäftig teckning!
Ny tråd då kulltema och namn har bestämts!
http://rattor.ifokus.se/discussions/54d3e5ff8e0e740f73000147-stjarnkullen