Heter den pälsen något speciellt?
Hej! Efter en noga granskning av en av mina tjejer upptäckte jag att min agouti hooded (tror hon är det iallafall, är inge proffs precis!) har nån annan konstig färg längst ut på sina vita hårstrån. Syns bara om man tittar väääldigt, väääldigt noga. Den är lite röd orange aktig. Typ som tabasco! :) Alla hennes bruna "fläckar" har en orange/gul underton. Det har jag dock märkt tidigare. Jag misstänker att det är samma "underton" som färgen på hårstråna. Bara att dom ser olika ut mot det vita och det bruna. Heter det något speciellt att ha en annan färg på tippen av pälsen och en annan "underton". Eller är heter det något speciellt att inte ha det? Vore intressant att veta! ;)
Sigge!
Om det vita är lite röd/orange så kan ett eller två bad lösa det 😉
Där råttor är vita kan man enklast se puttsfläckar. Dvs de har tvättat/slickat sig.
Förkylda/sjuka och snorat på sovplattsen sedan legat i det, eller puttsat sig med snor på tassarna så det sprids.
Men även råttor som precis vaknat, haft lite tårvätska eller förkyld/sjuk så ögonen runnit är det även lätt att det sprids till resten av kroppen.
Sedan rätt vanligt att de blir lortiga av att de kissar/snorar i hängmattor. Ligger på varandra osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Haha! Tack så mycket! Då förklarar det varför jag inte sett det förut :) :D
Sigge!
Mina vitaråttor har putsfläckar i nacken bägge två. 🙂 Sambon blev helt förskräckt första gången han såg det. "DE BLÖDER 😮"
/Surpan