Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 512 ggr
Woonis
0

Lära kommandon

Hej allihopa.

Jag skulle verkligen vilja lära mina små råttor lite kommandon, någon som har tips på hur man kan göra? när börjar man? vilken ålder? Jag har försökt litegrann men mina råttor verkar inte jätte förtjust i godis :(

Kom men så många tips ni kan :D

Zakaraa
2

Har du tittat på artiklarna som finns här på RiF? :)
Vi har två st som du hittar under Vanliga råttfrågor.

Man kan börja träna i vilken ålder som helst så länge råttan är trygg med dig och er omgivning.

Jag vet att vissa har kört med Te som belöning. Dvs Rooibos eller annat Teinfritt (koffein) te! Ger en droppe som belöning via spruta, det är även ett bra sätt att lära sina råttor ta vätska från spruta ifall man behöver medicinera. 

Även klickerträning är ett populärt inlärningssätt, där finns olika vägar så enklast om man inte kan klickerträning är att vända sig till www.klickertraning.ifokus.se där har de koll och kan hjälpa :) 

Men jag skulle börja med att titta på artiklarna så har du en bra grund där!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mieeow
1

Jag har lärt mina råttor flera trick! precis som Zakaraa skriver så är det ju viktigt att de är trygga med dig och omgivningen för att de ska kunna fokusera på vad du försöker lära dem. 

Sedan är det ju en fördel att hitta något som de tycker är gott och vill ha som belöning. Jag testade att använda klicker till mina råttor men de tyckte att ljudet var för skarpt, så istället gör jag ett klickljud med munnen, men tekniken är densamma. 

Sedan är det att bryta ner uppgiften i små steg, leda dem och belöna ofta i början, men bara när de gör något rätt eller liksom tar ett steg i rätt riktning. Sedan när de har börjat fatta så kan man höja ribban lite. 

Mina råttor kan lära sig vissa trick under en träningsstund. Sedan behöver man ju någon gång till för att befästa det såklart. Men det tar lite övning att förstå hur man ska kommunicera så att de förstår. Sedan är de ju olika, jag har lyckats lära mina råttor lite olika tricks. Den ena, Mr white, var supersnabb att lära sig snurr, medan Navona tog lite längre tid på sig. Men när det sedan gällde ett annat trick, så var det bara Navona som fattade, Mr white har fortfarande inte lärt sig det :) 

Hoppas det går bra!

MLP råttan
2

Jag har börjat träna mina råttor. Det går hyfsat bra. Men en av mina tjejer vill inte äta godis ur hand eller utanför buren överhuvudtaget. Det ända hon vill när ställer henna på vår lilla "tränings plattform" är att klättra upp på mig. Sån när hon gjör rätt då belönar jag henne med att få göra det. Hon har fattat grejen, det funkar utmärkt.

"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala

Zakaraa
2

#3 Ett utmärkt exempel på att man inte alltid behöver belöna i matväg! 👍
Vissa djur uppskattar mys och lek mer än godis :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mymlan&Vifs
0

Precis, det gäller att lyssna på råttans feedback och testa sig fram tills man hittar en metod som funkar bra för både tränare och råtta.