Hjälp! Barbering? OBS lite läskiga bilder
Hjälp jag vet inte vad jag ska göra! Är nybörjare med råttor och det känns som att jag är helt värdelös som ägare. Har tre ungar som är födda 6/12-14 och killen har råkat ut för något. Eftersom jag är helt ny på just råttor så vet jag inte vad det är för fel, han har två systrar som busar och brottas för fullt och han fick va i deras bur tills jag såg detta. Han är väldigt sprallig och beter sig som vanligt, lite blyg men jäkligt busig och vild när han får komma upp. Men det ser inte skönt ut! Är det hans systrar som barberade för mycket eller vad kan ha hänt? Trodde först att han hade fastnat i nått snöre på nått sätt men det finns inget han kan ha fastnat i. Snälla jag vet inte vad jag ska ta mig till och det är ju inte bästa månaden för pengar heller men ska självklart ringa vet ändå och kolla om dom vet. Super svårt att få bra bild då jag inte har 8 armar och han är ganska så snabb.
Finns det någon tunn springa där han kan ha fastnat, tex på hus eller liknande. Vad har du för inredning ?
För mina ögon ser det inte ut som barbering utan mer som ett ganska stort kött sår, fast utan blod 🤔
Undrar också om inredningen.
KöttbulleKorv
Det ser verkligen ut som att han fastnat i något, men jag vet ingenting om barbering. Hur är det med gallret? Kan han ha försökt att klämma sig ut?
/Surpan
Nej men gud, det där är inte barbering utan en rejäl skada. Stackars lillgrabben det kan inte vara skönt! :(
Hur länge har det sett ut sådär? Vad för typ av bur bodde han i när skadan uppstod?
Det du har där är ett köttsår som börjat läka, därav den torra hinnan, hur ett sår i den storleken har uppstått är svårt att säga. Det är svårt att se på bilderna men jag tycker mig se spår av gult så det kan vara att såret är infekterat och börjat vara.
Ang att det inte finns någonstans där han kunnat skada sig på känner jag igen, vi människor ser inte vart faran är men de Fanns där. Min hane Kumba punkterade sitt vänstra öga i en bur där jag inte kunde hitta något vasst alls och det var inte en liten skada heller så det var absolut inte orsakat av han själv. Han saknar nu vänster öga eftersom det blev helt punkterat.
Jag tycker du bör ta honom till veterinär för att titta så det inte finns något under huden som orsakat skadan. Eventuellt även få en kur med smärtstillande eller antibiotika beroende på hur såret ter sig.
och så lite OT, Som jag även nämnde i barberings-artikeln så bör du tänka på att separera könen nu eftersom de är mellan vecka 4 och 5 så du inte får oplanerade bebisar :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Asså inget jag kan komma på som han kan ha fastnat i men de har haft ett litet hus av makaronkartong som han har nu också men det är inget han skulle fastna i. De har inte så jätte mycket inredning för tillfället därför jag trodde att han blivit barberad eller nått om tjejerna haft tråkigt och han blivit i kläm som enda kille. De bor i en bur jag hade till mina gerbiler förut. Så det är ett akvarium med en övervåning/matplats och galler upptill Han är kal och huden är samma halvmörka färg han hade innan han fick pälsen. Kan det bli så att han puttar upp sår? Hur gör jag om det blir sår i så fall?
Men lille vän då :( ser ont ut. Håll såret rent men tycker också veterinär ska kolla på det.
||My Love For Animals Is Immortal||
Men fy vilket läskigt sår! =( Kan inte föreställa mig hur någon annan råtta skulle ha kunnat orsaka det där. Hur brett är gallret? Kan ha klämt sig igenom halvvägs och fastnat? Är gallret blankt eller obehandlat och strävt?
Kan du ordna bild på buren han bor i? Hur stort är galleravståndet i buren? Det enda jag kan komma att tänka på är att han kan ha fastnat i gallret ordentligt och försökt ta sig lös i ren panik. Men om inte gallret är väldigt tätt (och kanske lite böjt på något ställe så det gav honom möjlighet att ta sig halvvägs ut), så ser jag inte hur denna sortens skada kan uppstå av det.
