Göra buren mer klättervänlig
Har två små råttor som är väldigt glada för att klättra. Har problem med att komma på saker att göra själv/köpa för att det ska vara mer klättervänligt. Försöker variera inredningen, men känns inte som att det blir så roligt i buren… Någon som har tips? Skickar med en bild på buren så blir det kanske lättare att se möjligheter ;) Tacksam för alla inredningstips!
Såklart blev bilden suddig och hamnade på sniskan, hoppas det går att se ändå…
Du kan ju sätta in grenar från pilträd t.ex. Men se till att ta bort det yttersta lagret, och det "mjuka" mellan det och självaste "trädgrenen" om du förstår vad jag menar. Och skölj av sedan med hett vatten. Fungerade att göra så när jag hade råttor i alla fall. :) Men det finns andra sätt att fixa till i ens råttbur.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Mina råttor är också klätternissar, och jag har köpt en massa vinrankor från zooplus, och ett par korktunnlar i största storleken.
Tunnlarna är stooora favoriter, båda att sova, gnaga och bädda bon inuti. Vinrankorna är så tjocka och stabila att det lätt går att pussla ihop klätterträd och broar av dom 🙂
Tunnel: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/tunnlar_grottor/279220
Vinrankor: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/bryggor_trappor/321011
Några bildexempel:

Loke håller utkik i en korktunnel ovanpå tjejernas bur. Inuti buren till höger är det en till tunnel och ett par vinrankor i en klump så det blir både kryp och klättring.

Vinranka som fungerar som klätterväg upp till både sputnik och röret i taket.
#3 Dom börjar inte lukta eller? Ser jättefint ut!🙂
/Surpan
#4 Tack 🙂
Korktunnlarna ger ifrån sig en väldigt stark trälukt, och ingen av dom har börjat lukta ännu efter ett par månader i alla fall.
(Har man råttor med gnagintresse rekommenderar jag starkt att köpa en korktunnel. Mina råttor älskar att gnaga på dom, väldigt tuggvänligt trä. 2st råttor som brukade gnaga sönder borrismattorna i buren och gnaga på soffan har slutat sen jag köpte dessa ^^)
Vinrankorna kan lukta om man trycker näsan mot om de har kissat en massa på dom förstås, men de äldsta har jag haft nu i ett år och fortfarande ingen som stinker =) De går även att torka av med trasor vid behov.
#5 Tack för svaret! Då ska jag införskaffa ett par stycken! 🙂 Att det luktar starkt av trä kanske bara är trevligt.
/Surpan
Tack för tipsen! :) Kommer någon på ännu mer så bara kommentera!