Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 2411 ggr
MarieOl
3

MÅNGA råttbebissar! HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Räddade två dräktiga Honor från att bli orm mat. Iza fick 6 ungar den 12:e dom ser fina ut och ser mjölk i magen på dem. Bella fick 16 st i natt. Dom ser ut till att fått mat alla men hon hade puttat ut 2 ungar. Det är väldigt mycket ungar för en stackars råtta, delade på dem för att dom va på varandra hela tiden. Och den ena riktigt skrek. Och ovan på allt är detta mina absolut första råttor. Har läst mycket och velat skaffa länge, har haft hund hela livet. Så ville ha en hund i mini format typ. :) Men nu till min undran? Kan jag flytta in några ungar till den andra mamman eller jag ska sätta ihop dem? Nått mer jag ska tänka på? Bör man väga dem för att se att dem går upp eller bara låta dem va. Har läst på ett par uppfödar sida om tips och råd men det är rörigt. Mamman får hundmats torr foder. Lite katt blötmat, ärtor, gurka, lite kokt naturell köttfärs och liknande. Bild på en av ungarna i den första kullen. Tagen idag.

stinus
0

flytta över några ungar till den andra, det gör inget

vissa råttor dör när de har ungar och då brukar folk skaffa ammor och det brukar funka :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

R4ttus
1

Säger som #1, flytta över några ungar så de har lika många var, så lär det underlätta betydligt för mamman med många ungar.

Vad har du för burar och inredning åt mammorna och bebisarna? Visa gärna bilder om du kan 🙂

Några bra artiklar att ha till hands:

Könsbestämning: http://rattor.ifokus.se/articles/4fd876add3b4fd58a6009af9-att-konsbestamma-rattor?articles-6

Ang avel, men mycket bra information för din situation om du scrollar ner till rubriken första tiden efter förlossningen: http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta

Läs artikeln ovan, står allt nödvändigt om hur råttorna vill boa hur du bör hantera mammorna och bebisarna.

Stort lycka till, och bara att skriva i tråden om du undrar något!

Kan du ta en bild så att några av ungarnas magar syns också?

Ladybug6
0

Glöm inte bort kolhydrater som pasta, ris, gröt mm. Det ger bra och snabb energi.

zickan
5

Tipsat att ta ut mammorna ur burarna en stund när du lägger in ungar. Låta de nya ungarna som flyttats få liten stund i det nya boet för att lukta in sig. Och sätt in någon god mat som luktar gott i burarna innan du sätter in honorna. Samt att du tar det lugnt. Med tanke på att de troligen inte kom till dig för så länge sedan och kanske är lite stressade är det bra att va lite försiktig så ingen börjar bita ihjäl ungar. 
Även bra att röra i boet så lite som möjligt nu under några dagar just pga att de är nya i hemmet och kanske är stressande. Mest kika in lite och se hur de mår. 

Massa go och nyttig mat.  Jag brukar ge 1-4 ggr dagen med små portioner av lagad/färskmat osv. Helt beroende hur många ungar och honans vikt. 
Lite tips är barngröt, barnvälling, barnmat, pasta, potatis, ris, kött, fågel, fisk, skaldjur(gärna med skal), koktägg(krossa gärna med lite skal), blodpudding, rotfrukter/grönsaker(mina föredrar kokt/lagat), Keso, kvarg, banan, bulgur, couscous, 

Blodmat kan hjälpa mammorna efter födsel osv men även rätt rikt på järn osv. 
Räkskal/äggskal är rikligt på kalk och hjälper bla bygga skelett. 
Kött/fågel kan ges rått eller lagat även ben. Vit fisk bör man aldrig ge rått. 
Ägg gula kan ges rå, äggvita bör inte ges rå. 
Akta rena laktos produkter, bäst att testa liten mängd innan då många råttors magar inte är vana med detta eller de inte tål och får diaree. 
Fetare produkter inom laktos brukar tålas enklare. Som vispgrädde.

Sedan lite snabba drag. Du kan se kön, hårlag, örontyp och ögonfärg redan vid födseln. Men för ovan är det inte det lättaste.
Vid ca 2 veckors ålder har de fått pigment/päls och ögonen håller på att öppnas. Lite efter de öppnat ögonen kommer de börja våga sig ut i buren och smaka på fast föda. Då bra att ha låg skål med lite lätt tuggad mat. Gärna lite färskmat/lagat/grönsaker osv. Syns även mer tydligt på könen. 
Mellan 4-5 veckor är det dags att sära på könen till egna burar. Bör väga runt 60-90 gram denna tid. Men mer och mindre kan förekomma. 
Välutvecklade ungar brukar jag sära på redan runt 4-4½ veckas ålder för att mamman ska få en behövlig paus. Är de små och inte lika välutvecklade brukar jag vänta till mer prick på 5te veckans dag. Det är ingen panik om det går 5 veckor 1 dag. Men man bör va försiktig med tid efter 5 veckor. Dock är det oftast säkert fram mot 6e veckan. Dumt att chansa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MarieOl
1

