Konstigt beteende.
Hej igen allihopa.
Jättekonstigt beteende på alla mina flickor. 2 st är 8 veckor och den tredje är 10 veckor.
i förrgår stoppade jag in handen för att klappa på tjejerna och då flockades alla tre och började bita och nafsa på mina händer, ringar, knogar osv jag sa till riktigt på skarpen för de konstiga beteendet.. men de har fortsatt sen dess..
Vad gör jag egentligen för fel ? de har aldrig gjort såhär innan.. ?
..jag trodde att nafsandet var ett sorts "putsande" eller som med småbarn de måste ha allt i munnen för att undersöka det. Mina pojkar är över ett år och dom smånafsas hela tiden, så länge det inte gör ont så orkar jag inte säga till. Men om du vill att det ska sluta så kanske det går att träna bort?
De känns mer som att de är missnöje de visar. På något sätt.. En av råttan bet sambon nyss så han började blöda.. Så känns inte som de är bara "nafs" att jag sagt till är för att visa att de inte är okej, så de inte blir hårdare och hårdare? Eller de kanske blir hårdare av nafsande ?
Råttor kan ibland uppleva att händerna inkräktar i deras bur. Låt råttorna komma fram till dig innan du hälsar på dem och var uppmärksam på om samma beteende då. Nafsande har inte samma bakomliggande orsak som bett som jag definierar det. Till nafsande räknar jag när tänderna skrapar mot huden som för att putsa.
Sedan ser jag det som att det finns flera olika sorters bett: ett markerande bett (lägger tänderna runt tex finger utan att skada), ett varningshugg som känns men sällan lämnar mer än två röda prickar, och "attackhugg" när råttan biter hårt och håller kvar eller hugger igen så att det blöder.