Grossist i Umeå?
Var idag in på djurmagasinet i Luleå för att köpa alspån till grisarna och reagerade över hur många råttor de hade inne (har tidigare sett absolut max 3st i deras små små burar, nu räknade jag till minst 6st i honburen endast). En i personalen kom fram så jag passade på att fråga var de kom ifrån (då jag hör folk som har köpt råttor av dem) och hon sa att det var en "uppfödare" i Umeå. Viking-nånting. Då djurmagasinet verkar vara en rätt stor leverantör av tamråttor till hushåll här uppe tänkte jag höra om någon vet något om denna "uppfödare". Råttorna var förvisso väldigt fina, men så tråkigt om det är en grossist som massuppföder dessa. Eller blir de behandlade väl hos dessa uppfödare?
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Viking Foder! 😕
Dom föder upp hamstrar också..har dock inte varit där själv och kollat runt på grund av papova risken men hört andra som tänkt köpa från dom men som sökt sig vidare på grund av hur illa skött det är. Dom har exempelvis guldhamstrar tillsammans trots att dom passerat 8 veckor..
Har även haft kontakt med dom själv via mail och telefon. Dom har ingen koll på åtminstone hamstrar och jag gissar på att dom inte har någon koll på andra djursorter dom har heller.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Första jag kom att tänka på var "Vikingfoder". De finns ju i Umeå.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Ja så hette de! Så himla tråkigt att höra, gör ont i hjärtat :/ Stod länge och tittade på dem, man både önskar att de ska komma till bra hem men också att massuppfödningen ska upphöra. En hane de hade inne var fullvuxen och såg rätt gammal ut, hoppas verkligen han inte levt hela sitt liv i en liten bur på djurmagasinet… Jag "räddade" min hamster på det sättet. Har alltid sagt "aldrig grossistdjur!" Men jag dog nästan då jag såg en guldhamsterhona som bott i djuraffären i 6 månader av sitt liv i världens minsta bur. Ingen ville köpa henne, ingen ville ha henne. Hon tittade så sorgset på mig. När jag kom hem kunde jag inte hålla mig, gjorde iordning min gamla hamsterbur och åkte och hämtade hem henne. Sen dess har hon förmodligen varit världens mest bortskämda hamster som älskar att lyssna på ballader och som alltid är glad och pigg på livet. Blir så ledsen på tanken att hon kommer från ett sånt ställe… Det är ju inte djurens fel :(
Tror att dom har en hemsida, verkar inte vara så seriöst.
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
Jag har aldrig tänkt på det när jag var där senast i lördags. Jag var där inne för att köpa lite kattgodis och lite leksaker åt min katt. Jag tyckte väl också att det var lite väl många råtthonor inne i buren. O_o Visst, man vill ju inte stötta grosisthandeln, men samtidigt så ville jag också ta hem några av dom. Jag har köpt tre av mina fem råttor från en grosisthandlare. Jag vet att det är fel, men en av honorna som jag köpte var ensam och gammal. Hon var ca. åtta till nio-tio månader gammal (något sådant), och så köpte jag dom två andra honorna från en uppfödare som "bur syskon" till henne. Men det konstigaste var om att även om hon var en grossist råtta, så var hon den friskaste råttan av dom tre. Sorry, blev lite OT här ni från min del. XP
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

http://www.vikingfoder.se/ länken till deras hemsida. Håller med verkar inte seriöst
Mia//
Sedan när är Degus råttor? 🤔(länk) LOL 😂 nä inte särskilt seriöst ser det ut att vara. Irriterar mig lite på att de använder "takråtta", finns ingenting som heter så, finns inte "skeppsråtta" heller för den delen - det är TAMråtta… Ska man sälja något borde man ju veta vad man säljer…
Trodde det skulle finnas lite info på de olika djur-sidorna men det är bara få och vädigt små bilder..? På två år borde man väl ändå hunnit skriva lite om sina "produkter".. eller är jag helt fel ute med de tankarna..?
Tänker lite på din fråga TS om hur djuren fötts upp osv.
I bakgrunden på vissa bilder ser man de klassiska reptilföda-burarna/grossist facken. De blir säkert hanterade väl men utgår man från vad bilderna visar så är det på minimala ytor. Det är så små bilder och noll info så det är svårt att se allt.
Spekulation; troligtvis är många olika arter väldigt nära inpå varandras burar (smittorisk?)
När det kommer till grossistuppfödning, större företag i alla fall, så brukar det sitta en hane tillsammans med flertalet honor i en liten box-bur där de även får föda sina ungar (om de plockar ut hanen innan födslarna eller inte minns jag inte). Nu var det ett tag sedan jag gick mer inpå att kolla upp grossister så det kan ha hänt lite saker men jag tvivlar på att det är särskilt stor förändring. Håller mig undan från att kolla upp det numera eftersom jag bara mår illa av att se det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Råttor - Takråtta
vilka bra beskrivningar
Detta äcklar mig så sjukt… Har svårt att tro att "burarna" ens har laglig storlek heller…
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#9 "Minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning " är tyvärr så lite som 0,08 m2(mått från L80) så trist nog är det lagligt. Nu vet vi ju inte måttet de har så det är svårt att säga men hade de haft olagliga mått hade de nog åkt fast vid det här laget (får man ju hoppas) och det ser ut att vara i samma storlek som andra foderuppfödare anväder så kan inte tänka mig att det är olagliga mått. Hur hemskt det än är :/
Det är verkligen minimala mått, man önskar att det kunde göras lagändring kring det men det kommer nog inte ske på ett bra tag framöver :(
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#5 Ja råttorna såg ju fina ut, och man blir ju nästan sugen. Enda gången jag kan tycka det är okej att köpa dessa djur är, som du säger, om de har det alldeles för dåligt ställt i butiken, de kanske är gamla och tiden går. Kanske kommer de aldrig få leva ett bra djurliv. #7 Jag såg burarna, FY!! :'(
Har varit i kontakt med dom någon gång och dom har hundratals med råttor. Om jag minns rätt så var det väl runt 400 men det är en siffra jag kan minnas fel om.
Så tveksamt att råttorna på plats har så roligt.
Sen har jag inte hört något negativt om temperamentet. Men jag vet att djurmagazinet i Luleå fick flera som rosslade där ett tag.
# 10 Tveksamt att burarna (lådorna) har lagliga mått. Men kan mycket väl tänka mig att dom har dispens. Det är vanligt i andra samanhang där djur kommer i kläm.
Jag har också haft kontakt med personerna bakom Vikingfoder för några år sedan. Det som skiljer dem från andra grossistuppfödare är att de hanterar alla råttor och avlar samt säljer inte såna som bits eller inte går att hantera. Endast handtama råttor åker till butikerna, resten blir mat.