Tack! Jag flyttade över två stycken igår till den andra mamman och idag när jag kikade till dem satt dem som fastklistrade vid spenarna. :) kändes bra att se dem så. Mycket info ska läsa mer noggrant en gång till. Just nu bor den ena Bella i en hamster bur där hon har boat fint med tidningar och fleece filts bitar. Och Iza bor i ett terrarie med flera stora ventilations rännor. Där hon oxå har boat med tidningar och fleece. Sedan har dom en vatten skål och en mat skål i keramik. Har inga bilder än. Vet att terrarie och hamsterbur är det bästa men det är vad jag har nu, bättre än att dom blev ormmat känner jag.

R4ttus
1

#5 hamsterbur och terrarie är ultimat som bebisburar :) Mamman får inte ha möjligheter att klättra för mycket, så att hon klättrar upp och kanske tappar ungar från munnen.

MsSofieG
1

Såg att det skrivits "Kött/fågel kan ges rått eller lagat även ben" ovanför och vill bara inflika att om man ska ge ben så bör man inte ta ben som redan blivit tillagat då det blir torrt och frasigt, kan fastna i halsen om det vill sig illa. Ben ges råa för både djurets skull och för att ha kvar så mycket nyttigheter i den som möjligt :)

Zolah
0

gäller det inte endast hundar då råttor tuggar på ett helt annat sätt?

mieeow
2

Får råttorna hundmat som Torrfoder? Då skulle jag vilja tipsa dig om att byta det mot helst egenblandat, finns recept här på rif, eller köpt råttfoder. Hemblandat är absolut bäst, men jag skulle nog säga att köpt råttfoder är bättre än hundmatstorrfoder och du har förmodligen redan fullt upp just nu så du kanske inte har tid att blanda mat i början.  

Sedan innehåller kattmat ofta taurin, vilket råttor inte ska ha för mycket av, så följ helst tipsen du har fått om färskmat här i tråden. Om du vill köpa burkmat så är barnmat ett bra alternativ :)

Var bor du? Kanske finns det någon kunnig råttägare eller uppfödare i närheten som kan stötta och hjälpa till, du verkar vara väldigt godhjärtad och jag tror att du kommer att klara det här galant! Men det är alltid skönt att veta om någon finns i närheten som stöd :)

zickan
0

#7-8 japp det gäller hund och katt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MarieOl
0

Nu är jag orolig. Har varit borta sedan i fredags kväll men tittade hem om två gånger igår. Men när jag kom hem och tittade till ungarna till Bella (hon som fick sist) är dom väldigt slöa och när jag tog upp en av dem och "nöp" dom i nacken blev vecket kvar, betyder inte det att dom är UTTORKADE? För så kollar man ju hundars vätska balans såg inte heller något mjölk band eller vad det kallas när man ser mjölken i magen… Ville inte ha dom uppe så länge så jag kunde inte fota men försökte titta på honan om där såg ut att vara mjölk. Har ingen aning hur det ska se ut men såg knappt spenarna, bara fyra längst upp på magen. Bor utanför Helsingborg.

MarieOl
0

Glömde min fråga.. Kan man ge vatten försiktigt i en sånt medicin spruta?? Ungarna piper när hon är hos dem, men hon är där typ en halv minut knappt.. Den andra honan Iza är hos sina hela tiden..

MarieOl
0

Här kommer bilder..

MarieOl
0
MarieOl
0

Ena halvan av terrariet

MarieOl
0

Andra halva

MarieOl
1

Hel bild

MarieOl
0
tötenöten
0

Om det är mamman med få ungar som tar hand om sina ungar bra tycker jag du borde testa att flytta över några fler ungar till henne kanske?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

MarieOl
0

Dom är ju dubbelt så stora nu och börjar få päls.. Men det går kanske ändå?

Luminous
2

Jag fick flytta över 1v yngre ungar till en annan kull, då den yngre kullens mamma inte tog hand om bebisarna. Men det gick toppen bra! Mamman till den äldre kullen accepterade ungarna direkt! :) lycka till med de små! :)

MarieOl
0

Ok då ska jag prova det i morgon. Ska även väga dem och fota igen är det tänkt. Ska bli kul och se om det är nån skillnad på dom överflyttade syskonen. Ska oxå namnge dem alla.. :) om jag bara kommer på namn åt dem alla. Hur ser man skillnad på könen? Läste någon stans att man kunde se det på avstånden mellan "öppningarna". Va det honan som hade längre mellan sina eller tvärt om? Tack alla än en gång..