Så har fixat bild på buren, som sagt har jag haft gerbiler I den förut och det är inte jätte mycket till inredning för tillfället. Galler avstånd är ca 8mm och jag tycker inte att det är strävt men det är ju behandlat så att det är svart, målat? Lite skaft här och där av föregående boende, mina gerbiler var hejare på att krafsa och gnaga på gallret ett tag. Enda stället gallret är lite böjt på är vid luckan. Ska ringa vet under dagen så går vi se vad dom säger. Hoppas bara på att han ska bli bra snart. Hittade honom såhär i förrgår och trodde då att det var tjejerna som gjort det eftersom de busade och han gav sig och låg bara och tog emot och lät dem trycka ner honom och så såg det ut som att han fick pälsen plockad. Därför trodde jag att det var barbering eftersom jag är ny på råttor. Usch känner mig helt dum att jag inte sett och fattat tidigare. Tack för att ni är så hjälpsamma!
Skulle råda dig att skaffa en annan bur då den inte är lämplig till råttor. Råttor ska ha höga burar då dom får tillfälle att klättra som dem vill. Den buren ser även väldigt liten ut. Ville bara tipsa dig om de. Jag tycker de ser ut som han fastnat i något. Vad har du i buren? Hoppas han blir bättre. Har du pratat med veterinären?
Det ser mycket bättre ut nu och det är bara den bredaste delen av såret kvar. Vet att buren inte e 100 men ska fixa ny bur nu när pengarna kommer hade jag tänkt. Vet sa att det såg fint ut efter omständigheterna och att jag skulle hålla koll så det inte blev infekterat och så skulle jag se till så det var rent u buren. Kan i alla fall säga att han mår mycket bättre nu.
#11 Härligt! :)
Kommer han ha ett hårlöst ställe (ett ärr helt enkelt) eller kommer pälsen tillbaka? Om vet. sa något om det vill säga :P
Blir väldigt ledsen när jag hör att du knappt har råd att ta honom till veterinären eller köpa en ordentlig bur, borde man inte tänka på det innan man skaffar djur?
Och se till att separera hanen från honorna och skaffa en till råtthane, detta betyder alltså att du behöver två nya burar. Kan tro att det kommer gå åt ganska mycket pengar nu framöver åt råttorna..
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#13 håller med dig. Om man går efter hennes namn så blir hon troligtvis 21 år iår. Tycker man borde vara mer ansvarsfull i den åldern?
#13 #15 Ts skriver att hon ska skaffa ny bur när pengarna kommer in. Är man oansvarig bara för man inte har pengar till det på direkten? Helt uppenbart att Ts bryr sig om sina råttor och att den skadan gjorde Ts lika förtvivlad som oss andra.
||My Love For Animals Is Immortal||
#16 Hear hear! 🌺
Alla kan hamna i en ekonomisk svacka och man är inte oansvarig för det.
TS fick en väldigt oplanerad kull så även där gick det åt mycket mer än normalt som råttägare. TS sökte sig även till RiF för hjälp eftersom TS är ny med råttor och råkat ut för något väldigt oplanerat. RiF är den enda sajten TS skrivit på så TS kom hit för sina råttors skull.
Vad vet vi om TS livsförhållanden? TS kanske akut fick använda upp de pengar hon hade på något annat, TS kanske har fått sina pengar stulna, TS kanske har lagt det mesta pengarna på mat till djuren och därför inte riktigt hade råd denna månad.
Vi vet inte.
Döm inte.
#12 Min marsvinshane blev biten riktigt illa av en iller eller mink någongång och fick då ett stort köttsår i nacken, pälsen kom aldrig riktigt tillbaka, så skulle gissa att TS's råtta också kommer få ett ärr. ;-(
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Mycket TS TS TS ^^