MarieOl
0

#4 jag blev lite nyfiken på det där med pälsen. Var kan jag hitta vad alla sorter heter och så..

Bjdcookie
0

Jag tror att du ska helst flytta dem så snabb det går, dem kan bli dåliga väldig snabbt när dem är så här små och inte får mat.

aekitsune
0

Haha gud så söta! Och vad fint gjort av dig att ta hand om dem som behövde hjälp <3

http://aekitsune.blogg.se

MarieOl
1

Vägde just dem. Och dem jag flyttade vägde 8-9g och syskonen från samma kull som var kvar hos mamman vägde mellan 11-14g. Bifogar bild på syskonen. Såg inga jätte tydliga mjölk band på dom som va kvar hos Bella men dom va sprattliga. Iza's ungar vägde mellan 16-17 gram och öronen har släppt och dom har börjat få päls.. Va inte alls stilla när jag skulle försöka fota dem tillsammans med deras namn. Dom är en vecka gamla idag och väldigt väldigt söta!

MarieOl
1

Kollade igenom bilderna som kag försökte ta när jag namn gett dem. Och det va bara ett ända kaos inget som stämde alls ju… Har ni något bra system på hur man kan göra för att hålla koll på dem.

mieeow
0

#28 jag har alltid förundrats över de som lyckas hålla koll på dem när de är så små! Jag har ingen aning om hur de gör! haha 

Kanske kan du vänta ett tag? Hålla koll på de minsta, så inte de går ner i vikt typ.. eller kolla på pälsen som börjar komma fram lite? rita av teckningen kanske?

tötenöten
2

Man brukar doppa svansarna i karamellfärg :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Zakaraa
0

#28 vid "tvillingar" har jag använt hushållsfärg. Målat på undersidan av svansroten då det var det ställe där färgen satt kvar längst.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MarieOl
3
MarieOl
0

Izas bebisar :)

moawist
0

OJ, det lät som mycket jobb för att vara första råttorna. Men du sköter det ju galant!

Zakaraa
1

Åh jag är så galet förtjust i den här typen av missmarked! 😍
Speciellt den svarta med nosen åt höger

MarieOl
0

Nu är Bellas kull 9 dagar gammla.. Flickornas svans ska igentligen inte vara svarta, hade bara svart karamell färg hemma. :) dom väger 14-24 gram idag. :) Har försökt att identifiera teckningen på dem… Men har inte kommit så långt på vägen.. Kan nån hjälpa mig? Har bilder på dem vart för sig oxå..

MarieOl
0

Som är verkligen söta.. :) Tack, jag gör mitt bästa och hoppas på att det kommer att gå bra..

Zakaraa
0

#36 Det är mycket missmarked (dvs teckning som inte följer Standard) så det är inte konstigt att du har lite svårt att placera :) De kan vara en sak rent genetiskt men ser ut som något annat, alltså de kan vara hooded genetiskt men kan se ut som variegated pga underteckning osv. Man får försöka placera dem i det de liknar Mest.

Rent visuellt så är det för mig en mix av Hooded och Variegated (troligtvis är det mest undertecknade hoodeds dock) en ev. två av hanarna skulle kunna benämnas som bareback också i det här stadiet.

Mamma i #15 är hooded vad är den andra mamman för variant?

MarieOl
0

Detta är Bella hon som fick sista kullen.

MarieOl
0
MarieOl
0

Här är den äldsta kullen..

H4mm4r3
0

Så ruskigt söta :>

Viljan att få hem en liten växer bara mer och mer av alla dessa bebistrådar

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

MarieOl
0

En sak till som jag funderar på är färgerna.. Alla är ju vita i grunden.. Enl mig iaf och sen är dom mörk svarta, svarta och beige.. Men gissar på att dom inte heter så, eller? Tack då vet jag iaf var jag ska kika.. Ännu en kanske dum fråga men går det att ställa ut/tävla agility med råtta utan stamtavla som dessa är.. Kan man skriva stamtavla själv på dessa nya ungrarna? Eller man behöver veta flera led bakåt för det? Kan tänka mig att det måste vara "rena" teckningar för att kunna ställa ut oxå, eller? Är som sagt ny på detta men vill lära mig allt, och ja det tar långtid…

MarieOl
0

Om jag har förstått allt rätt börjar dom äldsta snart öppna ögonen och ska börja prova "riktig mat", vad ger man då? Nu får mammorna. Rester, okryddade. Tex ris, falukorv, majs, sallad, gurka.. Strör över lite vitamin och mineral pulver oxå.. Och nån enstaka torrfoders kula(hundmat) och gnagar blandningen jag köpte i början.. Även en och annan bröd bit med leverpastej.. något jag ska ändra på?

MarieOl
0

Tillägg till #39 Bella är även svartfläckig på svansen, eller mörkfläcking..

JoySurrender
1

#43 Du kan ställa ut och tävla vilka råttor som helst på SRS utställningar, om råttorna är registrerade i SRS (de behöver inte ha stamtavla för det, bara fyll i det du vet på blanketten) och du själv är medlem!

Om färg eller teckning inte är enligt standard, så är det inte så stor mening att ställa ut dem i standard, men däremot kan du absolut ställa ut i petclass, där man bedömer råttans kvalitéer som sällskapsdjur, dvs hur välskött och snäll den är.

/Cilla, sekreterare SRS

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

MarieOl
0

#42 tack.. Dom blir bara sötare och sötare för varje dag.. :) #46 tack då vet jag liiite mer.. Men hur vet man hur standar ska vara? #38 Hittade bilder på en fransk sida med ovannämnda förslag. Ska råttan vara exakt som bilderna visar här eller hur mycket "fel" får det vara.

MarieOl
0
JoySurrender
0

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

MarieOl
0

Tack

mieeow
1

Åh så söta! *-* Du är så duktig tycker jag!  första gången som råttägare liksom!

När det gäller maten så tror jag du verkar ha det bra som det är nu, tänk ungefär som människobebisar, nyttig mat men mycket fett och protein så de växer ordentligt :) Vad är det för vitamin och mineralpulver du strör över? Om maten är nyttig så behövs inte det, dessutom finns det vissa vitaminer/mineraler som man faktiskt kan få för mycket av, jag har dock inte koll på detaljer om det, kanske någon annan vet mer? 

Har du förresten burar redo när ungarna blir könsmogna?

MarieOl
0

#51 ok, då slutar jag med pulvret igen.. Tänkte flytta ihop honorna i terrariet och ha hanarna i hamster buren.. Och små honorna har jag en hamster bur till. Planen är att jag ska börja bygga en stor bur till de vuxna honorna och de två jag ska behålla.

mieeow
0

#52 okej, men det låter rätt bra! Småflickorna kan ju bo ihop med sina mammor, då får de även träna lite mer på råttspråket, om det blir för stor flock kanske man kan dela i två… Jag vet ärligt talat inte vad som är bäst, har de tillräckligt stor bur så mår ju råttor bra av att bo i flock, alltså fler än två. 

Var bor du? kanske finns någon i närheten som har burar du kan få/låna/köpa? Jag har t.ex några burar som står och skräpar.

MarieOl
0

När är råttor redo för att kunna flytta? Har ett par av mina vänner som vill köpa.. Och vad är rimligt pris? Jag bor utanför Helsingborg

Zakaraa
0

#54 Rek. är 5 veckor och minst 80g i vikt (många kör 90g)
Pris är olika, tjuvparningskullar som funnits på RiF tidigare har sålts för runt 150kr/råtta. Uppfödare brukar ta mellan 250-300kr/råtta, själv kör jag 250kr.

Jag brukar säga att så länge man går +/- 0 så är det bra, dvs du får tillbaka det du lagt ut på kullen, det är sällan man går + som råttuppfödare (och det är ju inte det som är det viktiga heller) vilket många tror.

mieeow
0

Råttorna är redo att flytta när de är 5 veckor och väger minst 80g, det är vad som rekommenderas som tidigast i alla fall. Är nog bra om vännerna får komma och hälsa på råttan någon gång innan köp, så länge de inte riskerar att dra in några smittor från djur hemifrån. Och sälj dem två och två, om inte köparen har en annan råtta hemma, för att undvika att någon råtta blir ensam. 

En råtta från uppfödare kan väl kosta runt 200-250kr, i djuraffär har jag sett pris typ 75kr, har inte stenkoll. Jag tänker att du får bestämma själv vad som känns lagom, om du skickar med information om hur råttan ska tas om hand och kanske en påse mat, så kan ju priset vara lite högre. Om du registrerar råttorna innan du säljer så kan jag tänka mig att det ökar också. Men du har ju ingen stamtavla på råttorna så kanske inte jättehögt pris.

MarieOl
0

Jag ska ju inte fortsätta föda upp.. Men vill att dom kommer till bra hem.. Tack för tipsen..

mieeow
1

#57 nej, jag förstår det. Hoppas inte mitt inlägg upplevdes otrevligt, det var inte alls meningen i så fall! :) 

Jag tycker du verkar hantera detta jättebra! inte många som hade klarat av att helt plötsligt få jättemånga råttbebisar oplanerat :)

MarieOl
0

Nejdå uppfattade inte alls så.. Lite klumpig formulering av mig svar kanske.. :)

mieeow
0

Ingen fara :)

MarieOl
1